Jag har nu installerat och kört med pelletspannan Econom från EcoTec i två veckor.
Till pannan har jag en acktank på 870 liter(hembyggd med vvslinga och elpatron).
Som tillfälligt pelletsförråd har jag en EUR pall med ett antal pallkragar som rymmer drygt 30 säckar.(Kör med 8mm pellets från Brikettenergi)
Bulkförråd skall byggas till sommaren. 5m matarskruv med en 45gr böj och en 6rpm BEVI motor kopplar ihop det hela.
Allt fungerar perfekt ! Pannan går tyst och fint och jag kan inte höra den upp i huset från pannrummet.
Det enda som hörs är ljudet av matarskruven, men den har jag hängt
upp i taket med montageband så den skall jag hänga upp lite mjukare så blir det nog tyst.
Jag har inga retardrar inmonterade, så jag har en rökgastemp på 175 gr efter 2v drift. Jag skall beställa dem idag, för att sänka tempen lite till.
I konvektionsdelen(stående tuber) är det nästan inget påslag alls, förutom ett väldigt tunt lager ljusgrått "damm". Tror inte att det påverkar verkningsgraden så mycket.
O2 halten ligger på 10,5% och CO2 strax över 10% och CO 75ppm. Jag skall justera in O2 till 8% och CO2 till >12%.
Nu skall jag köra tre veckor till innan jag skall tömma askan. Skall bli intressant att se hur rökgastempen påverkas under längre driftstider.
Min starttemperatur ligger på 69grader och stopp 82 grader på hela tanken.
Som sagt så fungerar det hela mycket bra.