elpriset !
elpriset !
Elpriserna skjuter i höjden och spås fortsätta i den riktningen.
Läs artikeln i DI:
http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.as ... vudnyheter
Läs artikeln i DI:
http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.as ... vudnyheter
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- Pannrumstomte!
Det var kanske av samma anledning som jag inte kommenterade (förrän nu, och då kommenterar jag din fråga istället): Detta visste jag redan.
Vem som helst, som är normalbegåvad (här tycks en stor del av politikerkåren inte ingå, av någon anledning), kan ju räkna ut att om man driver ett företag, som tidigare varit inlåst på en marknad med ett lågt pris, och så kan man plötsligt lika gärna sälja samma produkt på en marknad där den kostar tre gånger så mycket, då säljer man förstås där man tjänar bäst.
Det enda jag kan rekommendera i detta läget är att köpa aktier i exempelvis Vattenfall.
Vem som helst, som är normalbegåvad (här tycks en stor del av politikerkåren inte ingå, av någon anledning), kan ju räkna ut att om man driver ett företag, som tidigare varit inlåst på en marknad med ett lågt pris, och så kan man plötsligt lika gärna sälja samma produkt på en marknad där den kostar tre gånger så mycket, då säljer man förstås där man tjänar bäst.
Det enda jag kan rekommendera i detta läget är att köpa aktier i exempelvis Vattenfall.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Ja, vad gör man då att stoppa prishöjdning.
Här har vi billigare el än europa annars.
Bara
med Fortuim som har nettovinst över 16 miljard kr och utdelning med miljoner kr till endast för de över 300 tjänstmän som får bonus. Och färre Fortum´s anställaren samtiden höjd elpris.
Motherfucker Fortum.
Här har vi billigare el än europa annars.
Bara

Motherfucker Fortum.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
När vi byggde hus för snart nio år sedan så vill vi ha ett uppvärmningssystem som var/är så lite elberoende som möljigt.
Redan då pratades det om att elpriserna nog skulle stiga....
Då frågade en del varför vi valde det vi vald. Men idag och kanske ännu mer framgent så är nog pellets i kombination med sol (sedan förra året) inte så dumt.........
Tänk att köpa in hela årsbehovet, 5-6 ton pellets, för 9000-12000 kr (dagens pelletspris). Nu är det dax att "skörda" vinsten på en då dyrare byggkostnad (skorsten, pannrum mm mm kostar extra vid byggtillfället, då fick man heller inga bidrag för att satsa på "alternativa" energikällor...).
Redan då pratades det om att elpriserna nog skulle stiga....
Då frågade en del varför vi valde det vi vald. Men idag och kanske ännu mer framgent så är nog pellets i kombination med sol (sedan förra året) inte så dumt.........
Tänk att köpa in hela årsbehovet, 5-6 ton pellets, för 9000-12000 kr (dagens pelletspris). Nu är det dax att "skörda" vinsten på en då dyrare byggkostnad (skorsten, pannrum mm mm kostar extra vid byggtillfället, då fick man heller inga bidrag för att satsa på "alternativa" energikällor...).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hehe, det ante mig nästan.apersson850 skrev:Det var kanske av samma anledning som jag inte kommenterade (förrän nu, och då kommenterar jag din fråga istället): Detta visste jag redan.
Det roligaste är ju om man postar en dylik tråd i ett forum där värmepumpar är i favoritposition. Brukar sluta med stora utläggningar om kärnkraftens förträfflighet och halvdana "pellets blir nog också dyrare" uttalanden.
De e varm å gott hemma *mmmm*

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Elpriser.
Det är nog inte bara elpriset som kommer att öka.Läste en artikel i nya nummret av ATL. Där ansågs från tillverkarsidan att pelletspriserna ligger för lågt och författaren applåderade att SÅBI planerar en serie av prishöjningar för att nå pellesens rätta värde.Författaren ansåg som jag tollkade honom att det inte finns någon konkurens som förklarar det låga priset för nuvarande.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
O att det är när priserna stiger som de blir riktigtstor förtjänst med vp brukar va ett annat argument..snillet skrev:
Det roligaste är ju om man postar en dylik tråd i ett forum där värmepumpar är i favoritposition. Brukar sluta med stora utläggningar om kärnkraftens förträfflighet och halvdana "pellets blir nog också dyrare" uttalanden.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Den bästa affär jag gjort med NIBE var när jag köpte deras aktier istället för deras pumpapersson850 skrev: Det enda jag kan rekommendera i detta läget är att köpa aktier i exempelvis Vattenfall.

Om herrarna i slips ser att man i "europa" betalar 1,50-2,00:-/kWh så gör dom naturligtvis så att vi får göra det också, istället för att sänka i "europa".
För målet är ju att vi skall närma oss europa, i vilket Sverige tydligen inte ingår.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
-
- Pannrumstomte!
Re: Elpriser.
Va? Det brukar snarare bli tvärtom.Håkan S skrev:Författaren ansåg som jag tollkade honom att det inte finns någon konkurens som förklarar det låga priset för nuvarande.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Ja, i alla fall de priser jag sätt har varit dyrare. Så det är väl det som talar mest för att priset kommer att stiga oavsätt om det regnar eller inte. Kan man sälja el till Tyskland dyrare än att sälja den till Sverige så väljer man att sälja till Tyskland.manin skrev: Här har vi billigare el än europa annars.

snackade häromdan med bekanta som är Tyskar dom hade +17,6gr/skuggan satt o tog en öl(nice va?) bor utanför Dortmund.
Så dom har nog råd att betala lite högre k-watt pris för på årsbasis betalar dom iaf mindre äv om om k-watt priset skulle ligga uppemot
två spänn..
Det mesta handlar om "Balans" o att jämföra med europa är Obalanserat
tänkt, men det är ju klart vi har ju en obalaserad marknad med massa obalanserade o förkrympta pappskallar som försöker tänka i någon form.
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Jo, det tänkte man kanske inte på när man avreglerade marknaden. Problemet är ju att elbolagen kan sälja el till just Tyskland och få mer betalt. Staten, som ägare till Vattenfall, skulle ju kunna gå in och sänka priset. Vattenfall skulle göra skapliga vinster ändå. Frågan är dock om andra bolag skulle bry sig. Alltså, hur viktig är en hemmamarknad när man lika gärna kan sälja elen utomlands och dessutom få mera betalt. Så länga marknaden har ett underskott av el lär vi knappast se några sänkningar i alla fall.ub skrev:kanke är dags för politiker att lätta på röven och börja göra något som är bra för folket, se till att elpriserna hålls nere,det kan dom nog om dom har lite mod o vilja, dom har ju så många styrmedel iövrigt hit o dit ,vad det gäller att närma sig europa priser för att elen är dyrare där,så är det ett korkat argument, dom har som bekant något varmare där så då får väl dessa argumentatorer se till att utjämna klimatet till fullo först,
snackade häromdan med bekanta som är Tyskar dom hade +17,6gr/skuggan satt o tog en öl(nice va?) bor utanför Dortmund.
Så dom har nog råd att betala lite högre k-watt pris för på årsbasis betalar dom iaf mindre äv om om k-watt priset skulle ligga uppemot
två spänn..
Det mesta handlar om "Balans" o att jämföra med europa är Obalanserat
tänkt, men det är ju klart vi har ju en obalaserad marknad med massa obalanserade o förkrympta pappskallar som försöker tänka i någon form.

det vapnet mot övriga ochså om man vill, Att sörja för den inhemska konsumtionen på ett balanserat sätt borde i annat fall lagfästas.därefter kan dom väl få säja till övriga marknaders priser,det är ju så att marknaden ser ju olika ut i olika delar av europa.
Kan nämna att skatten i Nord Rain Westfahlen kommer ligga/ligger på ca: 18% efter höjning,kanke vi skall kräva en anpassning till det då osv,
"MARKNADEN"
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Hejsan grabbar och tjejer
Jag har tagit bort ett antal inlägg som inte hör hit ....
bla. påhopp av en moderator på ett annat forum.
Tycker vi sköter oss utan regler här på forumet och
vi får inte börja förstöra detta med pajkastning
Tackar för ordet

Jag har tagit bort ett antal inlägg som inte hör hit ....
bla. påhopp av en moderator på ett annat forum.
Tycker vi sköter oss utan regler här på forumet och
vi får inte börja förstöra detta med pajkastning

Tackar för ordet

Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04