Driftstopp Biomatic 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Per Löfdahl
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 18 mar, 2006 15:24
Ort: Lindome

Driftstopp Biomatic 20+

Inlägg av Per Löfdahl »

Hej!
Har installerat Biomatic 20+ för 2 vecor sedan. Sedan torsdags har jag fått driftstopp på pelletsdelen. "Röd" varning "kontrollera optovakt". Optovakten ser perfekt ut. Har provat att aska ur brännkoppen ordentligt. Kan jag ha fått fel delar i brännaren? Vad göra?
nybliven pelletseldare
Gäst

Inlägg av Gäst »

I had also a driftstopp with the same impossible error

The problem was: There was to much sawdust in the burners-bowl.

When the burner went into glodhällning, there were to less pellets, but too much sawdust -> the flame went out -> Optovakt Error

After some days the sawdust from the bottom of the pelletsroom was burned-> no more problems.
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Finns ju som bekant en mängder av orsaker till detta.. För mycket spån, som Libi nämner, du har fått det felaktiga doserhuset (finns flera inlägg som beskriver det), pellets som är dålig/fuktig etc.. Du borde inte få många fel, då tycker jag du skall ringa din installatör.. Kolla lite efter inläggen om felaktigt doserhus, för där kan du hitta sätt att självdiagnostisera din brännare om du fått en felaktig variant..
Biomatic 20+
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

För att försvåra felsökningen ytterligare:

Har du otur kan + & - vara felvänt(från fabrik) till optovakten. Detta har tydligen hänt på ett par installationer som min installatör varit på.
The sky isn´t the limit- ground is
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

The Burner skrev:För att försvåra felsökningen ytterligare:

Har du otur kan + & - vara felvänt(från fabrik) till optovakten. Detta har tydligen hänt på ett par installationer som min installatör varit på.
I så fall hade den inte fungerat alls från början. Knappast det som är felet här eftersom det har funkat innan.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Per Löfdahl
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 18 mar, 2006 15:24
Ort: Lindome

Inlägg av Per Löfdahl »

Har varit i kontakt med installatören och han bad mig sätta ner bör-värdet till optovakten. Från början 50%. Nu kör jag på 5 % bör-väde och brännaren funkar igen. Tydligen har Thermia bytt optovakt till en som är mycket känslig för vitt ljus men mindre för orange...
nybliven pelletseldare
Skriv svar