Automatisk draglucks stängare

Här diskuteras allt kring vedeldning
oi_ripper
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 18:55

Automatisk draglucks stängare

Inlägg av oi_ripper »

Hejsan min Far har konstruerat en Automatisk draglucks stängare
som är enkel att montera.
Man kan tjäna mellan 10-20% av ved kostnaden under året.
Vi är inne på att sälja denna produkt men vi vill kolla efterfrågan så min fråga är vem vill spara pengar?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Hur kan man tjäna 10-20% ved på en sån.
Förklara lite mer hur den funkar.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

tror vissa panor har detta som standard
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

De som eldar med ved seriöst numera har oftast en riktig vedpanna, som eldas mot acktankar. En sådan vedpanna innehåller bara några få kWh, när man har eldat, jämfört med tankarna, som ofta lagrar över 100 kWh. Det finns alltså inte mycket energi att värna om i pannan, jämfört med vad det finns i tankarna.

Då värmen i pannan enbart cirkulerar över till tankarna, efter avslutad eldning, om pannan är varmare än tankarna, är det inte lätt att tillgodogöra sig värmen i pannan, även om den svalnar saktare.

Man kan ta nytta av den energin med en s.k. återvinningskoppling, men har man en sån, behövs knappast funktionen som stänger dragluckan.

Om du istället menar att denna mojäng ska fungera på gamla dubbelpannor, där man eldar med ved med överförbränning, så finns sådana automatiska stängare sedan många år tillbaka. Jag gjorde en själv till min panna, när jag hade sådana. Materialkostnad ungefär 6 kronor. Finns inte mycket att tjäna på något som går att göra så enkelt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
oi_ripper
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 18:55

Inlägg av oi_ripper »

Denna lilla sak är till för äldre pannor med draglucka.
Eld behöver syre det är ju grund principen,
och när bränslet (veden) börjar ta slut vill pannan ha in mer luft (Kallluft)
och då bryter denna lilla pryl detta så pannan förblir varm och kan utnyttja den sista lilla värme energin.

Det är endast två i Sverige som har denna just nu och båda är väldigt nöjde och tycker att energi kostnaden har minskat så pass bra att det märks på ekonomin
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Hade för mig att Clas Ohlson sålde en liknande grej. Tittade i en katalog från -96 och där fanns mycket riktigt denna pryl, av fabrikat ESBE, kallad dragstängare. Kostade 250 kronor. Kanske mer intressant förr, när man eldade utan acktankar.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ja, fast det fungerar ju mot acktankar också. Men pannor som har draglucka och överförbränning är inte direkt lämpliga för eldning mot acktankar.
Därför är det klart så, att en sån mojäng fungerar bäst om man bara eldar i en panna, utan tank. Något som man inte gör annat än om man inte har något bättre, skulle jag vilja säga.

Den enkla modellen baseras helt enkelt på att när brasan brunnit ut, sjunker temperaturen i pannan. Då lyfter dragregulatorn på dragluckan, för att få upp farten på brasan. Men det finns inget kvar att bränna, så det enda som händer är att luckan lyfts mer och mer. Konstruerar man då hållaren på luckan så att den släpper taget, när luckan kommer över en viss vinkel, slår luckan igen och spjället är stängt.

Med en sådan vedpanna som jag har, och kör mot tankar, finns det visserligen en draglucka, men den använder man bara om det inte finns någon ström att tillgå. När jag eldar mot tankarna är det full fart som gäller, hela tiden. När brasan brunnit ut, stannar fläkten och självdraget gör att glödbädden förbränns. Detta kyler då ut pannan, men den är ju konstruerad för detta, så den har bara en skvätt vatten i sig, jämfört med gamla dubbelpannor. Resten av värmen finns nu i tankarna, utom räckhåll för skorstensdraget.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

En luckstängare är för den som kör med dubbelpanna o laddomat 4030
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ja, det är ju riktigt, förstås. Där är ju en hyfsat modernt tänkt lösning där luckstängaren är allra mest motiverad. Tänkte inte på den meddetsamma.
Det finns så många sätt att värma hus på! :o
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev: Det finns så många sätt att värma hus på! :o
Jepp o fåtalet vedeldare har moderna anläggningar.. :(

Dom flesta kör fortfarande utan acktank o med dubbelpannor..

Kan nämna att i Lycksele komun är det bara 7% av vedeldarna som kör med acktank..
Tror det bara va runt 20-25% av vedeldarna i landet som har moderna anläggningar med eldning mot acktank..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jaha, då får jag citera ett räknesnille som konstaterade att nu är det en procent till, för nu har jag ju installerat nytt! :lol:
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Inlägg av sjoluan »

Allan skrev:Hade för mig att Clas Ohlson sålde en liknande grej. Tittade i en katalog från -96 och där fanns mycket riktigt denna pryl, av fabrikat ESBE, kallad dragstängare. Kostade 250 kronor. Kanske mer intressant förr, när man eldade utan acktankar.
Så länge man har en vedpanna med värmeslinga och acctankar utan slinga är det intressant!
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Hej !

Gammalt ämne kanske men, CTC har väl levererat en typ av luckstängare i flera år? Grannen har en sån som består av en köksskåpsmagnet och en liten plåtremsa med taggar som är lite grövre än ett sticksågblad för trä. Kan ju inte kosta mer än 10:- i material och jobbet tar säkert inte längre än en timme.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Själv så konstruerade jag en egen stängare en gång i tiden på den gamla pannan.... Jag behövde inte vänta på att panntempen skulle sjunka och den automatiska dragregulatorn skulle stänga.... Fäste kedjan från dragregulatorn i pannplåten, modifierade den övre luckan med en rosettventil, en stång ner till nedre luckan så det blev en fix. inställning av förbränningsluften över hela eldningscykeln, en gammal väckarklocka som jag lindade upp ett snöre/tråd runt uppdragningsvredet för väckningssignalen. När jag hade tuttat på så ställde jag klockan på ringning en timme senare eller vad det nu var för tid, när väckarklockan började att ringa så snurrade vredet upp tråden och drog ut en sprint till den nedre luckan (primluft) och gravitationen skötte resten, både prim. och sek. luften stängdes och värmen bevarades bättre i pannan. Man måste ju vara väldigt säker på tiden, den varierade ju med bränslet. Det var bekvämt inför natten, när man låg i sängen så hörde man rrriinggg, klop, klop och luckorna slog igen. :wink:
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Haha !

Låter lite som Kalle Anka på Julafton när täcket sitter i väckarklockan. Kul med såna ideer.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Skriv svar