Hjälp! Brännaren är död!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Hjälp! Brännaren är död!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Brännaren stannade inatt. Den är helt död. dvs inga lampor lyser på den (förutom dioden på nivågivaren på internförrådet). Provat att bryta strömmen men det hjälper inte. Kan det vara en säkring som gått??
(Eftersom nivågivaren lyser så borde det ju finnas ström fram till brännaren.)

Vet inte om det har samband med att service-killen var här och satte dit en fungerande termokontakt eller om felet till och med är relaterat till problemet med termokontakten.

/Eric
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

kolla så att inget kortsluter i brännaren, hur sitter termokontakten fast ?
popnitar ? då kan det ha ramlat ner spåner vid demonteringen av den gamla

edit koppla ur brännaren innan du stökar runt i den
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

ingemar_o skrev:kolla så att inget kortsluter i brännaren, hur sitter termokontakten fast ?
popnitar ? då kan det ha ramlat ner spåner vid demonteringen av den gamla

edit koppla ur brännaren innan du stökar runt i den
Jag har inte bytt termokontakten själv, men jag hoppas inte att det är den som har kortslutit. (Även om det verkar ganska troligt). Vad är det för typ avström som går igenom sladden till termokontakten (230v)? skulle en kortslutning där termokontaktsladden kommer i kontakt med metallen bakom kunna orsaka detta problem.

Jag vill ju inte gärna pilla, så insatallatören skall kunna komma undan och skylla på mig (om det är hans fel)

/E
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

om du nu skulle hitta metall spån i brännaren fota det
troligen är det 230 v ,får brännaren sin el ifrån pannan eller är det via nå annat ? mät om du har spänning där sedan är det väl bara å följa kablarna glöm inte å vara försiktig så du inte får nån elstöt
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

ingemar_o skrev:om du nu skulle hitta metall spån i brännaren fota det
troligen är det 230 v ,får brännaren sin el ifrån pannan eller är det via nå annat ? mät om du har spänning där sedan är det väl bara å följa kablarna glöm inte å vara försiktig så du inte får nån elstöt
Tack för hjälpen.

Japp skall kolla om jag har el fram till brännaren (som får den från pannan). Har kollat överhettningsskyddet på pannan också, men det är inte det som har löst ut.

Men var skall jag leta efter spån? Bakom skydssplåten längs fram på brännaren eller under fläkten (Den bakre plåten), eller i brännaroppen?

/Eric
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Jag hittade problemet, men oxå en del annat som kommer att tas upp med installatören.

Problemet var att (nog / kanske) en del av isoleringen var borta på sladden till termokontakten, den kom alltså i kontakt med skyddsplåten som sitter utanför. Tog lite isoleringstejp och då fungerade det.

Bild

Sen satt inte kontakten fast ordenligt.

Bild

Nu får vi se hur länge den går...
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

oki va bra att du fick fart på den igen
ja du bör tala om det så han får fixa isoleringen
ser även ut som att skruvarna är skadad :?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

ingemar_o skrev:oki va bra att du fick fart på den igen
ja du bör tala om det så han får fixa isoleringen
ser även ut som att skruvarna är skadad :?

Precis! Var lite osäker på om det syntes på bilden (som är en beskärd och förstorad bild. Man kan inte ta så bra närbilder av små komponenter med en 5 år gammal digitalkamera)

Det du ser på den andra bilden är faktiskt en avdragen skruv. (halva sitter kvar i hålet.) Därför hänger termokontakten i bara en skruv.

/Eric
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

klantigt gjort
i sådant läge hade jag satt dit en ny skruv
lika så hade jag isolerat kabelskon
jag jobbar inom service själv fast andra saker än pelletsbrännare
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Helt galet dåligt gjort.. Man litar ju på att det ska bli ordentligt gjort när man anlitar "proffs"

Nu vet man ju att det lönar sig att stå och hänga över axeln när dom jobbar!!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

ingemar_o skrev:klantigt gjort
i sådant läge hade jag satt dit en ny skruv
lika så hade jag isolerat kabelskon
jag jobbar inom service själv fast andra saker än pelletsbrännare

Jag vart ju tvungen att isolera kabeln och skon. Men Termokontakten får de själva ta och sätta dit, om de vill ha betalt vill säga.

Tyvärr finns det bara en firma som är knyten till JanFire i Jönköing. (man kanske skulle ta och starta en till).

Om jag skulle välja en n y brännare idag (Vilket jag börjar bli sugen på) så skulle antalet firmor som erbjuder service och reservdelar i regionen få betydelse.
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Om jag skulle välja en n y brännare idag (Vilket jag börjar bli sugen på) så skulle antalet firmor som erbjuder service och reservdelar i regionen få betydelse.

Det är helt sant.. Jag har ifs bara haft kontakt med Janfire en gång men då tog det 2timmar sen va dom här och jättetrevliga!!

Men det är ju olika från by till by :)
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
blomman
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 14:56

Inlägg av blomman »

Hallå.
Enligt min service kille sa han att det bara går igenom 5v termokontakten.Tycker inte att det ser ut som en skruv som är av utan ser mer ut som en poppnit men men.
Tror att den funkar som följer:
Den sväller vid 120 grader och kortsluter termokontakten.Om den sitter med en eller två skruvar spelar nog ingen roll, Men betalar man ett proffs ska det bli ordentligt "tror man iaf"
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

blomman skrev:Hallå.
Enligt min service kille sa han att det bara går igenom 5v termokontakten.Tycker inte att det ser ut som en skruv som är av utan ser mer ut som en poppnit men men.
Tror att den funkar som följer:
Den sväller vid 120 grader och kortsluter termokontakten.Om den sitter med en eller två skruvar spelar nog ingen roll, Men betalar man ett proffs ska det bli ordentligt "tror man iaf"
Helt rätt. Det är en popnit. Dessutom var det halva popniten som satt kvar i hålet. Det skall bara vara att peta bort den och skruva fast den. Han skulle fixa det, om jag inte lyckades lösa det själv. Det var inte den ordinarie service-killen som gjorde jobbet.

Jag håller en låg position i ansvarsfrågan, Jag har trots allt fått en del hjälp av dem "pro bono" Och fått använda dem som bollplank för mina tokiga ideér, och de är alltid trevliga och tar sig tid och prata.
Men nästa gång kommer jag att fixa det själv.

Janfire borde ha en Web-shop för reservdelar.

/E
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Re: Hjälp! Brännaren är död!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Man kan inte tro att det är sant, Men samma sak har hänt igen efter att jag haft service på min Janfire. bla annat en styrboxbyte igen.

Efter strul med tändningen. (Ny spiral plus "styr-don"? för spiralen) så funkade tändningen perfekt.

(Har beslutat att sluta skruva själv p.g.a ändrade fritidsförhållanden, dvs avsaknad av fritid... :) )

Brännaren är död, men nivå-läsaren lyser... Dock så verkar det vara helglapp eller ngt, för den har ström lite till och från. så den startar och går i 10 min, men sen tappar den ström. när sedan strömmen kommer tillbaks så körs en ny startcykel men den tappar naturligtvis ström igen. Inga larm eller ngt.

Har ånyo provat att isolera lite kablar, men det händer ingenting. Kanske kan det vara en termokontkat som är paj iofs och leder ström på fel ställe. men jag vet inte hur jag skall felsöka det.


Efter allt strul som har varit. (Förra boxen jag fick var fel, tändningen har pajat) har jag nu beställt offert på Luft/Vatten värmepump. Måste ju dock ha igång pelletsen fram tills det att pumpen är installerad..

Det har nog gått minst 2-3 sköna tusenlappar i service och reparation varje år. Plus all extra elkostnad när pelletsen strular. Även om vinsten med v-pump inte ligger i det ekonomiska, så hoppas jag att jag slipper bo i pannrummet...

*Suck*...
Pellets i all ära, men det kräver tid och engagemang.



/Uppgiven ElpatronsAnvändare
Senast redigerad av Eric Hjalmarsson den sön 19 nov, 2006 16:53, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar