Ja då fick man äntligen sin Bequem inmonterad i gamla pannan (CTC-265K -75) och nu har frågorna börjat komma.
Matningen till min brännare sker genom Thermias flexmatningssystem. 3 intag men en böj på 90 grader. I brännaren satta installtören matningsvärdet 12kg/h, är detta ett rimligt värde? Ja, jag vet att man enklast kan kolla detta genom att ta lös den bli slangen och låta pelletsen matas till en hink som man sedan väger. Det kommer jag säkert också att göra senare men nu skulle jag vilja veta vilka värden ni andra har.
Nästa sak är rökgastemp. När jag väljer den menyn visar den 12, är det 120 grader eller är det ett konstigt värde?
Pannan shunt verkar också läcka en del. Fast jag skruvat den i botten(0 - Av) så är elementerna varma. Ska det vara så eller är det shunten som är paj. Vrider jag upp shunten till mittenläge (5) så blir givetvis elementerna ännu varmare.
Brännaren har gått i 5 dagar nu och vi har haft riktigt kallt med temperaturer nedåt -20 grader + lite vind. Men jag har gott om värme i huset som säkerligen inte är så bra isolerat då det är byggt 53. Så jag är mycket nöjd tills nu i alla fall.
Äntligen igång
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Bra att du inte behöver frysa..
Är det matningsfaktorn du tänker på med 12 kg/h??
Jag har 2 st öppningar o har 28,7 kg/h i matningsfaktor men det är flera saker som spelar in t.ex skruv längd, lutning o pelletsvikt så du måste köra manuellt o väga för att veta exakt..
Ang. rökgastempen, Är givaren monterad i rökröret så nära pannan som möjligt o ordentligt istoppad??
Den ska va så långt in som möjligt för 12 det är 12 grader..
Shunten verkar läcka invändigt för då den är på 0 ska det inte gå ut någon värme så ett byte vore nog ide för det är kanske inte nödvändigt med värmen på i sommar.. Hoppas jag iaf..

Är det matningsfaktorn du tänker på med 12 kg/h??
Jag har 2 st öppningar o har 28,7 kg/h i matningsfaktor men det är flera saker som spelar in t.ex skruv längd, lutning o pelletsvikt så du måste köra manuellt o väga för att veta exakt..
Ang. rökgastempen, Är givaren monterad i rökröret så nära pannan som möjligt o ordentligt istoppad??
Den ska va så långt in som möjligt för 12 det är 12 grader..

Shunten verkar läcka invändigt för då den är på 0 ska det inte gå ut någon värme så ett byte vore nog ide för det är kanske inte nödvändigt med värmen på i sommar.. Hoppas jag iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd