Jag har just fått en Pellx P21 installerad. Bör jag vara nöjd med rökgastemperaturen 255°C och förbränningsverkningsgraden på 85%. (känns inte så …) Kan man kräva en mer optimerad injustering av installatören (tyckte han var lite väl snabb)?

Jag har en modern TMV Compact 900 med cylindrisk brännkammare 300 x 500mm, ca 7m skorsten inkl. 2m 100mm rör högst upp i skorstenen, motdragslucka och 2 av 4 turbulatorer monterade (övriga två saknas), en baffelplåt. Pannans konstruktion är inte den bästa för pelletseldning men ska funka. Pannskissen är lik AndersJ’s Diom (Anders, tar mig friheten att referera till din hemsida.

Draget mättes till 21 Pa. Såg nu i manualen att Gordic rekommenderar drag på 10-15 Pa.
Vad kan man göra för att sänka rökgastemp och öka verkningsgraden? (fler turbulatorer, minska effekten, …flytta bak brännarröret mer,….?). Någon som kan ge tips? (har läst en del trådar på ämnet men blir inte helt klok på saken)
Enl installatören (om jag nu minns rätt) skulle en lägre effekt öka risken för att brännaren blir överhettad pga av att den går för länge + för dåligt drag(!?). Samma sak om man försökte sänka rökgastemp ytterligare.
Ska tilläggas att pannan inte är nysotad. Har kört ca en kubik olja sedan senaste sotning. Gör det stor inverkan på rökgastemp? (Installatören trodde det skulle ha måttlig inverkan) Har inte hunnit införskaffa sotningsutrustning ännu)