Ny motor på biomatic 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Ny motor på biomatic 20+

Inlägg av André »

Var idag o justerade in kompisens biomatic 20+ o fattade inte varför de inte hände nått då jag slog på strömmen för det va helt tyst..
Men de va som det skulle o den matade in pellets o då såg jag att den hade en ny motor till interskruven som va ljud lös... :D
Det är bara ett svagt sus från fläkten då den körs utan kåpa efter vi satte dit en bit skumgummi under backspärren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Glömde en sak till som är ändrad o det är vid inmatningen till skruven som jag nämt i tidigare tråd..

Nu går bronsbussningen igenom ändanslutningen o sitter fast med en klämring så brickan som nöttes upp för mej ligger an mot bussningen..

Så förmodligen är det inte bara jag som haft el kommer att få brickan uppnött..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Nån som vet när motortypen byttes? Jag har ev bud på en Biomatic som leverantören köpte på sig innan prisuppgången. Har den då den nya eller den gamla motorn tro?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Min panna annlände i oktober -06, och den har den nya motorn. :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Becker skrev:Min panna annlände i oktober -06, och den har den nya motorn. :D
Wow, mannen från framtiden :-)
Ok, f.o.m oktober = safe alltså...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Hur märker man om man har ny eller gammal motor? Min är från augusti och jag kan inte direkt påstå att den väsnas värst mycket.. :?:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

wertok skrev:Hur märker man om man har ny eller gammal motor? Min är från augusti och jag kan inte direkt påstå att den väsnas värst mycket.. :?:
Så här ser den nya ut http://www.freewebs.com/jtn01/pellets/ctc_motor_new.jpg

Här den gammla http://www.freewebs.com/jtn01/pellets/t ... or_old.jpg

Den nya va banne mej helt ljudlös, bara lite sus från fläkten..
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Då är det den nya motorn jag har! :D

Tyckte väl att jag knappt hört den :D

Tillverkningsnr; 5153
Tillverkningsår; 2005
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Barsk skrev:
Becker skrev:Min panna annlände i oktober -06, och den har den nya motorn. :D
Wow, mannen från framtiden :-)
Ok, f.o.m oktober = safe alltså...
:oops: :oops: :oops: :oops:
oktober -05!!!
:roll: :roll: :oops: :oops: :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
speedie
Prima virke

Inlägg av speedie »

Har aldrig hört nån motor så jag har väl den nya :)
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

André skrev: Nu går bronsbussningen igenom ändanslutningen o sitter fast med en klämring så brickan som nöttes upp för mej ligger an mot bussningen..

Jepp. Jag upptäckte exakt samma sak. Efter lite fundering kom jag fram till att bussning satt på fel håll, så jag vände den och då blev det bättre. Jag undrade hur jag kunde fått det så galet och kollade i monteringsanvisningen, och tja, inte så konstigt. Monteringsanvisningen var ju allt annat än tydlig på den här punkten.

Hejhej

Thomas
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

André skrev:Glömde en sak till som är ändrad o det är vid inmatningen till skruven som jag nämt i tidigare tråd..

Nu går bronsbussningen igenom ändanslutningen o sitter fast med en klämring så brickan som nöttes upp för mej ligger an mot bussningen..

Nu blir jag intresserad vad är detta? :?
Kan du lägga upp bilder så man ser vad du pratar om och mer beskrivning.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jag har inga bilder, men kan försöka beskriva lite närmare vad jag menar, (så får vi se om vi menar samma sak också).

I den ände av matningsröret/flexskruven som slutar i förrådet sitter en metallhylsa påträdd platsröret. I änden på den metallhylsan finns ett hål i vilket man sätter den lilla axelstump som skruven fästs i. Axelstumpen träs i från samma håll som flexskruven och skruvas fast med en skruv med bricka från utsidan. För att detta paketet inte ska skava mot metallhylsan, ligger en brons(?)bussning mellan axel med skruv och metallhylsan. Denna bronsbussnig ska träs på UTIFRÅN, från samma håll som skruven man skruvar fast den lilla axeln med. Jag, och uppenbarligen fler med mig, hade satt in bussningen inifrån med följden att skruven som ju snurrar runt tillsammans med flexskruven och axeln låg och snurrade via brickan direkt emot metallhylsan, brickan slits fort. Sätts bussningen utifrån uppstår (förhoppningsvis :) inte detta problemet. Manualen är allt annat än tydlig på denna punkt och när man monterar det hela känns det kanska naturligt att sätta ihop axel och bussning och stoppa i hela paketet i metallhylsan...

Hejhej

Thomas
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

thomasx skrev:Hejsan

Jag har inga bilder, men kan försöka beskriva lite närmare vad jag menar, (så får vi se om vi menar samma sak också).

Thomas
Har heller inga bilder då jag glömde att jag har kamera på mobien men jag ska försöka skaffa en bild..

Men vi menar inte samma sak..

Jag gjorde på samma sätt som thomasx men märkte att då kunde skruven åka ut genom hålet i ändröret/metalhylsan så jag blev övertygad av forumet att de va rätt tidigare..
Hos kompisen är det en helt annan typ av bronsbussning som är lika som tidigar men nu går den ordentligt genom ändröret med en fjäderbricka/låsring (vad heter brickan som är typ hulingar på som låser fast då man trätt på den :oops: ) på utsidan.. Sen sitter samma stora bricka som tidigare men nu glider den mot bronsbussningen som står stilla..

Hos mej så liger stora brickan mot ändröret om man inte har fullt tryck i skruven så den trycks ut mot ändröret o då blir det en glipa/mellanrum mellan stora brickan o ändröret.. Eftersom man ska förspänna skruven åker den in då de är lite i skruven med följden att brickan glider mot ändröret..

Svårt att förklara i skrift ibland men hoppas ni förstår vad jag menar.. :oops:
Skriv svar