Snart är det sommar

Tarnbrant
Prima virke

Snart är det sommar

Inlägg av Tarnbrant »

Kastar ut en liten fråga 8)

Eftersom det snart är sommar och varmt :wink: så har jag börjat planera för att stänga av pelletsbrännaren :roll: . men sambon hävdar med bestämdhet att hon vill ha varmvatten även under den ljusa årstiden. Alltså måste jag damma av en gamal 300liters elvattenkokare. men hur tycker ni (expertisen) att jag skall koppla in denna till mitt uppvärmningssystem? Skall den sitta i serie med pannan, om så, före eller efter? Eller skall den sitta parallet med pannan och sitta fast med ett antal shuntventiler, om så bör den tömmas på vintern? Rostar den inte upp då?
Har någon några tipps, vad är bäst och varför är det i så fall bäst? :?: :?: :?:
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Elpatron?
Thermia Biomatic 20+
Tarnbrant
Prima virke

Inlägg av Tarnbrant »

Förlåt min otydlighet. nej jag menar en 300 liters elektrisk varmvattenberedare, "standalone" så att säga. Tanken är att den skall förse min sambo (och lite till mig) med varmvatten under sommaren. Tycker att det känns ekonomiskt tveksamt att köra pellets bara för varmvatten. Borde bli ganska dålig verkningsgrad. men frågan är var den kopplas in effektivast (läs billigast i drift).
Hysteres 60-85 grader
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Snart är det sommar

Inlägg av André »

Tarnbrant skrev:Kastar ut en liten fråga 8)

Eftersom det snart är sommar och varmt :wink: så har jag börjat planera för att stänga av pelletsbrännaren :roll: . men sambon hävdar med bestämdhet att hon vill ha varmvatten även under den ljusa årstiden. Alltså måste jag damma av en gamal 300liters elvattenkokare. men hur tycker ni (expertisen) att jag skall koppla in denna till mitt uppvärmningssystem? Skall den sitta i serie med pannan, om så, före eller efter?
De är ju nu vinter har börjat.. :wink:

Koppla in den i serie med pannan o efter pannan.. Om det går kanske du kan få själv cirkulation mellan beredare o panna då har du alltid gott om vv då beredaren är en ordentlig buffert även på vintern då du eldar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

jag menar är det inte bätre o ha elpatron i pannan
Thermia Biomatic 20+
Tarnbrant
Prima virke

Inlägg av Tarnbrant »

Jag har elpatron i pannan (18kW) men det känns inte vettigt att värma upp hela pannan med värmesköld och allt. det borde bli effektivare och billigare att bara värma det vatten som jag behöver. Med en varmvatteneredare måste värmeförlusterna bli betydligt mindre än i pannan, eller??
Hysteres 60-85 grader
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Även om elen är ung dubbelt så dyr kan det löna sig. Om pannans stilleståndsförluster är stora kan det bli billigare per kWh. Ju mindre förbrukning desto bättre vinst (=mindre förluster). Sedan skall den extra investeringen tjänas in innan det blir riktigt lönsamt.

I radiatorkretsen finns det ruttet (syrefattigt) vatten. Detta gör att inte järndetaljer i systemet rostar bort på en kort tid. Detta sker då pannan börjar läcka och man fyller på vatten ofta, färskt syre påskyndar nedbrytningen. Därför där man behålla vattnet i pannan enligt min uppfattning. Ett eventuell utbyte av pannvatten under sommaren borde vara att rekommendera.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Tarnbrant
Prima virke

Inlägg av Tarnbrant »

mina investeringskostnader blir minimala i vilket fall
1: jag kan slå på elpatronerna i pannan = investering = 0
2: jag har en 300 liters varmvattenberedare i garaget, att koppla in kostar runt 250 kr (rör + kopplingar + el) eget arbete = 0kr

Dvs investeringskostnad kan jag bortse från, det är endast driftkostnader som är av intresse. så frågan återstår var skall jag sätta vv-beredaren om jag överhuvudtaget skall sätta dit den. jag har inga problem med Radiatorkretsen och vattnet i denna blir inte berört av att jag sätter dit en ev. vv-beredare.
Hysteres 60-85 grader
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

André skrev: De är ju nu vinter har börjat.. :wink:

Koppla in den i serie med pannan o efter pannan.. Om det går kanske du kan få själv cirkulation mellan beredare o panna då har du alltid gott om vv då beredaren är en ordentlig buffert även på vintern då du eldar..
Det här låter väl vettigt! Om man skulle sätta den i serie, men före pannan, fick man nog spola länge innan det kom något varmvatten!
Och det här med självcirkulation låter ju smart, nästan som en acktank!
Det enda jag inte begriper, är hur det skulle gå till, om de ligger i serie. Fordras det inte något rör till?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Tarnbrant
Prima virke

Inlägg av Tarnbrant »

Allan skrev:
André skrev: De är ju nu vinter har börjat.. :wink:

Det här låter väl vettigt! Om man skulle sätta den i serie, men före pannan, fick man nog spola länge innan det kom något varmvatten!
--------------------------------------------------------------------------
I och försig så kanske inte det är något större problem med min panna, CTC 2200 har en plattvärmeväxlare på bara 1 liter, men denna är ju j-t effektiv så om pannan är kall så skulle det bli stora förluster där. Egentligen så ser jag nog bara två möjligheter. Antingen i serie efter pannan, nackdelen blir då att den alltid kommer att dra ström, om än bara för att underhålla temperaturen på vintern. det andra alternativet är att koppla den parallet med pannan och sedan koppla ifrån den på vintern (ev. tömma den) detta går ju att göra med ett par ventiler och någon meter rör :wink:
Hysteres 60-85 grader
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag skulle rekommendera att du ligger lite lågt, och ser hur mycket pellets det faktiskt går ut till att värma duschvatten under sommaren.

Mina tester har visat att vi (jag säger inte alla) inte har en chans att fixa varmvatten med el till samma kostnad som pellets. I somras låg vår förbukning på knappt 4 kg per dygn. 4 kg x säg 2 kr/kg = 8 kr/dygn.
Våra inbyggda elpatroner var inte i närheten.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

GoForIt Pellets skrev:Jag skulle rekommendera att du ligger lite lågt, och ser hur mycket pellets det faktiskt går ut till att värma duschvatten under sommaren.

Mina tester har visat att vi (jag säger inte alla) inte har en chans att fixa varmvatten med el till samma kostnad som pellets. I somras låg vår förbukning på knappt 4 kg per dygn. 4 kg x säg 2 kr/kg = 8 kr/dygn.
Våra inbyggda elpatroner var inte i närheten.
Så du använder inte elpatronen i Jokern? Funderar själv på en Joker + Viking Bio. Har idag en gammal oljepanna sen -63 och funderade just på om man behöver bry sig om att koppla in elpatronen på Jokern. Har ingen elpatron idag så det innebär troligen att man behöver utöka proppskåpet med 3 säkringar + en del kabeldragning. Tänkte åtmindstonde att man kunde vänta med den delen för att hålla nere den installationskostnaden. Om det är som du säger så är det ju frågon om man behöver bry sig att koppla i den alls. Visserligen kan den vara bra om man får problem med matarskruven eller brännaren men jag har en öppen spis med insats och några elradiatorer som man kan använda temporärt om oturen slår in.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Tarnbrant
Prima virke

Inlägg av Tarnbrant »

Har ingen elpatron idag så det innebär troligen att man behöver utöka proppskåpet med 3 säkringar + en del kabeldragning.
Skall du ha elpatron i pannan så rekomenderar jag att kostar på dig en effektvakt, annars kanske du behöver säkra upp till 25A vilket bara kan glädja elbolaget :evil:
Hysteres 60-85 grader
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Tarnbrant skrev:
Har ingen elpatron idag så det innebär troligen att man behöver utöka proppskåpet med 3 säkringar + en del kabeldragning.
Skall du ha elpatron i pannan så rekomenderar jag att kostar på dig en effektvakt, annars kanske du behöver säkra upp till 25A vilket bara kan glädja elbolaget :evil:
Värmebaronens pelletspannor har inbyggd belastningsvakt, tror det är samma sak som en effektvakt.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

Krister skrev:Värmebaronens pelletspannor har inbyggd belastningsvakt, tror det är samma sak som en effektvakt.
Det är det nog, men jag tvivlar på att den är inbyggd i pannan :?: Effektvakten (-erna) som följde med min BIOMAX var tre stycken ringkärnor som skulle monteras i proppskåpet. Hos mig gjorde elektrikern en liten annan lösning för att slippa dra en massa kablar från pannan till proppskåpet på andra sidan huset. Elmätarskåpet sitter närmare pannan, så han monterade ringkärnorna där och drog ut kabel till en ny "central" som enbart var till för pannan. Kablarna för inkommande ström alldeles efter elmätaren lindades genom/runt ringkärnorna och kablarna drogs sen ut till centralen och vidare till pannan. Vitsen är ju att känna av strömförbrukningen och då "strypa" elen till pannan (elpatronerna) så man inte förbrukar mer ström än vad man har säkrat för (t.ex då både tvätt/disk/spis/dammsugare etc går samtidigt som pannan och förbrukar mycket ström).

Tja... nåt sån't, rätta mig gärna om jag har fel.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Skriv svar