Hej på er alla i formuet, jag har lite funderingar på det här med extra termostat. Jag har i dagarna köpt en TK1A som jag kan ställa i start temp och stopp temp på. Nu startar brännaren vid 68 grader och stannar vid 80 grader. Anledningen till denna extra installation är att jag har en plattvärmeväxlare i pannan, och då startar ju "normalt" brännaren i nästan samma ögonblick som man öppnar en varmvattenkran. Och går därefter i cirka 15 minuter. Nu har jag ställt in en skillnad på 12 grader mellan påslag och avslag så får brännaren får jobba i ca 30 minuter innan den slås av.
Men nu till min undran och tanke, brännaren går ju i sk. modulerande läge d.v.s. den går på lågeffektläge i 20 minuter innan den går över till högeffektläge med automatik. Tror ni att det är smartare att ställa in brännaren så den nu alltid går i högeffektläge eftersom pannan alltid går längre en cirka 30 minuter.
Kommentera, och skriv ner era funderingar så e ni snälla.
/Peter
Termostat TK1A, har lite funderingar ang. hög /låg effekt
-
- Gallringsobjekt
Termostat TK1A, har lite funderingar ang. hög /låg effekt
/Peter
Panna (Nibe Pellux), PelletsBrännare (Viking BIO), Shuntstyrning (Thermomatic ERA 10) och Termostat (TK1A)
Panna (Nibe Pellux), PelletsBrännare (Viking BIO), Shuntstyrning (Thermomatic ERA 10) och Termostat (TK1A)
-
- Energiprofet!
Värmebaronen rekomenderar modulerande effekt, varför vet jag ej, kanske är lite skonsammare mot brännarrör med en viss effekt-stegring, än att köra fullt från början. Jag har panntempgivare på min växlarpanna, slår på vid 62 o av vid 78 om man ej tappar vv, tappar man vv, slår den på vid 70. Men detta stämmer inte alltid, särskilt om det är kallt ute då slår den på oftare kanske redan vid 74.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
-
- Gallringsobjekt
Förklara vad du menar. Hänger inte riktigt med nu.
Jag har panntempgivare på min växlarpanna, slår på vid 62 o av vid 78 om man ej tappar vv, tappar man vv, slår den på vid 70.
Hur vet pannan att du tappar varvatten och inte har hög framledningstemp till radiatorerna?
Min panna sjunker nu till 68C innan den startar oavsett om jag drar full effekt till radiatorkretsen eller om jag tappar varmvatten. Hur kan du få brännaren att reagera snabbare om du tar en dusch?
Hur vet pannan att du tappar varvatten och inte har hög framledningstemp till radiatorerna?
Min panna sjunker nu till 68C innan den startar oavsett om jag drar full effekt till radiatorkretsen eller om jag tappar varmvatten. Hur kan du få brännaren att reagera snabbare om du tar en dusch?
/Peter
-
- Energiprofet!
Som du påpekar så funkar det inte så bra när det är riktigt kallt ute (hög framledningstemp ) som jag skrev. Däremot tycker jag att det funkar bra nu när det är mildare ute. Brännaren ska ha en kopplingsdifferens på +- 8 grader om man tappar varmvatten, det funkar ganska bra nu ( lägre framledningstemp) tycker jag.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.