Thermia Biomatic 20+ mot Ack.tankar?
Thermia Biomatic 20+ mot Ack.tankar?
Hej, Funderar på en Biomatic 20+ men undrar om man kan/bör köra den mot Acktankar ?
Det har ju i tidigare inlägg snackats om att det är bättre att brännaren får gå på hög effekt än på låg effekt för bästa verkningsgraden... eller har jag fel (Nybörjare)?
Det har ju i tidigare inlägg snackats om att det är bättre att brännaren får gå på hög effekt än på låg effekt för bästa verkningsgraden... eller har jag fel (Nybörjare)?
Om du vill köra mot Ack tank.. så bör du välja en panna med liten vattenvolym. Varför värma pannan när du ska värma Acktanken.! Pannan kyls ofta fortare ner änn en Ack tank (skorstens drag, sämmre isolerad). Där i mot så har du värme förluster i dom rör som går mellan Panna & ack tank.
Biomatic har 160 liter eller vad det 180?. Ajja det är i allfall ganska mycket... Vilket gör att man i normala fall inte behöver ha en Ack tank till den pannan.
ska man elda mot Ack tank bör man leta efter en panna som har kanske max 100 Liter.
kolla på tex http://www.ecotec.net/pages/econom_16.html
som exempel..
Biomatic har 160 liter eller vad det 180?. Ajja det är i allfall ganska mycket... Vilket gör att man i normala fall inte behöver ha en Ack tank till den pannan.
ska man elda mot Ack tank bör man leta efter en panna som har kanske max 100 Liter.
som exempel..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Biomatic har 140 liter vatten o den bör inte ha mer än 60 liter med eldning mot acktank o tank o rör ska vara ordentligt isolerade..Per-Erik skrev: Biomatic har 160 liter eller vad det 180?. Ajja det är i allfall ganska mycket... Vilket gör att man i normala fall inte behöver ha en Ack tank till den pannan.
som exempel..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nu undrar jag vilket som är att föredra... Biomatic 20+ utan acktankar eller EcoTec Econom 16 mot acktankar?
Det finns nämnligen en tank/Vvattenberedare på 300+160 liter(Wica W 460) i mitt nyinköpta hus(Har dock inte flyttat in ännu).Kanske ska köpa en Econom 16 och komplettera upp med ytterligare en acktank på 500 l ?
Det finns nämnligen en tank/Vvattenberedare på 300+160 liter(Wica W 460) i mitt nyinköpta hus(Har dock inte flyttat in ännu).Kanske ska köpa en Econom 16 och komplettera upp med ytterligare en acktank på 500 l ?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om du tar biomaticen ska du inte ha någon tank men economen går den inte bara köra mot den tank du har idag..
Är det en tank på 300 liter till systemet + 160 liters beredare el är det totalt 300 liter inkl beredare??
Men det borde funka utmärkt vilket som till econom.. T.ex Biotech rekomenderar bara att man har 2-300 liters acktank till deras panna..

Är det en tank på 300 liter till systemet + 160 liters beredare el är det totalt 300 liter inkl beredare??
Men det borde funka utmärkt vilket som till econom.. T.ex Biotech rekomenderar bara att man har 2-300 liters acktank till deras panna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Då är den totala volymen 460 liter så då behöver du inte nån mer tank o då tycker jag du ska köpa economen då du redan har tanken.. Då är det bara koppling mellan pannan o tanken som behöver göras..NINO72 skrev:Det är 300 liter till systemet och 160 liter beredare.
Bör man inte ha större acktankar än 300 liter?

Jag har ju en borö 500 liter med 110 liters beredare o där är det 390 l till systemet o 110 l beredare så du får bara 40 liter mer om du tar en 500 l acktank..

Försök isolera den du har mer om den inte redan är bra isolerad förstås..
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja det du vinner på längre gångtider förlorar du kanske på förlusterna från tankarna.. Om du skulle vilja ha mer volym så borde du skippa tanken du har o köpa en ny 750-1000 liters bra isolerad acktank.. Effekta 750l med 90 mm pur/A-tank 1000 l med 100 mm pur isolering vore då alternativet men dessa kostar ca 17000:- så du bör nog köra bara med den tanken du har i kombination med econom..