Pellets/acktank och TVA
Pellets/acktank och TVA
Tänker köpa acktank och koppla in min TVA mot acktanken. TVA:n är gjord för att kopplas direkt mot hetvattnet på pelletspannan och har funktionen att man via en termostat kan ställa in vilken temperatur man vill ha på utgående varmvatten. Vilket gör att termostaten shuntar förbi en del av hetvattnet när inte hela kapaciteten på värmeväxlaren behöver utnyttjas.
Mitt bekymmer är att jag tror att denna schuntning kommer att påverka skicktningen i tanken på ett negativt sätt.
Synpunkter om ni tror/eller inte, att så blir fallet och förslag till att i så fall åtgärda problemet.
Mitt bekymmer är att jag tror att denna schuntning kommer att påverka skicktningen i tanken på ett negativt sätt.
Synpunkter om ni tror/eller inte, att så blir fallet och förslag till att i så fall åtgärda problemet.
shuntar ?
shuntar den förbi eller bromsar den bara ?
De flesta TVA bromsar ju bara flödet genom pump/ventil/växlare när rätt temperatur uppnåtts, på så vis störs ju skiktningen minimalt, för nog måste den störas om det flåsar på fullt flöde in i tanken ?
De flesta TVA bromsar ju bara flödet genom pump/ventil/växlare när rätt temperatur uppnåtts, på så vis störs ju skiktningen minimalt, för nog måste den störas om det flåsar på fullt flöde in i tanken ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Jag har ej loggat temperaturerna i varje anslutning när man tar respektive inte tar varmvatten, så hundra % säker på hur den gör är jag ej.
Har den för tillfället ej inkopplad. Är en TMV-pannan Tappman.
Men jag citerar ur manualen
Har den för tillfället ej inkopplad. Är en TMV-pannan Tappman.
Men jag citerar ur manualen
Jag kan bara tolka det som att cirkpumpen är på hela tiden och när varmvatten ej tas så shuntas hetvattnet.Så fort varmvattentappning sker, styr den termiska ventilen varmvattenflödet genom den motströmskopplade värmeväxlaren. När tappning av varmvattnet ej sker cirkulerar pumpen varmvattnet förbi växlaren. Den termiska ventilen håller den utgående varmvattentemperaturen konstant på inställt värde och bidrar även till att kalkutfällning minimeras.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
www.rinkabyror.se har en för 775:-, Wilo flödeskontroll.MP skrev:Frågan är då var köper man en bra/billig flödesventil.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
NIBE har ju sin "TAPPMAN" med flödesvakt, kan det vara något att ha?
http://www.nibe.se/vvs/produkter/vvb/tappmanA.htm
Där står ju att man behöver 150l 75-gradigt vatten för att erhålla tillräcklig kapacitet.
Någon som har erfarenhet/åsikter om detta?
Där står ju att man behöver 150l 75-gradigt vatten för att erhålla tillräcklig kapacitet.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
Det är en TMV TAPPMAN och problemet är att den inte har någon ventil för flödeskontrollbax skrev:NIBE har ju sin "TAPPMAN" med flödesvakt, kan det vara något att ha?
OK, jag förstår, då är väl tipset på Wilo flödeskontrollen från RinkabyRör härovan inte så dumt. Det borde inte vara någon större operation att koppla in den.
Annars då, är du nöjd med Tappmannen? Kommer den att bli bra sedan du moddat den?
Jag funderar som du förstår på (NIBES) "Tappman vs. Slingor".
Hur hög temperatur behövs egentligen i tanktoppen för att försörja den?
Tappman + ren tank kostar väl aningens mer än en tank med slingor, har man igen den skillnaden?
Annars då, är du nöjd med Tappmannen? Kommer den att bli bra sedan du moddat den?
Tappman + ren tank kostar väl aningens mer än en tank med slingor, har man igen den skillnaden?
-
- Pannrumstomte!
Om du inte köpt någon tappvatten automat än så kika runt på de olika. CTC, Baxi,Solvi,Alfajet,Cetetherm, mfl har bra produkter. Kolla gärna denna länkangående Acktank och TVA.
http://dalea.du.se/research/archive/a87 ... 93dc9b.pdf
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Tyvärr så har jag inte fått tummen ur så jag har inte installerat den än.bax skrev:OK, jag förstår, då är väl tipset på Wilo flödeskontrollen från RinkabyRör härovan inte så dumt. Det borde inte vara någon större operation att koppla in den.
Om jag minns rätt (jag tar ur minnet) så om man har 80 gradigt pannvatten så kan man plocka ut 50 gradigt varmvatten med 35 liter/min.
Vilket motsvarar behovet för 2-3 hushåll, så det är mycket hög kapacitet.
Hur länge beror givetvis på hur mycket vatten pannan rymmer och effekt man har i brännaren.
Om man kopplar den till acktank så skall den stora finessen vara att man kan plocka ut 45 gradigt vatten ända ned till ca 55 grader i tanken och det är lägre än vad man kommer med slingor.
Jag kommer förmodligen att komplettera den med flödeskontroll till en början och senare koppla den mot actank när jag installerat en sådan, förmodligen nästa höst.
Friskade upp minnet via ovan rapport och en av finesserna med tappvattenautomat är att returen är kallare och då får du bättre skicktning vilket kan öka prestandan på acken med upp till 15%.bax skrev:Hur hög temperatur behövs egentligen i tanktoppen för att försörja den?
Min automat enligt databladet kan man försörja ned till 50 grader. Då ger den 45 gradigt varmvatten med 13 liter/min.
Men om jag monterar den mot ack så måste jag modda den lite för att få dessa prestanda. I princip plocka bort schuntningsfunktionen.
Huff, nu har man läsning.elvis skrev:Om du inte köpt någon tappvatten automat än så kika runt på de olika. CTC, Baxi,Solvi,Alfajet,Cetetherm, mfl har bra produkter. Kolla gärna denna länkangående Acktank och TVA.

Jag tänkte nog att NIBE inte kunde vara ensamma om denna produkt, men jag kunde inte finna någon annan när jag sökte.