pelletsmatning

Skriv svar
leffe
Frö

pelletsmatning

Inlägg av leffe »

Jag har ett rejält pelletsförråd på ca 8m3, med 3st öppningar. Jag byggde det enligt säljarens och rörmokarens anvisningar. Vid igångsättning hade jag 4 öppningar på ca 8-10cm styck, men fick krympa och ändra för att det inte skulle bli stopp i stigarröret. Nu har jag 3 hål på vardera ca4cm , och det sluta mata så fort bortesta hålet blir pelletsfritt. varför matar den bara från första hålet? Det är drygt att ha en självgående anläggning , där man måste gå ut och skotta fast man har flera kubik kvar, tacksam för råd.Leffe
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kanske de är för små intagsöppningar.. :roll:
Det ska annars bli som du säger tomt först i bortersta intaget men då ska de tas ur nästa sen om allt är som det ska..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Hur har du gjort vid fallhålen ner till skruven? Det verkar som att du får luftfickor som gör att pelletsen inte faller vidare ner i skruvsektionen.

Här har du ett exempel på en matarskruv till ett bulkförråd. Kanske detta kan ge någon idé till att lösa ditt problem. Plåten är även vinklad så att du ej får en så hög belastning på skruven.
Bild
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Kanske de är för små intagsöppningar.. :roll:
Det ska annars bli som du säger tomt först i bortersta intaget men då ska de tas ur nästa sen om allt är som det ska..
Ganska logiskt att det blir tomt längst in först. I det hålet finns det ju inga pellets i skruven sedan tidigare. Det bör vara svårare för pellets att trilla ner i en skruv som redan är fylld med pellets. Det skulle isf vara om matningen till innersta hålet inte fungerar på grund av att pelletsen bildat en brygga.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jämfört med öppningarna i min förrådsskruv så är de definitivt för små..
Jag har 3 stycken öppningar på, håll i er, 5*50 cm med ca 10 cm rör mellan öppningarna.

Tycker det verkar konstigt att det bara tas pellets från den första öppningen (innersta i förrådet?) och inte i de andra, när det är slut vid det första.

Du skriver att dina nuvarande öppningar är 4 cm. Men hur stora är de i den andra riktningen?? Är 4 cm måttet längs eller tvärs skruvröret?

Du skriver att du ändrade öppningarna för att det blev stopp i stigarröret.
Hur ser din skruv ut är det en böjbar skruv med "fjäder"??

Om det är en böjbarskruv med "fjäder", har du isåfall ett centrumrör i matningsfjädern inne i förrådet? Om inte så har du nog problemet där. Centrumrör brukar monteras för att inte den horisontella delen av skruven skall få för mycket pellets eftersom den lutande delen av skruven inte kan transportera lika mycket pellets per skruvvarv som den horisontella.....

Edit: förtydligande
Senast redigerad av Roli den sön 02 apr, 2006 18:40, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Ja det händer mig med att skruven drar olika...men vad händer om du inte skottar....tar inte andra öppningar över då? Rätt naturligt att skruven fyller på mest ifrån änden.....resten av skruven är ju fylld....
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar