"Drakens" dammsugning av pellets
"Drakens" dammsugning av pellets
Jag ledsnade efter ett år på att bära 4000 kg pellets, från bilen 25 meter runt huset, in i pannrumet och sedan lyfta säckarna över kanten.
Jag byggde mig ett HELT lufttätt förråd (rymmer 1,5 ton) i plywood och reglar som jag limmade och skruvade ihop, till detta kopplade jag en industridammsugarmotor 2,5 Kw och la en slang över vinden. Så nu suger jag in pelletsen lätt som en plätt! 850 kg tar ca: en timma.
Enda nackdelen är att man måste vara snabb som f.n. att stänga av om det blir stopp i slangen, vacum leker man inte bort när det är stora ytor..
Knäckte en "2 tum 4" första gången.
Jag byggde mig ett HELT lufttätt förråd (rymmer 1,5 ton) i plywood och reglar som jag limmade och skruvade ihop, till detta kopplade jag en industridammsugarmotor 2,5 Kw och la en slang över vinden. Så nu suger jag in pelletsen lätt som en plätt! 850 kg tar ca: en timma.
Enda nackdelen är att man måste vara snabb som f.n. att stänga av om det blir stopp i slangen, vacum leker man inte bort när det är stora ytor..
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
Hängde inte med riktigt, menar du att dammsugaren är ansluten i ett hål någonstans i förrådet? Och i andra änden då? Har du en storsäck eller nå´t och dammsuger upp pelletsen för hand? Hur grov slang har du?
Kan du inte få låna rökgasfläkten från jobbet en dag? Suger du med den, borde du kunna fylla ditt förråd hyfsat snabbt!
Kan du inte få låna rökgasfläkten från jobbet en dag? Suger du med den, borde du kunna fylla ditt förråd hyfsat snabbt!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Man kan säga att jag har byggt mig en väldigt stor "grovis".
Använder en 60mm slang för att suga pellets från ett släp som rymmer 850 kg, jag måste flytta slangen då och då men det går nästan av sig själv.
Använder en 60mm slang för att suga pellets från ett släp som rymmer 850 kg, jag måste flytta slangen då och då men det går nästan av sig själv.
På jobbet:
Kan du inte göra en säkerhets "ventil" som släpper när vakumet blir för stort ?Draken skrev: Enda nackdelen är att man måste vara snabb som f.n. att stänga av om det blir stopp i slangen, vacum leker man inte bort när det är stora ytor..
Har inte fattat exakt hur du ansluter damsugaren och röret där pelletsen kommer ut...kan du förklara lite till

Edit: Kom nog på hur du menade...för grovisen är ditt förråd som du vill fylla eller ?
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Braskamin - Handöl 32A
En säkerhetsventil vore bra, har inte kommit så långt ännu bara..
Dammsugaren är ansluten i ena hörnet och pelletsen kommer in i det andra hörnet av förrådet som har v-botten.
Jag kan inte ha pannan i drift när jag suger eftersom jag måste plugga även fallröret. Helt lufttätt är det (nästan).
En liggande skruv i v:t matar pelletsen till en liten mellanbehållare och från den behållaren tar brännarskruven när jag eldar.
Dammsugaren är ansluten i ena hörnet och pelletsen kommer in i det andra hörnet av förrådet som har v-botten.
Jag kan inte ha pannan i drift när jag suger eftersom jag måste plugga även fallröret. Helt lufttätt är det (nästan).
En liggande skruv i v:t matar pelletsen till en liten mellanbehållare och från den behållaren tar brännarskruven när jag eldar.
På jobbet:
Nu måste jag fråga igen. Kommer pelletsen med sådan fart att de når till andra sidan av förrådet? Annars blev det väl svårt att fylla?
Sitter dammsugarens intag högt? Med nät för?
Sitter dammsugarens intag högt? Med nät för?
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Ja det går undan.. Har fått montera gummiduk i hörnet där pelletsen träffar. Förrådet är 1.20 * 1.20* 2.10, så det är ju inte så långt tvärs över. Naturligtvis så har jag nät för hålet annars blir det nog en kvarn av sugaren.
På jobbet:
Du sa inte om intaget sitter högt. Jag hade en fundering om att man kanske skulle kunna suga genom pelletsen, med nät emellan, men övergav den, eftersom det väl skulle bli, som om det var stopp i slangen. Det var därför jag undrade om intaget satt högt.
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Om jag ser på förrådet framifrån så går pelletsen in diagonalt från ena hörnet på framsidan. suger gör jag från det andra hörnet på framsidan.
Detta är en ganska komplicerad men kul lösning, tog minst en vecka av min semester att bygga, limma, skruva, planera och fundera.
Nu såhär efter 2 eldnings säsonger så börjar fogarna bli ganska otäta, så jag har fått täta med silicon....
Detta är en ganska komplicerad men kul lösning, tog minst en vecka av min semester att bygga, limma, skruva, planera och fundera.
Nu såhär efter 2 eldnings säsonger så börjar fogarna bli ganska otäta, så jag har fått täta med silicon....
På jobbet:
Jag planerar en ny bättre lösning då jag tänker blåsa pelletsen istället.
Man blåser luft igenom ett rör med en dammsugare (går med vissa modeller), om man sedan släpper ner pellets i luftströmmen så åker den med luften precis som vacumtransport. Enda kruxet är att man måste ha en cellmatare som lufttätt släpper ner pelletsen i luftströmmen.
Detta sätt är väldigt mycket effektivare än vaccum, det är möjligt att transportera 1,5 ton i timmen 200m i en 60 slang.
Man blåser luft igenom ett rör med en dammsugare (går med vissa modeller), om man sedan släpper ner pellets i luftströmmen så åker den med luften precis som vacumtransport. Enda kruxet är att man måste ha en cellmatare som lufttätt släpper ner pelletsen i luftströmmen.
Detta sätt är väldigt mycket effektivare än vaccum, det är möjligt att transportera 1,5 ton i timmen 200m i en 60 slang.
På jobbet:
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Menar du nått sånt här??Draken skrev:
http://dev.husera.se/dev_sale/hb/tillsalu18.jpg
http://dev.husera.se/dev_sale/hb/tillsalu15.jpg
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej alla, detta är mitt premiärinlägg, men jag har varit en flitig läsare.
Jag har en hemmasnickrad pelletsblås, består av en papptunna ca 100l, en fläkt lite, spirodelar och ett gammalt stuprör (billigt). blåser ner i ett eget förråd (ca 4kbm) som tömmer sig självt till 99%. Tömmer säckarna eller skyfflar lösvikt direkt i tunnan ute på gårdsplan.
Inget bära här inte.
Jag har en hemmasnickrad pelletsblås, består av en papptunna ca 100l, en fläkt lite, spirodelar och ett gammalt stuprör (billigt). blåser ner i ett eget förråd (ca 4kbm) som tömmer sig självt till 99%. Tömmer säckarna eller skyfflar lösvikt direkt i tunnan ute på gårdsplan.
Inget bära här inte.