Livslängd : Vacuum vs. Flat

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Livslängd : Vacuum vs. Flat

Inlägg av bamyl »

Hej !

Som topicen anger, är det stor skillnad i livslängd på dessa olika typer av solfångare.

För mig kvittar det mer eller mindre, då jag har en lågt tempererat växlarzon på min tank.

Mvh
Bamyl
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

—Vilken väg skall jag ta? frågade Alice.
—Det beror på vart du skall, svarade katten.
—Det vet jag inte.
—Då spelar det ingen roll, sade katten.

----
En fråga omöjlig att besvara. Jag tvivlar på att det finns statistiskt underlag för att säga någondera. De flesta haverier beror nog på bristfällig installation, inte funktionsprincipen.

Sen kommer det alltid att komma svar från enskilda användare, typ "min apparat gick sönder såhär..."
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Livslängd på solfångare. Ja vad kan hända? Det är ju inga rörliga delar i själva solfångaren.
MEN, Då vi alla känner en viss herr Murphy vet vi att allt kan hända. :cry:

Frågan skall kanske ställas hur stor risk är det för de olika typerna att det händer något och vad blir då konsekvenserna?

Läckage?
Högre tryck ger större risker. 1-0 till vakuumrör
Mer rör och längre rörlängder ökar risken 2-0
Torra CU-anslutningar heatpipe minskar läckagerisk. 3-0
Driftstörningar som stoppar systemet
Torrkokning av vätska? 4-0

Åverkan
Stormskador. Infällt montage minskar risk medan rör med luft mellan utan reflektorplåt minskar vindfånget. Beroende på montering 1-1 =>5-1
När olyckan är framme så att solfångaren måste lagas.
att byta glas enklare med rör 6-1

Vad har jag missat?
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Sfinx skrev:Livslängd på solfångare. Ja vad kan hända? Det är ju inga rörliga delar i själva solfångaren.
MEN, Då vi alla känner en viss herr Murphy vet vi att allt kan hända. :cry:

Frågan skall kanske ställas hur stor risk är det för de olika typerna att det händer något och vad blir då konsekvenserna?

Läckage?
Högre tryck ger större risker. 1-0 till vakuumrör
Mer rör och längre rörlängder ökar risken 2-0
Torra CU-anslutningar heatpipe minskar läckagerisk. 3-0
Driftstörningar som stoppar systemet
Torrkokning av vätska? 4-0

Åverkan
Stormskador. Infällt montage minskar risk medan rör med luft mellan utan reflektorplåt minskar vindfånget. Beroende på montering 1-1 =>5-1
När olyckan är framme så att solfångaren måste lagas.
att byta glas enklare med rör 6-1

Vad har jag missat?
Jobbar vacuumrör med lägre tryck ?, trodde dom arbetade med högre temp, det går väl inte ihop ?

Torra CU anslutningar heatpipe ?, förklara lite mer ....

Torrkokar inte ett vacuumrör ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
patka477
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 09 apr, 2005 15:08

Inlägg av patka477 »

Det är väl inte så vanligt med platta och partiell förångning än. Och då trycksätter man ju i kallt tillstånd.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Har man expansionskärl med utrymme för partiell förångning ökar trycket inte så mycket, bara för att temperaturen ökar.
Mina heatpiperör är trycksatta (vattnet, alltså) till 3 bar i kallt tillstånd.

Heatpipe innebär att vattnet inte går ner i vakuumröret, alltså inte ut i själva solfångaren. Där ligger istället ett hopsvetsat kopparrör med någon alkohol i, eller vad det nu är. Vätska med låg kokpunkt i alla fall.
Det röret blir varmt i toppen, där det passerar förbi vatten i ett annat rör. Värmen växlas över till vattnet. Det är det som sker torrt, vilket i sin tur innebär att vattnet inte dras omkring i solfångaren, utan bara passerar rakt igenom i toppen. Därför kan jag också dra ut ett vakuumrör, om det behöver bytas av någon anledning, utan att öppna vattnets kretslopp.

Själva vakuumröret torrkokar inte. Det är ju ett slutet system, med sin värmebärare.
Vattnet som passerar i värmeväxlaren kan koka bort. Men har man då tillräckligt stort expansionskärl, samt monterat anläggningen så att solfångarna ligger högst upp, kommer kokningen att "blåsa ut" vatten/glykolblandningen ur värmeväxlaren. Det överflödiga vattnet hamnar i expansionskärlet. Det är därför det måste vara tillräckligt stort för att rymma vattnet, utan att trycket går över den nivå där säkerhetsventilen öppnar, vilket är 9 bar i mitt system.
Detta kan ske framförallt om pumpen stannar, exempelvis på grund av att temperaturen i ackumulatortankarna närmar sig kokpunkten.
Senast redigerad av apersson850 den ons 08 mar, 2006 14:58, redigerad totalt 1 gånger.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Mina reflektorsolfångare har hitills inte gått över cirka 110grader någongång.... så det skiljer en del mellan konstruktionerna på "plana" solfångare också.

Frågan är om mina egentligen är vanliga plana solfångare iomed att absorbatorytan är cirka hälften och det sitter stora reflektorer bakom varje absorbatorstrip ?
Såhär ser dom ut http://www.boroe.com/installation/Sol/S ... 201_OH.pdf
hmm...

Men nu förstod jag det här med "torr" anslutning iaf. Mycket fiffigt måste jag säga 8)
Senast redigerad av snillet den tor 09 mar, 2006 17:25, redigerad totalt 1 gånger.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
jonasbrot
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 17:30
Ort: Lammhult

Inlägg av jonasbrot »

Är det ekonomisk livslängd eller den tekniska? I detta fall måste det vara samma sak eftersom solfångare är lönsamma så länge de fungerar.

Vakumrören är väl åtskilligt mycket dyrare per kwh vilket gör att de måste hålla längre för att bli lönsamma. Problemet med långa kalkyltider är ju att förutsättningarna blir rena gissningar. Redan nu kan det bli amorteringstider på flera hundra år på solanläggningar.
Arimax 35 + 1800l tank + 10,5 m2 Aquasol + IBM ThinkPad för övervakning
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Prisbild

Inlägg av Sfinx »

Ekonomisk livsläng eller kalkyltid förutsätter att grejorna fungerar.
Är risken större med högre tryck kan man ge sig den på att något händer under 20 år.

Pris per årlig kwh vid medeltemp å 50 grader vinner vakuumrören idag.
Plana solfångar kostar ungefär 4 kr/kwh i investering och vakuumrören ca 3.5 kr/kwh. Och med dagens elpris är det ungefär avkrivningstiden i år.

Men så är jag part i målet :wink:
http://sfinxsolar.e-butik.se/
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

En enkelt formulerad fråga kräver ej något mer än ett enkelt formulerat svar. ;)

Jag ställer om frågan:
Är det fler fel-anmälningar på ett vacuum-system ?

Jag har husgaveln i söder, samt skog ivägen.
Jag vill ha solpaneler, men vet ej hur/var jag skall placera dem.
Sen vet jag inte om jag vill topp-värma vattnet, eller om jag bara vill grundvärma det i tanken.

/Bamme
Skriv svar