Hej!
Har en vedpanna, Albin 230 Effektiv från -90 med underförbränning. På framsidan finns tre luckor och bara den övre, vedinkastet, är stor nog för ett pelletsaggregat.
Går det att montera aggregatet så högt i pannan, för och nackdelar??
Anders
Aggregatplacering??
Re: Aggregatplacering??
Det lär nog bli att elda för kråkorna om du inte kan baffla upp pannan och få lite längre rökgasvägar.Anders Petersson skrev:Hej!
Har en vedpanna, Albin 230 Effektiv från -90 med underförbränning. På framsidan finns tre luckor och bara den övre, vedinkastet, är stor nog för ett pelletsaggregat.
Anders
Finns det ingen möjlighet att bygga en stos för att montera brännaren i en annan lucka?
/Macke
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Styrning med en Siemens PLC är på G
Anders Petersson skrev:
Jag kör med spjället ställt för "omvänd förbränning".
Det är då inge tal om att elda för kråkorna. Snarare tvärt om, jag har svårt att få rökgaser över 150 grader med spjället ställt så (bra med insatsrör....).
Rätt kalibrerad har jag 90% verkningsgrad enligt installatören.
Min panna är cirka 180 hög och en nackdel är att det är svårt att sota konvektionsytorna, men det gör jag inte ofta.... (kanske därför...) Sotningen sker uppifrån långt bak.
Aska ryms det gått om trots keramiken i botten, under högsässong behöver jag inte aska ur mer än en gång per månad.
Om pannan liknar min behöver du en frammåtbrinnande låga (indirekt övermatad) då det är nära till "taket" i översta luckan.
Låter som om du har en panna lik min, (jag har en 725F -89).Hej!
Anders
Jag kör med spjället ställt för "omvänd förbränning".
Det är då inge tal om att elda för kråkorna. Snarare tvärt om, jag har svårt att få rökgaser över 150 grader med spjället ställt så (bra med insatsrör....).

Rätt kalibrerad har jag 90% verkningsgrad enligt installatören.
Min panna är cirka 180 hög och en nackdel är att det är svårt att sota konvektionsytorna, men det gör jag inte ofta.... (kanske därför...) Sotningen sker uppifrån långt bak.

Aska ryms det gått om trots keramiken i botten, under högsässong behöver jag inte aska ur mer än en gång per månad.
Om pannan liknar min behöver du en frammåtbrinnande låga (indirekt övermatad) då det är nära till "taket" i översta luckan.

Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.