Pelletspanna kombinerad med frånluftsvärmepump?

Skriv svar
Kroken
Frö

Pelletspanna kombinerad med frånluftsvärmepump?

Inlägg av Kroken »

Vi håller som bäst på att bygga ut huset med cirka 100 kvm och tänkte passa på att konvertera från direkt el till vattenburet system..(Golvvärme)
Pellets har hela tiden varit aktuellt då grannen har detta och är helnöjd...
Man blir dock lite villrådig när man läser energirådgivning och tips om värmesystem där väldigt många har snöat in på berg/markvärme eller någon frånluftvärmeväxlare

Vi har redan befintlig murstock med 4 ggr 120x120 mm kanaler, varav en går ned till källaren vilket förenklar för att installera en pelletspanna. Till skorstenen är idag endast en kamin på markplan ansluten. Senare tänkte vi ev. koppla på någon slags kamin på övre plan + kanske även låta köksfläkten ta den fjärde kanalen...

I flera tips om värme och ventilation har jag förstått att det verkar vara god anledning till att inte bara lita till självdrag för att nå tillfredstälalnde luftombytte mm... Alltså bör fläktar installeras, men är det då lämpligt att koppla samman en frånluftsvärmväxlare med en pelletspanna? Har vi någon med erfarenhet som kan tipsa mig om lösningar eller tillverkare med denna lösning.
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

Ett bra tipps!!
Kontakta Sotaren i din Kommun!
Dom kan det mästa om olika lösningar i hus och hem.
Speciellt när det gäller skorstenar.Jag tror att många inte tänker på att sotarna måste ju se alla installationer i olika sammanhang..
Skriv svar