Askmängd i Bionet?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
henricnystrom
Gallringsobjekt

Askmängd i Bionet?

Inlägg av henricnystrom »

Efter att ha läst ett inlägg där en har en Biomatic, och kört ca.1400 kg och asklådan är knappt halvfull.
Jag blir lite orolig när jag behöver tömma min låda minst 2 gånger/pall.
Vad har ni för erfarenheter, Går min panna skit?
//Henric
Pellets känns ok.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Antingen är den ej rätt justerad el så har du dålig pellets som har hög askhalt..

Jag får 1 liter aska/107 kg pellets med andra ord skulle ja kunna köra nästan 3 pall med en bionet..

Har du motdragslucka??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
henricnystrom
Gallringsobjekt

Jag använder Såbi:s pellets. Det tråkiga är att jag har haft en som har varit hemma och justerat in pannan. Enligt honom så hade jag en verkningsgrad på 94% (hur nu mätaren får fram det, det förstår inte jag. MÄtaren vet ju inte hur mycket pellets jag matar in). Vi fick justera upp fläkten till 70% för att få en högre rökgastemp. Jag undrar egentligen hur mycket han kunde om förbränning.

//Henric
Pellets känns ok.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

henricnystrom skrev:Jag använder Såbi:s pellets. Det tråkiga är att jag har haft en som har varit hemma och justerat in pannan. Enligt honom så hade jag en verkningsgrad på 94% (hur nu mätaren får fram det, det förstår inte jag. MÄtaren vet ju inte hur mycket pellets jag matar in). Vi fick justera upp fläkten till 70% för att få en högre rökgastemp. Jag undrar egentligen hur mycket han kunde om förbränning.

//Henric
70% på fläkt :shock:

Ligger pelletsen kvar i koppen då den blåser inte iväg :?:

Jag är inte någon hejare på att justera in brännare men 70% låter som luftöverskott jag kör på 42% om jag inte mins fel
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

henricnystrom skrev:
Vi fick justera upp fläkten till 70% för att få en högre rökgastemp. Jag undrar egentligen hur mycket han kunde om förbränning.

//Henric
:shock: :? Fläkt 70% hur ser lågan ut??

Va det fläkten el va de matningen som blev 70% sen hoppas jag att han gjorde enrökgasanalys efter justeringen..

Har inte bioneten platan uppe i sotluckan som går att höja som på biomaticen för att höja rökgastempen??

Vad har/hade du för rökgastemp??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
strandan
Fröträd

Inlägg av strandan »

fy bubblan 70%....min tror jag han ställde till 39% på hög
och 38% på låg
CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag kör också med SÅBI pellets och för mig är det omöjligt att köra 3 ton mellan tömningarna av askbehållaren. Min blir full efter ca. 1 ton. Installatören har kollat inställningar och de är ok.
Blir nog inte Såbi nästa gång.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Jag kör såbi med o det är inga problem
Thermia Biomatic 20+
henricnystrom
Gallringsobjekt

Efter att fläkten höjts till 70%, matning skruv oförändrad(70%) så hade jag rökgastemp på 130 grader.
Vad jag tycker är intressant det är vad asktalet är på pellets. Sedan skall man nog jämföra likadana pannor. En del kanske skickar upp askan genom skorstenen och andra i behållaren. (Vidare debatt, tack). Att man sedan skall höja stenen, det klart. Men varför konstruera pannan på det sättet i så fall? Det här med skrytsiffror om verkningsgrad när man inte kan nyttja dom!!!!!!!!!! Vad trött man kan bli.
Att tillägga så gick elmotorn i brännaren sönder igår, suck... efter 3 månader, vilken kvalitet!. Jag kommer skriva om detta i en ny rubrik.
//Hej hopp i Jul:e grytan för Thermia
Pellets känns ok.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tycker de ser onormalt ut med fläkt o matning på 70% o att alla värden (co2 mm) ska vara bra.. De måste då bli stort luft överskott.. :roll:

Har du motdragslucka??

Askhalten skiljer mellan tillverkarna här finns test http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... alitet.pdf

Vad man kan se så ligger dom flesta på 0,5-0,7% askhalt utom norrlands pelletsen 0,3 vilket gör att det blir hälften så mycket aska..
Balt pelletsen hade 1,7% vilket blir 5,66 ggr mer aska av den än t.ex solett.. :shock:

Vist kan de va så att en del pannor skickar upp aska genom skorsten men de blir inte så stor skillnad att du märker de iaf..
T.ex när jag körde med bionan så blev det 75 liter aska av ca 2,5 ton pellets o då blev snön på taket svart så rimligt vis åkte en hel del genom skorsten.. Med bequemen har det blivit ca 35 liter av 3600 kg pellets men nu är snön vit på taket..
Så ser man till detta skulle de blivit ännu mer aska av bionan.. :shock:
De va i samma panna som de här resultatet blev men visst kan det ha betydelse.. Men då har det nog större betydelse om man kör utan motdragslucka o väldigt högt drag vilket bionan krävde därav den svarta snön kanske..

Att pannan konstrueras så är för att du kan köra med riktigt låg temp är inget skryt/fejk.. Med en trång pipa el om du har syrafast rör med uppsammlingskärl (dränerad skorsten) då rinner kondensen ut o de kör med kondenserande drift..

Men hursom helst åter till din brännare..
Du säger att motorn pajat de kanske är en förklaring till dina inställningar är som dom är.. :?
Ivar
Prima virke

Inlägg av Ivar »

Jag har en Bionet och Mafas Midiförråd. Då man förbrukat innehållet i förrådet är asklådan full, dvs 20l aska/700l pellets. I andra ord ca 1 liter aska på 36 liter pellets och en askhalt på 2,7%. Pellets från Statoil.

Installatören svamlade om att "askan i pannan inte packats samman", men jag är skeptisk...
Panna Thermia Bionet, Brännare Thermia 15D (tidigare 12D), Acktank BoRö 500liter, Solfångare BoRö 10m2
Skriv svar