Driftstopp?

Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Driftstopp?

Inlägg av Juggernaut »

Jag har kört min panna och brännare nu sedan i September och den har funkat bra hela tiden. Jag får hela tiden frågan av de jag känner om pannan har stannat någon gång än, "För det brukar göra det har jag hört!".
Hur vanligt är det med oplanerade driftstopp egentligen på pelletsanläggningar? (Bortsett från klantiga husägare som jag själv som glömmer att fylla på pellets.) När anläggningen inte är intrimmad eller om man har en kombination panna/brännare som inte är lämplig kan jag förstå att det blir stopp ibland, men inte 17 ska det väl stanna lite då och då om man har nya grejor som passar bra ihop eller?
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Nä det tycker man ju inte att det ska.. Men jag ska ärligt erkänna att det går inte en dag som jag inte känner på elementet när jag går förbi på morronen,eller när man kommer hem när man vart nånstanns :D
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
sunkman
Entusiast!

Inlägg av sunkman »

Min brännare har bara stannat 2 gånger. 1ggr hade jag glömt o fylla på pellets andra gången hade jag satt ner matningen så han inte fick tillräckligt med pellets så jag antog att fotocellen stoppade brännaren för liten låga helt enkelt. Annars problem fritt sen den 23/11 05
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Clearsmoke
Prima virke

Inlägg av Clearsmoke »

Visst ska det bara rulla på !

Hur ska pellets annars kunna vara konkurrenskraftigt mot andra lösningar ?

Det finns en gräns där även olja verkar vara OK om man läser om en del elände här på forumet. Har kört min Viking B16 GL sedan oktober utan några oförutsedda driftstopp.

/Clearsmoke
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Det ska bara fungera!!!

Har/får man problem skall leverantören åtgärda problemet snarast annars är det bara att häva köpet.
Sån skit som inte fungerar vill vi helt enkelt inte veta av...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Det var väl detta jag trodde också...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Giggegubb
Prima virke

Inlägg av Giggegubb »

Har fått några irriterande driftsstopp pga att optosensorn dammar igen. Annars rullar det, och så ska det vara
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
snillet
Pannrumstomte!

nä..

Inlägg av snillet »

Nä stopp "lite då å då" skall man inte ha....och det har väl majoriteten inte heller skulle jag tro. Sen handlar det väl om underhåll också, se över grejerna lite allmänt då å då.

Måste man ju göra med allting i livet, även om vissa hävdar motsatsen :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tor
Späd planta

Inlägg av Tor »

Den bekväme väljer fjärrvärme eller värmepump, för oss som kvalar in i rackelpelleklassen är pellets ett givet alternativ!!!

Ett driftstopp kan aldrig vara ett problem, endast en utmaning!!!

Vem behöver tvättmaskinsreparatörer och bilmekaniker, det har jag aldrig förstått...
PellX, Nibe Attack, kåk med10cm spån i väggarna från -48, samt ibland -40c ...
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

spliffan skrev:Nä det tycker man ju inte att det ska.. Men jag ska ärligt erkänna att det går inte en dag som jag inte känner på elementet när jag går förbi på morronen,eller när man kommer hem när man vart nånstanns :D
Detta känner man igen, visst har jag haft avbrott.. men om håller mina klåfingrigiga labbar ifrån brännaren och kommer ihåg att fylla på pellets (snart ett minne blott). Så funkar det ju faktiskt utan problem.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Jag har haft 1st. driftsavbrott på 4år och det var
byte av elspiral ... :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Nja, jag tittar in i pannrummet i garaget varje morgon, på väg till bilen, och på kvällen också, på väg från bilen. Då passar jag också på att fylla på förrådet. Och visst har det hänt att det varit driftstopp, oftast i samband med uppstart. Fel på tändelement eller startdos t. ex..
Det hjälper, men är inget krav, om man är litet händig själv, om man skall elda med pellets, tycker jag.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
helle
Späd planta

Strul, strul och lite mera strul

Inlägg av helle »

Vi installerade pelletsbrännaren i slutet av september -05, sen dess har vi nog kommit upp i 15 ofrivilliga stopp. Installatören har inkallats otaliga gånger och därimellan ringts till. Sen har vi missat att fylla på pellets en gång( men det tog han inte på sig, konstigt) :)

Allvarligt talat trodde jag inte att det skulle vara så mycket strul.Nu blir det så att man springer ner i källare massvis med gånger för att kolla om det fungerar idag eller inte. Det känns helt enkelt inte säkert.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Strul, strul och lite mera strul

Inlägg av André »

helle skrev:Vi installerade pelletsbrännaren i slutet av september -05, sen dess har vi nog kommit upp i 15 ofrivilliga stopp. Installatören har inkallats otaliga gånger och därimellan ringts till.
Vad har varit fel vid stoppen??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
helle
Späd planta

Inlägg av helle »

Ja, du den som det visste...

Konstigt nog har det varit alla sorters felmeddelande, typ aska ur, fyll på pellets och liknande. Det konstiga är att det har aldrig varit det som egentligen varit felet.

Sen hade vi ett "verkligt fel", tror vi. Installatören meddelade att de hade haft problem med den modell av skruv som vi har, i kombination med Brun pellets, Vestmarka. Han kom och bytte ut skruven till den gamla modellen som skulle funka med brunpellets oxå, sen dess har vi haft två driftstopp, :( , så vete fan om jag tycker det funkar som det ska.
Men, men det sista som överger människan är ju hoppet.
Skriv svar