Econom pannan i full drift

Skriv svar
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Econom pannan i full drift

Inlägg av MatsH »

Hej på er.

Jag har nu installerat och kört med pelletspannan Econom från EcoTec i två veckor.
Till pannan har jag en acktank på 870 liter(hembyggd med vvslinga och elpatron).
Som tillfälligt pelletsförråd har jag en EUR pall med ett antal pallkragar som rymmer drygt 30 säckar.(Kör med 8mm pellets från Brikettenergi)
Bulkförråd skall byggas till sommaren. 5m matarskruv med en 45gr böj och en 6rpm BEVI motor kopplar ihop det hela.

Allt fungerar perfekt ! Pannan går tyst och fint och jag kan inte höra den upp i huset från pannrummet.
Det enda som hörs är ljudet av matarskruven, men den har jag hängt
upp i taket med montageband så den skall jag hänga upp lite mjukare så blir det nog tyst.

Jag har inga retardrar inmonterade, så jag har en rökgastemp på 175 gr efter 2v drift. Jag skall beställa dem idag, för att sänka tempen lite till.
I konvektionsdelen(stående tuber) är det nästan inget påslag alls, förutom ett väldigt tunt lager ljusgrått "damm". Tror inte att det påverkar verkningsgraden så mycket.
O2 halten ligger på 10,5% och CO2 strax över 10% och CO 75ppm. Jag skall justera in O2 till 8% och CO2 till >12%.
Nu skall jag köra tre veckor till innan jag skall tömma askan. Skall bli intressant att se hur rökgastempen påverkas under längre driftstider.

Min starttemperatur ligger på 69grader och stopp 82 grader på hela tanken.
Som sagt så fungerar det hela mycket bra.

:lol: <--MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Skulle du kunna ge lite mer info om detta med BEVI och skruvar.
Vad är bra och dåligt med dem och vilken prisbild är det?
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Det är EcoTec's matarskruv med stora motorn.
Det är en 38 mm spiral monterad i ett 75 mm rör.
EcoTec har två varianter av motorer.
En med lilla motorn som drar raka skruvar upp till 3m.
En med den större motorn som kan dra skruvar som är böjda och längre är tre meter.

Vad som är bra är att skruven enkelt kan anpassas till exakt rätt längd,
och om man vill förlänga den i efterhand så kan man skarva röret med en muff
och byta spiralen till en längre.

Hittils har jag inte haft några problem med skruvarna, så jag har inte
några dåliga erfarenheter.

Priser kan du få av närmaste ÅF för EcoTec....
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

MatsH, trevligt att du delar med dig av dina erfarenheter, jag funderar själv på en ny panna så det vore väldigt intressant med lite mer information om du har möjlighet.

Vad hade du för uppvärmning tidigare?

Hur stor yta värmer du upp?

Hur stor varmvattenförbrukning har du?

Kommer du att elda pellets året om eller blir det el för varmvattnet under sommarhalvåret?

Hur mycket räknar du med att ditt varmvatten via acctank kommer att kosta under sommarhalvåret?

Hur tjock isolering har du på acctanken?

Vilken typ av laddning har du till acctanken?

Vad har du för typ av shuntstyrning? Har du inomhusgivare eller utegivare?

Vad blev totalpriset för din installation inklusive arbete?

Hur många timmar tog installationen?

Vilka fördelar har Econompannan jämfört med en "komplett" panna som exempelvis Thermia biomatic 20plus? Thermiapannan har intern värmeväxlare för varmvatten och 9 kw elpatron och dessutom möjlighet till inkoppling mot dator. Thermian kostar 46000 och Economen 43000, men till Economen tillkommer acktank, laddning, elpatroner och varmvattenberedning vilket gör att den landar på bortåt 60 totalt. Dessutom blir installationen av en Econom betydligt mer komplicerad (=dyrare) samt att koppling mot dator saknas. Varför betala extra för en Econominstallation?
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Hej MatsH, roligt att höra. Jag har skälv en Econom i mitt pannrum som väntar sedan fyra veckor för att bli kopplat till skorsten. Börja bli väldigt nyfiken att se den i drift och äääntligen stänga av den jävla elpatron. :?
Skillnaden till de flesta andra pannor är ju att Economen är byggt som en enhet av brännaren och panna. Den är konstruerad runt en maximalt optimerad brännkammare. På det vis kunde brännare konstrueras utan att behöver tar hänsyn till trånga brännkammare eller öppningar samt att drag och mottryck är kända parametrar. Principen av en rörligt roster kan ju knappast bygges med en eftermonterad brännare. Resultatet blir en överlägsen förbränningsverkingsgrad som resulterar i bla. enkelt skötsel. Visst blir det dyrare, men acktanken ser jag knappast som nackdel då det mycket lättare att komplettera med sol.
Senast redigerad av Doc den tis 04 jan, 2005 22:16, redigerad totalt 1 gånger.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Doc, en till Econompanna, mycket intressant, har du möjlighet att berätta lite mer? Hur ser din installation ut och mycket fick du betala för den? Vilka andra pannor tittade du på innan du bestämde dig?

I mitt fall är solfångare tyvärr helt uteslutet så acktank av den anledningen ger inget. Däremot ger en acktank garanterat mer energiläckage än utan.

"överlägsen förbränningsverkingsgrad" - kanske det, men det intressanta är systemverkningsgraden, och den skall vara bra mycket högre för att motivera prisskillnaden mot exempelvis Thermia biomatic 20plus.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Gärna lite foto..

Trevligt att se hur det e konstruerat... (gärna bilder på brännar del osv)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Skriv ni som har denna panna (EcoNom). Det finns fler intresserade.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Kan tyvärr fortfarande inte berättar om egna drifterfahrenheter. Men på den här länken finns en del information med bla. skizz.
http://www.afabinfo.com/bioguiden/forbr ... EcoNom.pdf
Den goda förbränningsverkingsgraden syfter nog inte bara till ett bra systemverkningsgrad men åxå lätt skötsel med låg askmängd och sot.
Kan berättar att min panninstalltion incl. 750l Acktank med solslinga, skorsteninsatsrör, en del nydragning av rör och rivning av gammalt VV beredare har kostat 75 tkr. :roll:
Nu behöver jag endast få det vattenburna radiatorsystemet installerad... :!: :!:
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Intressant ...
Lycka till MatsH :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snillet
Pannrumstomte!

fler !

Inlägg av snillet »

Vi är som sagt fler som vill veta mer om denna panna, om ni som har den kan, FOTA LITE så vi får se hur de ser ut :D . Å återkom med info om driften.

Econom är ju en sån produkt som många av oss TROR är just det vi väntat på.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Doc, tack så mycket för informationen men 75000 låter i mina öron väldigt billigt för det du beskriver.

Om jag skulle uppskatta kostnaderna så kostar pannan 43000, acktank med varmvattenberedare, solslinga o elpatroner 15000, tankladdning och shuntstyrning med givare 5000, skorstensrör 15000, arbete 10000 -> totalt 88000. Hur fördelade sig dina kostnader?

Och hur kom det sig att du valde just Econompannan framför alla andra pannor? Tittade du inte alls på någon annan panna?
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Snillet, du skriver "Econom är ju en sån produkt som många av oss TROR är just det vi väntat på", men jag blir inte riktigt klok på vad Econompannan egentligen har att erbjuda.

Ecotec uppger 96% förbränningsverkningsgrad och 91% pannverkningsgrad för Econom. Thermia uppger 94% förbränningsverkningsgrad och 91% pannverkningsgrad för sin Biomatic.

Ecotecpannan är som jag skrivit tidigare billigare på pappret, men den kräver kringutrustning för för att kunna användas, och är svårare att installera, vilket gör att en installation i själva verket kostar betydligt mer.

Även om Economen i praktikten förmodligen har lite högre verkningsrad och längre uraskningsintervall så är det knappast något som motiverar prisskillnaden, eller har jag fel?

(Allt förutsatt att solvärme inte är aktuellt förstås, Biomatic är inte lämplig att köra mot acktank på grund av den stora vattenvolymen. Men i det fallet erbjuder å andra sidan Thermia Bionetpannan 10000 kronor billigare än Economen.)
snillet
Pannrumstomte!

vet vi ju snart

Inlägg av snillet »

Man vill ju veta vad Econom pannan är bra på, hur den fungerar i drift etc, etc, etc.

Man avfärdar ju inte en produkt bara för att den är dyrare innan man vet hur den fungerar ?, så iaf jag inväntar spänt löpande rapporter om econompannan samt lite bilder och info om hur svårt/enkelt handhavandet och underhållet är.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

ABSO: Kollade priset en gång till, oops skorstenslangen ingick inte. :oops: Priset måste nog ses som helhetspris där jag även få hela radiatorsystemet installarad med 15 radiatorer samt rördragning. Priset har väl en helhetsrabatt. Räknar man enskilda poster, så är det Econom 42900 SEK, Pelletsskruv 5200 SEK Acktank Effekta Sol med dubbelt VV slinga 750l 12000SEK, Skorstenlang 8m 8000 SEK, VVS och install. 15600, men där fick jag åxå en vattenfilter monterad, vatteninstallation i pannrum helt nytt, samt helt nytt vatteninstallation i toa bredvid pannrummet. Tillsammans 83700 SEK. Om han nu räknar shuntstyrning under det här eller under radiatorrsystemet vet jag inte.
MEN priset är inte allt, jag sökte efter något som var enkelt att sköta. Speciellt att den klarar sig utan tillsyn i 4 veckor vintertid, och då blir utbudet inte stort. Alternativet Viessman Vitolig hade blivit 28000 SEK dyrare! Thermia återförsäljaren var inte riktig på vakt och kom aldrig med någon offert. Den Röris som jag anlitar nu kom hem till mig inom ett par dagar och har installerad nästan 90% av alla pelletsbrännare i samhället (enligt sotaren) samt att han lämnade ett betryggande intryck redan vid första möte.
Förresten, varför tycker du att Economen är komplicerad att installera? En Rör in en ut, och en cirkulationspump. Är det svårt??
Visst är det lite tricky att köpa något som är nästan helt nytt. Men om man tittar på det så bygger principen på sant förnunft, är i principt beprövat i större annläggningar. Brännaren ger en väldigt robust intryck, mestadels standartdelar och resten kan väl vilken mekanisk verkstad som helst tillverka.
Yes, ....andå har ingen sett den i drift i 20 år, vi få se. :wink:
Jag återkommer...
Skriv svar