Går och går...
Vistt brinner det i den men den sliter ut "doserkugghjul" på löpande band. Jag har nu fått hem ett fjärde doserhus som jag ska prova med.
Det första var av den "berömda" felaktiga typen som gjorde att kugghjulen kom fel i förhållande till varandra. Jag körde på el i en månad innan Thermia erkände att det var fel på grejerna och kom och bytte ut doserhuset.
Det andra gick så trögt att piggarna på doserhjulet nöttes av efter ett par månader.
Det tredje är lika illa som det andra plus att hålen för doserskruven satt snett, den ligger diagonalt genom doserhuset.
Det fjärde har jag inte monterat än. (Ska göra det inom de närmsta dagarna) Men jag är tämligen säker på att det är likadant som det andra och tredje.
Det vore ju bra om kvalitetsansvariga på fabriken i Finland kom ut ur spritdimman och gjorde sitt jobb...
Installatören har trots två försök inte lyckats justera in brännaren. Det beror såvitt jag kan förstå inte på att han är okunning utan på att den helt enkelt inte går att få bra. Jag väntar på svar från Thermia i frågan (ska nog ta och tjata lite på installatören).
Ett dygn efter bulkleverans fick jag stopp i min matarskruv. Jag har burit hinkar in till ett veckoförråd i källaren sedan Januari. Anledningen till att jag inte krävde att såbi skulle komma och suga ut det igen var att jag dagen innan leveransen spikade upp ett par hörnlister inne i förrådet och det finns en liten möjlighet att jag tappade något verktyg. Det skulle ju vara snopet om de suger ut allt och jag hittar min hammare i skruven. De vill nog ha betalt för merjobbet i så fall. Jag har fått löfte om kompensation om det visar sig att det var främmande föremål när jag kommer ner till botten av förrådet.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.