Thermias shuntstyrning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rpc
Gallringsobjekt

Thermias shuntstyrning

Inlägg av rpc »

Håller på att ta in offerter på en Biomatic20+ och hade en installatör på besök i går. När jag sa att jag ville ha Thermias shuntstyrning sa han att han inte rekommenderade den av två anledningar; dels var den svår att installera ( vilket jag egentligen skiter i ) dels att den var krånglig att ställa in och använda. Nån som har erfarenheter av detta?

Installatören tyckte i stället att jag skulle satsa på en separat shuntstyrning...

Nån som har några åsikter om dessa båda alternativ???

tacksam för svar...

/rpc
Biomatic 20+, Themias shuntstyrning, Mafa mini, småsäck från StoraEnso. Värmer 164 + 43 kvadratmeter. Förbrukning c:a 5 ton/år
The Burner
Fröträd

Inlägg av The Burner »

Krånglig att använda???
Det enda negativa gällande shuntstyrningen är väl att manualen lämnar lite att önska men den är inte ett dugg svår att använda och programmera. Men det är klart- har man som installatör inställningen att den är svår att installera så har man nog missförstått det här med kunden i fokus. Välj en annan installatör.
Fins så vitt jag vet ingen anledning att använda nån separat styrning när du kan få allt integrerat, men det kanske finns nån som har andra åsikter?
The sky isn´t the limit- ground is
speedie
Prima virke

Inlägg av speedie »

Min installatör rekomenderade oxå en extern shuntstyrning för att den var enklare att förstå.... Jag valde Thermias och ångrar mig inte.. menyerna är ju hur enkla som helst.
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det kanske är som så att installatören inte klarar av att justera in shuntstyrningen och där med säger att den inte är något att ha.

Eller så har han större vinst på att rekommendera/sälja en extern utrustning.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag tror ärligt talat att många av installatörerna inte begriper det tekniska. Min installatör sa samma när det gällde matningsfaktorn osv att ingen använder det för att hålla koll på lagret för att det inte funka så bra. Skitsnack påstår jag, det funerar hur bra som helst. Problemet är nog att han är duktig på mycket men inte just på detta med menyerna och det...
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Det enda som är krångligt är väl att man behöver en DIN-skena på cirka 20cm... Som INTE medföljer ! :? :shock: :evil:
Annars är det ju inget konstigt! OK manualen är ju inte den absolut bästa :lol:
Installatören behöver ju inte justera in nått... Det får man man ju själv prova sig fram till!
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Törs man låna tråden en stund. Jag håller just nu på att leta pelletspanna. Det har visat sig att farsan har en komplett, oanvänd shunt liggandes från Sauter.

3-vägs ventil PN16 kvs6,3, BXN020F200
Ventilställdon 250N 120S, AVM104F120
Värmeregulator rumstyp 3-pun, NRT104F031
Utegivare Ni1000, EGT301F101
Anliggningsgivare Ni1000. EGT310F201

Kan jag använda detta på Biomaticen?
Skriv svar