Pellets + VV-beredare ?
Pellets + VV-beredare ?
Har lite problem med varmvatten tillgången när man skall fylla ett lite större badkar. Man får släppa på väldigt sakta för panna/brännare skall hinna med att värma. Fick tipset att man kunde koppla på en vv-beredare (tex 100l) efter pannans varmatten uttag, då har man en buffert att starta med. Fick rådet att inte skaffa en acc-tank. Är det någon som har erfarenhet av denna lösning ? Blir inte vv-beredaren en form av acctank ändå ???
------------------------------------------
CTC 1100 (år1992)
VIKING BIO (år2002)
MANUELL SHUNT
Draglucka
SÅBI SÄCKAR
CTC 1100 (år1992)
VIKING BIO (år2002)
MANUELL SHUNT
Draglucka
SÅBI SÄCKAR
Har du inte nån elpatron i pannan?
Jag har också samma problem (och samma panna), jag löser det genom att dra upp termostaten på elpatronen när det är dags för bad. Då går ju både den och brännaren och det räcker för att fylla ett badkar för mig. Sen gäller det att komma ihåg att dra ner termostaten för elpatronen efteråt...
Jag har också samma problem (och samma panna), jag löser det genom att dra upp termostaten på elpatronen när det är dags för bad. Då går ju både den och brännaren och det räcker för att fylla ett badkar för mig. Sen gäller det att komma ihåg att dra ner termostaten för elpatronen efteråt...
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Funderar själv på att sätta en VV-beredare på varmvattenutgången för att få badvatten. Givetvis vore det bästa att fixa en ack-tank men det kostar mycket flis att få till det jämfört med en VV-beredare.
Acktank 750 l med VV-ber.: 10 - 12 000 kr
Acktankstyrning: 3- 5 000 kr
Laddomat: 3 - 5 000 kr
Ny shunt och flytt från gamla shunten: 3 - 5 000 kr
Ny och större exp-kärl: 3 - 5000 kr
plus arbete från en rörkrökare: ? kr
Överslagsumman ger att det är mycker billigare med en separat VV-beredare även fast den drar ström för att varmhålla vattnet.
//Ozcar
Acktank 750 l med VV-ber.: 10 - 12 000 kr
Acktankstyrning: 3- 5 000 kr
Laddomat: 3 - 5 000 kr
Ny shunt och flytt från gamla shunten: 3 - 5 000 kr
Ny och större exp-kärl: 3 - 5000 kr
plus arbete från en rörkrökare: ? kr
Överslagsumman ger att det är mycker billigare med en separat VV-beredare även fast den drar ström för att varmhålla vattnet.
//Ozcar
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
Combifire
Har elpatroner i pannan som går in vid en panntemp på 50 gr. Skall testa med att höja gradantalet vid nästa bad. Det finns ju en del beg vv beredare, det är ju populärt med värmepumpsinstallationer så en del beg är säkert helt ok. Har inte rådfrågat någon rörnisse om deras åsikt i ärendet ännu. Tänkte först kolla på forumet om det finns någon med erfarenhet ang lösningen. Pannan är ju inte utsliten och brännaren funkar bra så jag tycker det är slöseri med att byta ut den. Kan man få en fungerande lösning utan alltför stor investering så vore det inte fel. Funderade även på hur det skulle fungera på sommaren, då stänger jag av brännaren och kör bara på elpatronerna i pannan. Skall man stänga av pannan helt då tro ??
------------------------------------------
CTC 1100 (år1992)
VIKING BIO (år2002)
MANUELL SHUNT
Draglucka
SÅBI SÄCKAR
CTC 1100 (år1992)
VIKING BIO (år2002)
MANUELL SHUNT
Draglucka
SÅBI SÄCKAR