Vad kostar en vedeldad kWh?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Vad kostar en vedeldad kWh?

Inlägg av apersson850 »

Det skrivs en massa, bland annat på detta forum, om hur många kWh man förbrukar för att driva värmepumpar, elpannor och liknande. Dessa är ju enkla att värdera. Bara att läsa elräkningen (den är ju enkel att begripa).

Men vad kostar en kWh, för uppvärmningen av huset, alltså, att producera i en vedpanna? Är det någon som har räknat ut det?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är nog svårt att räkna ut eftersom "priset" på ved är så skiftande, en del har det "gratis" (svetten borträknad), en del köper den och även där är det väldigt skiftande priser.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ja, men var och en kan ju räkna efter sina förutsättningar. Oavlönad svett går inte att prissätta, men övriga driftkostnader går ju bra att räkna in.
Slitage på såg och liknande är svårare, men det kan vi ju lämna därhän så länge.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag hugger själv.Tar hem den på lasbil och det kostar 800 kronor.
Jag gör av med ca 19-20 kb. Vad blir det per kwh?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Allt runt om ved hanteringen ska räknas in..
Inköp av såg, klyv, kap sen så ska bränsle (även till bilen när man åker till skogen) ev transport av veden, motorsågs kedjor, sågklingor mm mm

Svetten behöver man inte räkna på.. :wink:

Ibland blir det inte så billigt som man tror när allt är inräknat men det vore intressant att veta om någon räknade in allt...

Vet en som åker 10 mil enkel väg hugger lite o tar på släpen i retur men säger ändå att veden är ju gratis vilket jag inte tycker då bilen drar ca 1 liter/mil o det görs otaliga resor med 20 liter/resa + såg bränsle o slitage på bilen mm.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har haft turen att fått mycket av min far som nu är fast i värmepump grottan.. Så vedkap och klyv motorsåg skyddsutrustning har kostat noll
Det brukar gå några tankar bensin när jag är och hugger. 200 spänn kanske.. Sågkedje olja går det ju oxå lite. 40 kr kanske. Fila kedjan kostar inget. Byter sällan.

Har 2 mil till skogen det blir ju inte många kronor att åka dit.
Det ligger på vägen till jobbet så är man riktigt snål så kan man ju hugga efter jobbet :?

Här i byn så har många gått i hop och köpt klyv och sågklinga.
Det är ju smart.

Jag kanske hamnar på 1500 kr totalt för veden.

Men andre har ju en poäng att många inte räknar med runtomkring grejer i uppvärmningskostnaden..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det är naturligtvis lätt att bortse från sånt som man kanske egentligen inte vill räkna, när man ska övertyga sig själv om att det är värt arbetet att elda med ved.

En vedklyv är ju lätt att räkna, för den används bara till just det ändamålet. Men min såg använder jag ju till annat också. Omöjligt att säga hur stor del av kostnaden som ska bokföras på vedkontot.

Jag köper hemkörd ved i tremeterslängder, så så långt har jag inga problem med att reda ut vad den kostar. Hade jag haft lite egen skog hade jag förmodligen behövt flera sågar, traktor, vagn, liten kran och en massa annat krafs, som hör skogsbruket till. Sånt kostar ju också.

Att köra ved längre sträckor på personbilssläp kostar kvickt en massa pengar. Då har jag ändå en kärra som lastar ett ton. Ska man köra på små så kallade EU-släpar, som kanske bara tar 300 kg, blir det ju ännu fler resor.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

Hej intressant fråga ..
tror jag läst att man får räkna med att veden kostar 30-40 öre per kw
har läst det på nån sida på nätet

som tex min plast pappa han hävdar bestämt att ved är gratis,joo veden kan ju va gratis om man har fått skogen eller ärvt den..köpar man skog så kostar det =)

nää som i hansfall...traktor 500 000 kr,skogsvangn 150 000 kr
vedmaskin 80 000 kr + motorsåg 7000kr
sen så till kommer ju drivmedel,diverse rep å reservdelar mm mm
så i hvette att det e gratis
+ att han installerade en ny panna+ acctankar för 80 000kr

skulle han ha skaffat en ytjordpump ca 80 000 inkl montering + betalat in vad motorsågen å vedmaskinen kostar till elbolaget så garanterar jag att han har hafft kåken varm tills den dagen han dött...

felet som nästan alla gör som eldar ved e å ta förgivet att alla får göra avdrag på det dom köper å på pekar man sen att traktorvangnen e dyr
eller att vedkapen kostar så e det grejer man liks måste ha så det räknar dom inte in i vedeldningen...

så sist han började berätta hur bra å billigt det va att elda ved,att det inte va mycket arbete med det så så jag att vi skulle rusta ved till sammans
på lika vilkor,utan traktor,utan traktorvangn,klyva å kapa veden förhand eller med motorsågen.
+ att då vi skul´le köra hem veden så skulle vi ta bilsläpen å perssonbilen

konstigt som fan,men han tyckte jag va knäpp i skallen ??

men vist det e en massa mer jobb handskotta 500m2 grus än å ta en fet stor L120 å flytta skiten på 20min
det fatar vem som hällst men inte då det gäller vedeldning
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har räknat på flera olika sätt, och hamnar på ungefär 15 öre/kWh, oavsett hur jag räknar.

Även om jag då skriver hela motorsågen på vedkontot, trots att sågen används till annat också, lär jag inte komma över 20 öre/kWh ändå.
Solen kostar 0,5 - 1,5 öre/kWh, beroende på hur starkt det lyser, har jag räknat ut. Sen är det ju en fråga om hur mycket ved det sparar in. Det vet jag inte än, men det är ju intressant för att få helhetsbilden på driftskostnaden.

Jämfört med olja kan man investera i vad som helst, bara driftkostnaden blir låg. Då betalar det sig snart ändå.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej..
jag e intresserad av å veta hur du räknar...

skulle jag elda ved så vill jag i alla fall ha,motorsåg vedkap/kluv å bensinen betald till både bil och såg
+ att jag vill ochså ha lite pengar för å betala killen som kör fram/hem virket ...

säg att sågen skrivs av/e förbrukad på 6år å kostar ca 4500kr
vedkap kluv går lös på ca 30 0000 för dom billigaste å hoppas den håller i 10 år
säg att det kostar mig 1500kr per år få veden framkörd dvs ca 6
timmars svart jobb med traktorn...

+ att jag kör upp ca 20 liter aspen per år i sågen och ca 40-50- liter i soppa till bilen (dels till å från men ochså för att frakta hem veden)
3-5 liter sågkedje olja + diverse förslitnings delar till sågen å kapen
typ 300 kr per år
lägg där efter till 600-1000 kr per år för sotaren + att jag måste betala ca 300-400 kr till skogsbolaget som jag köper veden av per år

lek med siffran 25 m2 ved per år som jag ska ha för å värma min kåk


hur mycke kostar en kubik ved för mej ???
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Nu frågar du ju efter priser per m³, vilket är betydligt enklare att räkna ut.
Lägg ihop dina kostnader och dela med volymen. Klart.

Såg 750.
Vedkap 3000.
Traktor 1500.
Bensin och olja 1200.
Sotaren 800.
Bolaget 400.

Summa 7650.

Dela det på 25 m³ så blir det 306 kronor.

Nu var jag ju ute efter vad en kWh kostar. Då räknade jag på två olika sätt. I det ena fallet tog jag som utgångspunkt att man sägs få ut 1200 kWh/m³ vettig ved. I ditt fall då 25 öre/kWh.
I det andra fallet räknade jag på hur länge jag eldade för att ladda tankarna, hur länge det räcker, vad medelförbrukningen alltså är, hur mycket energi som då går åt för att både ladda tankarna och värma huset och hur mycket som behövs för att först värma pannan. Sen såg jag på hur mycket ved det går åt en sådan dag (med den utetemperaturen) och räknade fram ett pris per kWh på det sättet.

Tack vare att jag har solpaneler också bedömde sotaren att en sotning per år skulle vara lagom. Sommareldandet sotar annars värst, sa han.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Man kan ju om man har plats ta hem 2 årsförbrukningar åt gången.
Då sparar man kanske lite på transport.O andra sidan behöver man en stor eller två vedbodar då..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej ..
så i mitt fall bör kosta ca 7500 kr per år att hålla huset varmt med ved..

att det kostar 7500 e ju inte värst farligt,me det e inte gratis som vissa på står eller tror :lol:
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Två årsförbrukningar kan man klart ta hem, men det vill ju till att man har ändamålsenlig tomt då. En lastbil får jag utan problem in på min gårdsplan, men det är inte alla som har plats till det heller.

Bil och släp får jag inte plats med, däremot.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
BARKBUSTER
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 16:33
Ort: Skeåne

vad veden kostar..

Inlägg av BARKBUSTER »

Tjena,
Genom hårt arbete och en del räknande har jag som egen skogsägare
konstaterat att skillnaden i kostnad att producera veden för egen
maskin alt att köpa den färdig är i det närmaste försumbar.

Har en toppmodern vedanläggning med optimerad kringutrustning.
Jag har lag ner massor med tid på att justera in flöden i radiatorkretsar/
golvvärme och att se till att reglerbiten lirar till 100%
Så jag är ganska säker på att inget icke relevant påverkar min
förbrukning/kostnad.

Pengamässigt ligger en Kw/h på 16 oskattade ören, vilket jag är
helt tillfreds med.
Har kört i tre år med ungefär samma resultat.
Skriv svar