Hej!
Är inne på att skaffa en Biomatic 20+ med Thermias shuntstyrning, men jag har några frågor som måste besvaras innan det kommer till skott.
Jag har ett 1 1/2 hus på 150 m2 från -69 som inte är sådär jättebra isolerat, men det ska väl bättras på till sommaren, i vart fall täta fönster/dörrar och mer vindsisolering.
Den springande punkten är varmvattenkapaciteten. Om man har ett hörnbadkar, hur funkar det, räcker varmvattnet? Jag har tänkt mig skaffa Thermias shuntstyrning med avstängning av radiatorvattnet om tempen går under 55 grader? Går el in och stöttar vid maxuttag eller räcker pelletseffekten? Hur mycket sjunker panntemperaturen av en sånt här max-uttag av VV och hur länge tar det innan tempen kommer upp igen?
Än är det inte aktuellt med hörnbadkar, men man vet aldrig. Dock har vi ett äldre lite större normalbadkar som vi använder titt som tätt. Vet inte vad stort det kan vara. Vattnet MÅSTE räcka till det!
Såg att André säger att man kan trimma in hög-läget till 20 kW, men det kräver väl en uppgradering som kostar extra? Kan vara aktuellt ändå, men jag vill veta om det är intrimmning eller uppgradering som krävs.
Hur fungerar det allmännt kalla dagar? Räcker effekten i brännaren för att hålla börvärde 75 el 80 grader, eller har pannan det tungt att hålla tempen? Min nuvarande Diom-panna med pellets hänger INTE med, men det är ju därför jag ska byta hela klabbet. Med olja funka det fint...
Efter att man tagit ut mycket VV en kall dag, hur länge dröjer det innan tempen kommer upp igen? Iofs ska man ju ha långa gångtider, men droppar tempen för mycket så är det ju inge kul.
Hur upplever ni era Biomatic:ar i det stora hela? Driftsproblem, eller har den levt upp till förväntningarna? Vad har ni för skötselintervall ca?
Hur kör ni sommarsäsong med Thermian? Kör ni då pellets med on/off-tändning och större hysteres eller el?
Om svaren blir till Thermias fördel (jag ska snacka med lite ÅF också, och ev kolla in en mässa i Sunne i helgen) så blir det nog en beställning ganska snart...
Mvh
Kristian
Biomatic 20+, VV-kapacitet och andra frågor
Biomatic 20+, VV-kapacitet och andra frågor
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.