Blivande pelletseldare

Skriv svar
emil
Ungskog

Blivande pelletseldare

Inlägg av emil »

Hej alla Pelletseldare,

Jag tänkte beställa en CTC-pelletspanna pga. vvs +rökrör passar bra från min gamla panna.
I installationsanv. står det att man måste ha 1m fritt från brännaren till vägg. Jag kommer att få 600mm (Betongvägg).

Kommer jag inte att kunna serva brännaren eller är det för brandrisken?

Vore tacksam för tips. :idea:

Mvh
Emil
CTC pionjär-90 Bentone oljebrännare
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Normalt brukar det väl vara brandrisk, men i så fall brukar det handla om avstånd från brännbart material, en betongvägg brukar vara ok.

Men vissa brännare har en upphängning där man kan svänga ut brännaren vid service, men det handlar nog inte om det i ditt fall.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Om jag inte missminner mig står det 1 meter framför pannan. Ingenting om avståndet till sidorna. Med en betongvägg är det inga problem. Framför pannan vill man gärna ha lite arbetsutrymme. Jag kommer nog få lite mindre än en meter framför och ca 3-4 dm till en gipsklädd vägg på ena sidan.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bara du får ut asklådan så.. :wink:

Pannan är 80 cm djup men hur djup är lådan... :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar