Vad kostar ved?

Här diskuteras allt kring vedeldning
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Vad kostar ved?

Inlägg av apersson850 »

Har man egen skog är det ju omöjligt att värdera vad det egentligen kostar. Skulle i så fall vara vad man kunde sålt den för.

Men om ni köper ved, vad kostar den då?
Jag inser att det finns många parametrar (träslag, längder, grovlek, kapad/klyvd eller ej), men det går ju att specificera.

Jag har förresten hört att någon hade roat sig med att räkna ut att en vedeldare tar i varje vedträ nio (9) gånger, innan det ligger i pannan och brinner...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Inlägg av classelagare »

Jag håller på att kolla vad det skulle kosta mig att köpa ved i stenungsundstrakten. de pris jag fått är 230 kr t3 t blandved och 280 kr m3t i 3m längder. han ville ha ca 100 kr per m3t för att hugga den och 1000 kr i frakt. Detta var en vedhandlare som alltså lever på att sälja ved.
jag angav då att jag ville köpa minst 30 m3t. (m3t är volymen på vedtraven travad med luft och bark) om du är intreserad av olika sätt att mära volym på veden rekomenderar jag. http://www.skogssverige.se/skog/skogen/swe/kubera.cfm
http://www.skogsstyrelsen.se/minskog/te ... sp?id=9324
där finns en bra beskrivningar på vad man får för pengarna.

/Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Då fick jag ju ganska bra pris, då. Lövved i 3-meterslängder för 150:- per m³ travat.
Tillkom 800:- för att få hem ett billass på gräsmattan. Totalt 5000:- för 28 m³ t ved (fast det var ungefär 29,5 m³ i verkligheten, så jag fick lite gott mått också), eller 170 :- per m³ travat, om jag slår ut det på hela lasset.

Ironiskt nog har lövveden blivit dyrare nu, efter Gudruns framfart förra året. Av rädsla för granbarkborrens framfart är nästan varenda kotte (obs, vits) som jobbar i skogen upptagen med att få ut grantimret så fort som möjligt. Få har tid med någon lövved, så den har ökat i pris.

Å andra sidan har jag också fått erbjudande i stil med "du får träden, bara du tar bort dem från min gräsmatta" och till och med "du får traven, bara den försvinner härifrån".

Nu ska det bara kapas/klyvas, men där sparar jag ju in ett kort på gymmet också. Idel förtjänster!
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Re: Vad kostar ved?

Inlägg av Patrik »

apersson850 skrev: Jag har förresten hört att någon hade roat sig med att räkna ut att en vedeldare tar i varje vedträ nio (9) gånger, innan det ligger i pannan och brinner...
Hmm ja va blir det i mitt fall.

1: Vid kapsågen
2: Vid klyven
3: Upp på transport
4: Från avtippat lass till vedranka
5: Från vedranka in i källaren
6: Från källaren till vedlår
7: Från vedlår till kamin

oj oj den värmer alltså 8 ggr för mig :lol:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Då fick jag ju ganska bra pris, då. Lövved i 3-meterslängder för 150:- per m³ travat.
Låter som ett bra pris tycker jag. Jag betalar 170:-/m3 för 3-meterslängder blandved, mest al, lite björk och tall. Al tycker jag f ö är underskattat som ved. Kan också, än så länge, ta ner en del på egen mark.

Vedpriset är nog också väldigt beroende på var i landet man bor (själv bor jag mitt i Sörmland).
bax
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:37
Ort: Härliga Härjedalen

Re: Vad kostar ved?

Inlägg av bax »

Patrik skrev:
apersson850 skrev: Jag har förresten hört att någon hade roat sig med att räkna ut att en vedeldare tar i varje vedträ nio (9) gånger, innan det ligger i pannan och brinner...
Hmm ja va blir det i mitt fall.

1: Vid kapsågen
2: Vid klyven
3: Upp på transport
4: Från avtippat lass till vedranka
5: Från vedranka in i källaren
6: Från källaren till vedlår
7: Från vedlår till kamin

oj oj den värmer alltså 8 ggr för mig :lol:
9: Ut med askan.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Ja, priset på ved varierar rätt kraftigt.

Förra året i Mars-April köpte jag 2 omgångar färdigklyven blandved.
totalt 40m³/s (själpt mått) för ca 300kr/m³, blir ca 27m³/t i vedbod
så priset blir egentligen 444kr/m³.
12000 gick det på, men hade inte oljepannan gått sönder hade man fått
lov att köpa 3m³ olja för 30000kr.

I år tror jag att det blir långved, och kapa och klyva själv.
Priset borde max bli ca 200kr/m³
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Albert skrev:Ja, priset på ved varierar rätt kraftigt.

Förra året i Mars-April köpte jag 2 omgångar färdigklyven blandved.
totalt 40m³/s (själpt mått) för ca 300kr/m³, blir ca 27m³/t i vedbod
så priset blir egentligen 444kr/m³.
12000 gick det på, men hade inte oljepannan gått sönder hade man fått
lov att köpa 3m³ olja för 30000kr.

I år tror jag att det blir långved, och kapa och klyva själv.
Priset borde max bli ca 200kr/m³
:shock: jämför man energiinnehållet ved/pellets så går det 4-5m3 väl staplad ved på 1 ton pellets så det skulle förmodligen bli billigare att köra med pellets på bulk/briketter än ved till det priset..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dem00niX
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 07:39

Inlägg av Dem00niX »

Köpte 3m längder förra året för 160kr/kubik på timmerkärra. Frakten var gratis. Det var minst 50% björk i det. Sen tall och al. Antar att jag får samma pris iår. (samma säljare)
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Köpt min första ved till braskaminen och nu behöver jag hjälp av er proffseldare.

När jag travade upp mina "4m3" så blev det bara ~1,7m3.

Jag har läst http://www.skogssverige.se/fragaom/detail.cfm?Id=2794 och http://www.skogssverige.se/fragaom/detail.cfm?Id=1742 med utgångspunkt av detta resonerar jag så här...och försök häng med nu för jag gör det knappt själv :lol: , 4m3t omräknat till m3fpb(fast kubikmeter inkl bark) kan variera en hel del låt säga att vi har som i fråga 1742 (enl. länken ovan) ~40% m3fpb av m3t, mina 4m3t minskar då till ynka (0,4*4)1,6m3fpb :( antar vi att "välstaplad ved kan innehålla runt 75 % ved"(enligt samma fråga/svar). mina 1,6m3fpb skulle då uppta (1,6/0,75)2,1m3 i min carport.
Detta skulle innebära att jag blivit snuvad på 0,5m3carporten(nytt ved mått :wink: ) vilket omvandlat blir (0,5/0,75)0,67m3fpb.

Veden vi pratar om är 100% björkved klyvd(~30cm) och torkad, fritt hemkörd.

Vad jag har förstått så brukar man i brännvedsbranchen prata om m3t när man pratar m3.
Det jag köpte får väl räknas som m3s då släpet rymde dessa 4m3(m3s då eller?). Hur räknar man då? och vad är det rimligt att betala för dessa 4m3?

Är ni lika nyfikna som jag huruvida jag har blivit lurad(=betalt för mycket), ja då får ni komma med några vettiga inlägg.
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Betalar 170 kr kubiken för tremeterslängder, blandved; al, tall, gran, björk och någon enstaka ek. Kompletterar lite med egen gran och al. Bor i Sörmland. Priserna verkar skilja sig en del över landet. Färdigsågad och kluven ved i 30-40 cm längder blandved verkar här i trakten ligga på runt 350 kr kubiken om den är torr och fin.
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Kasch skrev:Färdigsågad och kluven ved i 30-40 cm längder blandved verkar här i trakten ligga på runt 350 kr kubiken om den är torr och fin.
det är just det här med kubiken, när du säger "kubiken" hur menar du då? är det m3s dvs. att man i princip räknar l*b*h av lasset?
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Japp, sorry, glömde det: stjälpt mått. Inte så billigt med andra ord.
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Jag betalade 5555kr+frakt 700kr
Då fick jag en full trave 3meters på lastbil.
Då räknar han jag köper veden av löskubik.då fick han till 29 löskubik.
löskubik??
veteifaan hur han räknar..
men det blir tror jag mellan 11-13fasta kubik.
Någon som har en aning om vad det går på en timmerbil?

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

KalleT skrev:Köpt min första ved till braskaminen och nu behöver jag hjälp av er proffseldare.

När jag travade upp mina "4m3" så blev det bara ~1,7m3.

Jag har läst http://www.skogssverige.se/fragaom/detail.cfm?Id=2794 och http://www.skogssverige.se/fragaom/detail.cfm?Id=1742 med utgångspunkt av detta resonerar jag så här...och försök häng med nu för jag gör det knappt själv :lol: , 4m3t omräknat till m3fpb(fast kubikmeter inkl bark) kan variera en hel del låt säga att vi har som i fråga 1742 (enl. länken ovan) ~40% m3fpb av m3t, mina 4m3t minskar då till ynka (0,4*4)1,6m3fpb :( antar vi att "välstaplad ved kan innehålla runt 75 % ved"(enligt samma fråga/svar). mina 1,6m3fpb skulle då uppta (1,6/0,75)2,1m3 i min carport.
Detta skulle innebära att jag blivit snuvad på 0,5m3carporten(nytt ved mått :wink: ) vilket omvandlat blir (0,5/0,75)0,67m3fpb.

Veden vi pratar om är 100% björkved klyvd(~30cm) och torkad, fritt hemkörd.

Vad jag har förstått så brukar man i brännvedsbranchen prata om m3t när man pratar m3.
Det jag köpte får väl räknas som m3s då släpet rymde dessa 4m3(m3s då eller?). Hur räknar man då? och vad är det rimligt att betala för dessa 4m3?

Är ni lika nyfikna som jag huruvida jag har blivit lurad(=betalt för mycket), ja då får ni komma med några vettiga inlägg.
Borde det inte ha varit 0,6 * 4 / 0,75 = 3,2 meter staplad????? :?:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar