Värmesystem?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Chevacarlsson
Späd planta

Värmesystem?

Inlägg av Chevacarlsson »

Jag undrar hur jag ska göra om jag vill byta det vattenburna elsystemet i huset? Nu står elpannan i tvättstugan så det är kombinerat pannrum/tvättstuga. Jag känner mej tveksam inför valet pellets/ved.
Pelletspannor vill ju gärna låta lite men ved behöver ju acketank.
Huset har krypgrund, kan jag ha en 2500lit acke då? Det låter illa tycker jag. Sen vill jag ju ha ett lättskött "rent" system eftersom det är tvättstuga också. Funderade också på en kombi, med en mindre acke för upptändning två ggr per dag när under de perioder som jag är hemma och pellets när jag jobbar borta. Samt att ved är ju billigare.
Hur skulle ni ha löst det?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

En pellets kamin kanske?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
KJE
Ungskog

Inlägg av KJE »

Den här pelletskaminen (EF-Thermo 28, längst ned på sidan) borde ju kunna värme ett helt hus radiatorsystem. Länk: http://www.biofuel.se/enviro.aspx

EDIT: Verkar som det är något fel med ovanstående hemsida. Kolla cachad version hos Google, här: http://72.14.203.104/search?q=cache:SXJ ... lr=lang_sv
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

Jag skulle inte sattsa på vedeldning i ditt fall. Pga din hus grund klarar inte tyngden från Ackumulator tanken som krävs vid vedeldning. Om du inte gjuter an platta att ställa tanken på. (DYR INVESTERING).

Om jag vore du skulle jag sattsa på en pellets panna.
Förutsättningarna har du ju redan, med vattenburen värme.Tänk på att pelletseldning är ungefär halva elkostnaden..Pelletspannorna i dag har inte en sådan hög ljudnivå som vissa tror..

Ett råd från mig titta på Thermias pelletspanna Biomatic.

Då tror jag allting ordnar sig........
ING-B-Å
Skriv svar