Pellets i nybygge - lönsamt?
Pellets i nybygge - lönsamt?
Är det någon som har erfarenhet eller kommentarer om pellets i nybygge? Är det meningsfullt, när husen är mer energisnåla. Det blir rätt mycket extra pengar på att bygga till pannrum, ordna med bulkförråd mm. Tyvärr verkar det inte finnas så många alternativ till standardlösningen frånluftsvärmepump...
Vet inte om du har läst detta genom sök.
Här har haft diskuterat - nybygge
Klick här http://www.pellets.info/search.php och skriva in nybygge så kommer det många ämne gäller nybygge
Mig uppfattning/fundersam är att frånluftsvärmepump skulle va lika bra sparsam som pellets fast skillnad är att pellets måste underhåll då och då samt måste bygga ett rum extra kostnader eller större garage blir lite lägre än att bygga ett rum extra, kanske stämmer det.
Varför inte pelletskamin skulle va bra alternativ så frånluftsvärmepump samarbetar ju lägre driftkostnader, tycker jag kanske inte sant.
Det är alltid avgör pris frågor, men gärna kalkyl först innan man bestäm sig vad för uppvärmning. Man vet aldrig om 5 år - fjärrvärm till exempel.
Klick här http://www.pellets.info/search.php och skriva in nybygge så kommer det många ämne gäller nybygge
Mig uppfattning/fundersam är att frånluftsvärmepump skulle va lika bra sparsam som pellets fast skillnad är att pellets måste underhåll då och då samt måste bygga ett rum extra kostnader eller större garage blir lite lägre än att bygga ett rum extra, kanske stämmer det.
Varför inte pelletskamin skulle va bra alternativ så frånluftsvärmepump samarbetar ju lägre driftkostnader, tycker jag kanske inte sant.
Det är alltid avgör pris frågor, men gärna kalkyl först innan man bestäm sig vad för uppvärmning. Man vet aldrig om 5 år - fjärrvärm till exempel.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Jag har det i nybygge. Lönsamt eller inte? Jag ville inte ha en värmepump och skorsten skulle vi ändå ha eftersom vi ville ha andra eldstäder.
Det tar naturligtvis lite extra plats i anspråk men några kvadrat mer eller mindre tycker inte jag spelade någon större roll när man ändå byggde.
Nu byggde vi inte ett kataloghus (där finns det ju "bara" plats för frånluftsvärmepump) utan vi ritade det själva så att fixa till plats för pannrum och pelletsförråd var inga problem.
Det tar naturligtvis lite extra plats i anspråk men några kvadrat mer eller mindre tycker inte jag spelade någon större roll när man ändå byggde.
Nu byggde vi inte ett kataloghus (där finns det ju "bara" plats för frånluftsvärmepump) utan vi ritade det själva så att fixa till plats för pannrum och pelletsförråd var inga problem.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag skulle nog vilja sticka ut hakan och påstå att det är få värmekällor som i dagsläget har så dåliga referenser som frånluftsvärmepumpar.
Enda riktiga anledningen till att de säljer bra är att de "halkar med på köpet" vid nybyggen samt den lilla detaljen att de inte tar mer plats än en garderob.
Börjar man syna resten så är det inte så positivt.
En pelletsanläggning må ta mer plats i anspråk och kostar "mellan tummen å pekfingret" sådär 30000 mer i installation. Men eftersom energiförbrukningen är extremt låg på en modern kåk så blir det ganska rejält billigt ändå ! Förbrukar man 15000kWh/år i mellansverige så blir det INTE dyrt.
Dessutom kan man få stor avsättning för solvärme om man satsar på det
Enda riktiga anledningen till att de säljer bra är att de "halkar med på köpet" vid nybyggen samt den lilla detaljen att de inte tar mer plats än en garderob.
Börjar man syna resten så är det inte så positivt.
En pelletsanläggning må ta mer plats i anspråk och kostar "mellan tummen å pekfingret" sådär 30000 mer i installation. Men eftersom energiförbrukningen är extremt låg på en modern kåk så blir det ganska rejält billigt ändå ! Förbrukar man 15000kWh/år i mellansverige så blir det INTE dyrt.
Dessutom kan man få stor avsättning för solvärme om man satsar på det

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag skulle också utan större tvekan installera pelletsuppvärmning vid ett nybygge. Måste säga att värmepump knappt ens finns med som alternativ för mig, med tanke på alla missnöjda innehavare av det jag stöter på.
Biobränslen har vi gott om i Sverige, och de passar utmärkt för uppvärmning. El däremot kommer det att bli allt sämre tillgång på, dyrare priser och passar avsevärt mycket bättre att använda till belysning etc.
Biobränslen har vi gott om i Sverige, och de passar utmärkt för uppvärmning. El däremot kommer det att bli allt sämre tillgång på, dyrare priser och passar avsevärt mycket bättre att använda till belysning etc.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Det kan väl knappast räcka med en frånluftsvärmepump???
Den återanvänder ju bara värmen i frånluften. Menar ni att huset skulle vara så välisolerat att värmeförlusterna skulle vara i princip obefintlig? Det fungerar väl bara i experimenthus som kostar skjortan.
Måste väl ändå vara en luft-vatten värmepump?
Tycker personligen att de är väldigt fula.
Den återanvänder ju bara värmen i frånluften. Menar ni att huset skulle vara så välisolerat att värmeförlusterna skulle vara i princip obefintlig? Det fungerar väl bara i experimenthus som kostar skjortan.
Thermia Biomatic 20+
Thermia förråd
Keramiska insatsrör från Höganäs
Thermia förråd
Keramiska insatsrör från Höganäs
NejdåGrimscar skrev:Det kan väl knappast räcka med en frånluftsvärmepump???

Vad som glöms bort är ofta att den PRIMÄRA värmekällan är då den ELPANNA som sitter i FLVP.....
Så egentligen är frånluftsvärmepump fel beteckning, det borde heta elpanna med frånluftsåtervinning

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
-
- Entusiast!
Jag tror inte att den beteckningen skulle sälja lika brasnillet skrev:NejdåGrimscar skrev:Det kan väl knappast räcka med en frånluftsvärmepump???
Tycker personligen att de är väldigt fula., hehe, kolla i majoriteten av nubyggda villor, de har frånluftsvärmepump.
Vad som glöms bort är ofta att den PRIMÄRA värmekällan är då den ELPANNA som sitter i FLVP.....
Så egentligen är frånluftsvärmepump fel beteckning, det borde heta elpanna med frånluftsåtervinning,inte sant ?

CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Jo, jag har sökt, men just lönsamhetsaspekten jämfört med frånluftsvärmepump och dyrare kostnad inkl utrymme för pannrum har inte diskuterats.manin skrev:Vet inte om du har läst detta genom sök.
Vilka anses vara de allmänna problemen med värmepumpar? Vi hade en frånluftsvärmepump i vårt förra hus. Det totala energibehovet för huset var ca 14.000 kWh/år exkl hushållsel. Frånluftsvärmepumpen gjorde att vi hade en förbrukning på ca 8.000 kWh/år. Med den förbrukningen är det svårt att motivera en högre installationskostnad för ett annat energislag.snillet skrev:...det är få värmekällor som i dagsläget har så dåliga referenser som frånluftsvärmepumpar.
Varken vi eller våra grannar (ett 50-tal med exakt samma lösning) hade några större problem med värmepumpen, vad jag vet. Vår brummade lite mer än den borde, men med dörren stängd var inte det hela världen. Vad jag vet är inte pelletspannor helt fria från oljud heller...
Hmmm, om vi säger att värmepumpen och pelletspannan, inkl installation kostar ungefär lika mycket. Sedan tillkommer ett pannrum på några kvadratmeter á 5-10.000 kr/kvm, skorsten, bulkförråd inkl kopplingar (det kan vi ställa utomhus, men det måste ha stadig mark att stå på) och annan ventilation (eftersom värmepumpen vanligtvis tar hand om det). Även med det statliga bidraget inräknat låter det lågt med 30.000 kr i skillnad.snillet skrev:En pelletsanläggning må ta mer plats i anspråk och kostar "mellan tummen å pekfingret" sådär 30000 mer i installation.
grimscar skrev:Det kan väl knappast räcka med en frånluftsvärmepump???
Jo, visst är det så att värmepumpar egentligen är en sorts elpannor och frånluftsvärmepumpar i ännu större utsträckning än andra. Men trots allt gav den i vårt exempel ovan en besparing på ca 6.000 kWh/år och en total årsförbrukning för varmvatten och uppvärmning på 8.000 kWh. Det tycker jag trots allt är bra. Det minimala utrymmeskravet och underhållet är också starka argument.snillet skrev:Så egentligen är frånluftsvärmepump fel beteckning, det borde heta elpanna med frånluftsåtervinning, inte sant ?
Men om det är någorlunda ekonomiskt försvarbart vill jag ändå av ideologiska skäl satsa på pellets + ev sol. Enligt min bedömning verkar emellertid installationskostnaden bli rätt mycket dyrare.
Inte behöver du väl bygga ut huset för att bygga pannrum ?teg skrev:Hmmm, om vi säger att värmepumpen och pelletspannan, inkl installation kostar ungefär lika mycket. Sedan tillkommer ett pannrum på några kvadratmeter á 5-10.000 kr/kvm, skorsten, bulkförråd inkl kopplingar (det kan vi ställa utomhus, men det måste ha stadig mark att stå på) och annan ventilation (eftersom värmepumpen vanligtvis tar hand om det). Även med det statliga bidraget inräknat låter det lågt med 30.000 kr i skillnad.snillet skrev:En pelletsanläggning må ta mer plats i anspråk och kostar "mellan tummen å pekfingret" sådär 30000 mer i installation.
Energikostnaden blir totalt VÄLDIGT likvärdig har det visat sig när man jämför färdiga installationer.
Försäkringsbolagen vet precis hur pålitliga FLVP är i "allmänhet"

Personligen skulle jag kunna tänka mig en Biosol panna (panna å acktank i ett) och solfångare i ett nybygge. Pannan tar lika stor plats som en ackumulatortank cirka.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Några kompisar har byggt ett nytt växsjöhus på 126 m2 i Umeå i sommras med flvp = 2kW + elpanna.. För en flvp är en elpanna o ska inte kallas vp..
Deras beräknade årsförbrukning enligt kalkylerna blir intressant att se om de stämmer med verkligheten..
Som du själv teg skriver så gick din tidigare uppvärmning på 14000/kWh/14000:- men nu vet jag inte hur stort huset erat va på..
Den beräknade förbrukningen i deras 1 planare beräknades till 16500-22000 kWh/år inkl hushållsel.. Det är ju helt värdelösa siffror för att vara ett nytt hus..
1 kWh kostar mellan 35-45 öre/kWh med pellets beroende på inköpspris förutsatt att det sitter en ny pellets panna i huset.. Vilket man förmodligen installerar då man bygger nytt..
Det gör att om du teg haft pellets i ditt tidigare hus så hade du haft en uppvärmningskostnad på mellan 4900-6300 med pellet mot 10500 med el.. Räknade på 75 öre/kWh för elen.. Så nog tycker jag att det går räkna hem pellets..
Deras beräknade årsförbrukning enligt kalkylerna blir intressant att se om de stämmer med verkligheten..
Som du själv teg skriver så gick din tidigare uppvärmning på 14000/kWh/14000:- men nu vet jag inte hur stort huset erat va på..
Den beräknade förbrukningen i deras 1 planare beräknades till 16500-22000 kWh/år inkl hushållsel.. Det är ju helt värdelösa siffror för att vara ett nytt hus..
1 kWh kostar mellan 35-45 öre/kWh med pellets beroende på inköpspris förutsatt att det sitter en ny pellets panna i huset.. Vilket man förmodligen installerar då man bygger nytt..

Det gör att om du teg haft pellets i ditt tidigare hus så hade du haft en uppvärmningskostnad på mellan 4900-6300 med pellet mot 10500 med el.. Räknade på 75 öre/kWh för elen.. Så nog tycker jag att det går räkna hem pellets..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
hej ..
allt beror på hur du/man räknar...
det som alltid kommer att va billigast e ju ved..
å det e ju jätte lätt + billigt att värmajhuset med=)
med frånluft pumpen har du inkl hushålls el ,dvs 5-8000 kw
säg att du förbrukar pellets för 6-8000 kr på ett år + 8000 kw till hushållet hur stor skillnad e det då ?
+ att du ska betala sotaren 2x per år och bära pellets in å ut..
rent prismässigt så är en ytjordanlägning helt överlägsen allt annat
du betalar ca 25-30 öre per kw som du stoppar in i kåken 1 till 4...
allt beror på hur du/man räknar...
det som alltid kommer att va billigast e ju ved..
å det e ju jätte lätt + billigt att värmajhuset med=)
med frånluft pumpen har du inkl hushålls el ,dvs 5-8000 kw
säg att du förbrukar pellets för 6-8000 kr på ett år + 8000 kw till hushållet hur stor skillnad e det då ?
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jo men jag skulle inte räkna med elvärme då jag kör pellets..jockefors skrev:

Köper du pellets för 6-8000:-/år så har du nog en förbrukning på runt 25000kWh/år o inga 14000 som jag tog som exempel..
Jag har en total driftskostnad på mina 215 m2 inkl fasta avgifter på elen, hushållsel, sotning o pellets (29,6 öre/kWh) på 13100:-/år.. Hushållselen är 3473 kWh/år..

Bära pellets vem gör det..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd