Är allt bara skit prat..

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Är allt bara skit prat..

Inlägg av André »

Igår fm o på kvällen gjorde jag ett annat test..

På fm när brännaren startade med 15 kW iställningarna stängde jag shunten o kollade vad tanken hade för temp.. Den va 50° i toppen, 35° i mitten (enligt elpatron) o 35° i botten..
Efter 1 tim 10min stannade brännaren o då va tanken 77° i topp, 75° mitten o 50° i botten.. Under dagen ställde jag ner den till 11 kW..
När sen tanken blivit kall på kvällen gjorde jag samma sak, stängde shunten o kollade tempen i tanken o de va samma som på dagen då den va kall.. Nu gick brännaren 1 tim 50 min till acktanken nådde samma temp..

De gör att det går mer pellets för att få ut lika mycket energi el om man så vill med brännaren på 15 kW o rökgastemp 145° så gick det 3600 gram pellets till att fylla tanken o med brännaren på 11 kW o rökgastemp 125° gick det 4250 gram.. Det gör en ökad förbrukning på 18% med LÄGRE effekt vilket är tvärt om mot allt som "experterna" säger..
Nu vet jag inte om det blir andra siffror då man eldar enbart mot pannan men helt klart ser det ut som om man har acktank så ska man köra på högre effekt för att få lägre förbrukning.. Om det beror på bättre förbränning vet ja inte men antar det.. Så nu vet man inte vad man ska tro längre..

Acktanken har en förlust på ca 0,45 kWh under denna tim enligt sommarens test då förlusterna va 11 kWh/dygn med elpatronen på 60° så det är marginelt i testet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rpc
Gallringsobjekt

Inlägg av rpc »

Det som gör skillnaden i det här fallet är rökgastemperaturen. Ju högre rökgastemperatur desto mer värme kan du överföra till vattnet i pannan om alla andra parametrar är oförändrade.

Det är skillnaden i temperatur mellan rökgaser och vatten som är "drivkraften" i värmeöverföringen enligt termodynamikens lagar...

Du får å andra sidan nog högre förluster oxå, så det här är nåt som kanske kan optimeras på nåt sätt...

/rpc
Biomatic 20+, Themias shuntstyrning, Mafa mini, småsäck från StoraEnso. Värmer 164 + 43 kvadratmeter. Förbrukning c:a 5 ton/år
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Jag hade ju gissat på att det hela beror på att verkningsgraden hos brännare oftast är högst vid fullt effektutag.
Sedan är det här ju bara en cykel, man får nog mäta under längre tid, ett dygn kanske?
Ja visst, du har acktankar! Ännu längre tid då.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är fritt att spekulera i vad som de beror på att det går minder pellets vid högre effekt för att få ut samma kWh..

Jag gissade oxå på bättre förbränning som Allan..

Frågan är hur dåligt resultatet blir om man skulle ställa ner den ända till 8kW om det blir ytterligare 18% ökning.. Då skulle man öka förbrukningen med 36% mot om man kört på 15 kW.. Då skulle min förbrukning bli nästan lika hög som då jag hade den gamla pannan o janfiren från -96 med endast underhållsglöd.. Den kördes oxå på lägsta möjliga effekt så den kanske skulle dragit mindre med hög effekt då.. :?
Undra om de bara gäller vid eldning mot acktank då man alltid har långa/längre gångtider oavsett effekt..

Jag måste nog kolla vad som händer med ändå högre effekt om det blir ändå lägre förbrukning då..

Såg bara att för mej skulle det göra enligt testet ca 850 kg/år i ökad förbrukning med att köra brännaren på 11 kW istället för 15 kW.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

André.
Jag har för mig att det finns fler som har gjort samma iaktagelser här på forumet. Hittar inte tråden just nu bara.

/E
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eric Hjalmarsson skrev:André.
Jag har för mig att det finns fler som har gjort samma iaktagelser här på forumet. Hittar inte tråden just nu bara.

/E
Jag kom just på de när jag postat tidigare inlägg..

O de jävliga va att jag skrev tvärt om mot vad jag nu har sett.. :oops:
Jag får samma resultat som den tidigare fått.. Så man börjar ju undra om alla "experter" (äfab, stem m.fl) som ger rådet att köra på så låg effekt som möjligt är företrädare för pelletstillverkarna..

Så nu vet man att säkrast är att kolla själv vad du får för förbrukning vid olika effekt.. Skit i avgastempen då det inte behöver bli lägre förbrukning för att man har låg/lägre avgastemp så är det då här iaf då förbrukningen sjönk med 18% då rökgastempen steg med 20° :?

Om jag ökar effekten till 19 kW så ökar avgastempen med 30° mot då man kör på 15 kW så runt 16-18 kW kanske är optimalt till min panna sen ökar börbrukningen igen.. :?
Har sett lite olika uppgifter på vad effekten på pannan är allt från max 16 kW o upp till 22 kW enligt nibe..
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det är ju synd att detta förhållande inte gäller i all evighet, för då kunde du öka till 1500 kW och leva gott på att sälja den pellets som blir över! :D
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Skulle vara kul att se hur brännaren klarar att värma acktanken med 8 kW effekt! (Eller det gör den kanske inte så här års?) Det borde gå åt ännu mer pellets då, om det är någon ordning här i världen.

Stackars André, du har ju varit en av de stora förespråkarna för att köra med så låg effekt som möjligt.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Det gör en ökad förbrukning på 18% med LÄGRE effekt vilket är tvärt om mot allt som "experterna" säger..
Kan du utveckla det lite mer det som du anser att "experterna" säger.

Jag själv tycket inte det är alls något konstigt som du kommit fram till.
Helt logiskt.
En pelletsbrännare är ju gjord för en viss maximal effekt, som bestämms av rosterytan. Och om din brännare har 15kW maxeffekt så är roster/koppytans storlek dimentionerad för 15kW. Om du då kör 12 KW så har du en rosteryta som är för stor och som resultat en ej optimal förbränning.
Se energifirman.com och förbränningsteknik.
Även ÄFAB:s tester visar ju att verkningsgraden är mycket högre på i stort sett varje brännare när man kör dem på maxeffekt kontra deleffekt.

Som jag ser det är ju den största vitsen med att köra brännaren mot ack.tank att man kan köra brännaren med den effekt där bästa verkningsgraden är.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Allan skrev:Skulle vara kul att se hur brännaren klarar att värma acktanken med 8 kW effekt! (Eller det gör den kanske inte så här års?) Det borde gå åt ännu mer pellets då, om det är någon ordning här i världen.

Stackars André, du har ju varit en av de stora förespråkarna för att köra med så låg effekt som möjligt.
:cry: Ja här har man suttit o plöjt igenom allt man kan finna på nätet o dessutom gett rådet att andra ska göra som de experterna sagt.. Jag ber så mycket om ursäkt.. :oops:
Se bara på mr.pellets sida om janfire nh som ska gå så fint att köra ända från 3-23 kW.. Det/den kanske är totalt kasst att köra med mindre än 15 kW då det bara är lite fis värme till rökgaserna som gör att kråkorna bygger på ens skorsten o inget till vattnet i pannan..

Det är så man blir förbannad på sej själv att man inte kollade själv då det inte är mer jobb än att väga pelletsen med hushållsvågen o vänta..

Jodå bara det är milt så man stänger shunten som jag gjort vid testen så hoppas jag att tanken blir varm el om det bara håller värmen i rökgaserna o inget till vattnet.. För det lär ju ta iaf 3 tim att köra som jag gjort tidigare mot stängd shunt.. Men man vet ju inte den kanske inte klarar att höja tempen trots att det inte tas nån värme.. :?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

MP skrev:
Det gör en ökad förbrukning på 18% med LÄGRE effekt vilket är tvärt om mot allt som "experterna" säger..
Kan du utveckla det lite mer det som du anser att "experterna" säger.
Det är då det alltid hålls fram att det är så bra att t.ex bequem har modulerande effekt o att det bästa vore om brännaren gick konstant.. För att den ska gå så mycket så krävs det att den går köra på så låg effekt som möjligt vilket ska göra att du får bra pannverkningsgrad med mindre genomströmningsförluster.. Men dessa genomströmningsförluster blir ju bara högre då brännaren går o ger lite fis värme som åker ut genom skorsten o inte räcker till att värma pannan.. Det ska ju inte va bra att köra mot acktank heller då det är sämre än med brännare som går på modulerade drift men nu vete fan då förbrukningen ökade med 18% redan då man sänkt bara till 11 kW så man undrar ju vad de då blir vid 8 kW som rekomenderas el att köra janfire nh på 3 kW o den har en roster yta för att klara 23 kW.. Det blir väl som att köra med en actank utan isolering..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:Det är ju synd att detta förhållande inte gäller i all evighet, för då kunde du öka till 1500 kW och leva gott på att sälja den pellets som blir över! :D

De skulle inte va helt fel.. :lol:

Men har man mer effekt än vad pannan klarar så blir det sämre igen vilket det många ggr kan va då brännarna är på 20 kW o pannan är på t,ex 20 kW med olja..

Enligt nibe (beronde vart i papperen) är panneffekten 22 kW med olja o 16 kW med pellets.. Så med brännaren på 20 kW så blir det för mycket för att pannan ska bli effektiv men jag har sett både max 18 o 22 kW med pellets i min panna...
Frisse Frisén
Entusiast!

Inlägg av Frisse Frisén »

Jag har skrivit ett inlägg om det här tidigare http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2160 men det jag inte tänkte på då var ju att brännaren måste gå fler gånger per dygn. Skulle man bara värma vattnet en gång så skulle det ju helt klart löna sig bäst att "gasa på" av bara f*n.

Frågan är vad som egentligen lönar sig bäst när man ska hålla vattnet varmt under en längre period (som ju är vårt mål).

Det måste ju gå att räkna ut på nåt sätt.
Orkar man jobba sig så borde man ju kunna mäta gång- respektive stilleståndstiderna och räkna ut hur länge man håller vattnet varmt med samma mängd pellets.

PS. Jag har ändrat panntemp och hysteres sen jag skrev det inlägget. Jag håller nu på och experimenterar med olika hysteres:er.

Jag har en fråga också:
Går det fortare att värma vatten från 80-90 grader än från 70-80 grader för att ta två exempel? Jag tycker att det verkar så, men nackdelen borde ju då vara att pannan kyls ner snabbare också :?
Det får ju en att tänka i banorna att en nysotad panna också borde kylas ner snabbare än en "sotig"...hmmm...men det beror väl mycket på vad man har för drag i pannan när den står still.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Rent teoretiskt så borde energimängden för att höja temperaturen med tio grader vara samma oavsett om man värmer från 50-60 eller från 60-70, men det kanske finns något annat inblandat också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Frisse Frisén du va de..

Det är just detta med gångtiden oxå men om man har stor hysteres så borde det va effektivare att köra brännaren på max.. De kan jag inte kolla så det får ni med pannor kolla.. :wink:

Din fråga såg jag bara tidigare då jag hade janfiren som gick på lägsta effekten mot pannan att det gick mycket mer pellets o de gick även långsammare ju varmare pannan blev... Testade tyvär aldrig med att öka effekten då service killen sa att det va effektivas att ha så låg effekt som möjligt då det bara va att elda för kråkorna annars.. :?

Men ju varmare panna du har dessto mer förluster får man.. Det är bara att kolla med stängd shunt att köra upp pannan till 90° o kolla tiden tills den är på 80° o sen mellan 80-70°
Det faller då snbbt i min acktank om jag kör upp den till 90° så tar det inte många tim innan den är nere på 70° sen går det långsammare ju kallare den blir.. T.ex från 40-30° tar väl nästan ett dygn medans det tar samma tid 70-50° de såg jag i sommras då jag tänkte att de skulle löna sej att köra upp tanken till 90° för att det skulle bli längre mellan varje start.. Men det blev bara några tim längre stillestånd för brännaren..
Skriv svar