Analog panna?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Analog panna?

Inlägg av Stugsittaren »

Funderar på en digital eller analog variant av Biomaticen. Tycker det känns fel att ha en brännare som inte kan användas självständigt. Kan inte sälja den om jag vill byta?

Under somrarnas åskväder skulle det också vara en fördel att kunna dra ut sladden till brännaren (med styrelektronken) utan att stoppa hela pannan. Det är också ett skäl för oss som bor på landet att ha en enklare men mindre känslig funktion i pannan.

Vad säger ni tänker jag fel? :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
bokmal
Ungskog

Inlägg av bokmal »

Har samma planer som du (som du kanske minns från ett tidigare inlägg). I mitt fall började det med att jag ville byta ut oljan i en tvåstegsraket med brännaren i gamla pannan till att börja med. Men det har fått mig att fundera lite över fördelarna/nackdelarna med analog panna.

Den integrerade pannan gjorde ju fina resultat i testet nyligen, även jämfört med mycket dyrare utländska pannor. Antagligen blir verkningsgrad etc precis densamma med separata grejor eftersom den integrerade pannan i Biomatics fall bara skiljer sig genom att elektroniken sitter på själva pannan, om jag förstått det rätt. Bortsett från vissa detaljer kanske, som tex 9 kW el.

En panna är ju i grunden en enkel konstruktion och har rimligtvis mycket längre livslängd än en brännare. Min oljepanna tex är över trettio år och när jag nu snart sätter en en Bequem så blir det åtminstone brännare nummer fyra. (Tidigare husägeren har dokumenterat!)

Om brännaren pajar efter sju år när pellsam inte längre täcker åldersavdraget så kan man ju snoka rätt på en begagnad Bequem eller varför inte en Ecotec!

Sen kan ju en panna också överleva teknikförändringar som ju alla pelletsvänner med oljepannor vet. Vem vet vad som händer om 10-20 år? Kanske är det biogasbrännare som gäller - eller nåt annat.
Biomatic 20+ 2006
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det bör vara samma verkningsgrad. Brännaren kommer sticka ut lite längre framför pannan och elktroniken sitter i brännaren. Men det är samma elektronik med samma möjligheter. Möjligtvis att den inte har koll på rökgastemp men panntemp måste den ha koll på.

Jag skall dock kolla att brännaren får plats att dra ut vid sotning. Man drar bara rakt ut eller kan man sedan vrida den åxå?

Min panna är 40 år i år och den första brännaren höll i ca 35. Köpte en beg som funkar bra (förutom att det är svårt att elda pellets med den) :cry: Tveksam till om nya plåtpannor håller lika länge som min gamla gjutjärnsklenod.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Det bör vara samma verkningsgrad. Brännaren kommer sticka ut lite längre framför pannan och elktroniken sitter i brännaren. Men det är samma elektronik med samma möjligheter. Möjligtvis att den inte har koll på rökgastemp men panntemp måste den ha koll på.

Jag skall dock kolla att brännaren får plats att dra ut vid sotning. Man drar bara rakt ut eller kan man sedan vrida den åxå?
Det är samma verkningsgrad med en biomatic o en bequem 20D som en biomatic 20+ men då har du all elektronik på brännaren istället för på pannan.. Sen blir de bara 6 kW elpatron mot 9 kW i övrigt är det lika..
Bequemen har koll på avgastemp o allt annat som biomatic 20+ kan, t.ex shuntstyrning nog för att de blir billigare att köpa en termomatic..

De tar även lika utrymme med båda alternativen/pannorna..

Men jag förstår inte varför det inte går få biomatic med 9 kW elpatron då allt övrigt i pannan är lika.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar