Hej
Jag funderar över att konvertera min direktel till vattenburet med pellets+sol. Där dyker problemet skorsten upp. Finns det någon på forumet som har gjort detta och som har goda råd att dela med sig av? Jag har tittat på NVI och deras moduler som inte kräver schakt men hittar inga andra tillverkare. Kan man åstadkomma något lämpligt med bara en flexibel stålslang (läste om detta ang. renovering av befintlig skorsten)?
Tacksam för tips
Jens
Ny skorsten. (Direktel)
Schiedel systemen är väl ganska smidiga, både de med pimpstensblock och rör samt de rostfria.
Men de rostfria å Landyvent m.fl måste man ju ha schakt till.
NU är väl inte det så farligt iofsig, schaktet görs ju enkelt med mineritskivor.
Men de rostfria å Landyvent m.fl måste man ju ha schakt till.
NU är väl inte det så farligt iofsig, schaktet görs ju enkelt med mineritskivor.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Landyvent har en schaktfri variant också, Landy Royal.
Vår installatör änvände en motsvarande variant från Nibe.
Mycket bra och enkelt, men inte billigt..
Vår installatör änvände en motsvarande variant från Nibe.
Mycket bra och enkelt, men inte billigt..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Hej !
En Shiedel Isokern, dubbelmodul skulle jag rekommendera.
Den är chakt-fri och kan stå dikt emot 2 st brännbara väggar, om rökgastempen understiger 350 C
Mycket säker skorsten och smidig att sätta upp.
Jag köpte en med 2 st kanaler i, så jag kunde ha en vedspis i köket också.
OBS. Tänk på att du måste se över din mekaniska ventilation, om du skall övergå till vattenburen med skorsten. Så du inte får konstiga drag-förhållanden i huset.
Vi har självdrag, och det känns så himla skönt utan den där brummande, susande, visslande mekaniska venten.....som dessutom drar el
Funderade på att ha återvinning på varmluften som försvinner från badrummen, med den forcerade ventilationen, under fukt-perioden. (dusch, bad, bastu)
Men kom fram till att den skulle betala sig på 180 år eller så. Så jag drar ut värmen rakt i luften nu i stället. Skönt för katterna på vintern
Mvh
Bamyl
En Shiedel Isokern, dubbelmodul skulle jag rekommendera.
Den är chakt-fri och kan stå dikt emot 2 st brännbara väggar, om rökgastempen understiger 350 C
Mycket säker skorsten och smidig att sätta upp.
Jag köpte en med 2 st kanaler i, så jag kunde ha en vedspis i köket också.
OBS. Tänk på att du måste se över din mekaniska ventilation, om du skall övergå till vattenburen med skorsten. Så du inte får konstiga drag-förhållanden i huset.
Vi har självdrag, och det känns så himla skönt utan den där brummande, susande, visslande mekaniska venten.....som dessutom drar el

Funderade på att ha återvinning på varmluften som försvinner från badrummen, med den forcerade ventilationen, under fukt-perioden. (dusch, bad, bastu)
Men kom fram till att den skulle betala sig på 180 år eller så. Så jag drar ut värmen rakt i luften nu i stället. Skönt för katterna på vintern

Mvh
Bamyl