Hej. Har en CTC 265B utan elpatron som gått sedan -69 u.a. Vedeldning vid strömavbrott och självcirk. ok. Vill inte missa möjlighet att elda med ved och funderar på en Keramex 20P ? Har ej sett någon test av denna.
Passande pelletsbrännare?
Kommer att skaffa en Laddomat 21. Måste räkna på ack.tank,utrymme för pelletsförråd,dragning rör mm.mm. Alla synpunkter och erfarenheter tas tacksamt emot.
Kommer att byta från olja till pellets + ev. sol + acktank
Kommer att byta från olja till pellets + ev. sol + acktank
Sluttningshus/tegel-70,236 m2. Tid.olja/ved ctc 265B, ca 3,4 m3/år. 05-05 nu 3glas/argon,tot 18 m2.Tid. 2-glas isol. Vind, isolering nu 45-50 Cm.Tid.15 Cm.2006-2007 ny dränering + grundmursmatta och 20 Cm Isodrän.071120 Janf.NH+1,5 skruv + startförråd
ctc265
Hej Hambo
Jag har också en CTC265 -69.Jag har kört pellets i den i 5 år och det
fungerar mycket bra men jag måste aska ur 1 gång i veckan under
vintern,har satt en Bequem15 i oljehålet och använder olje baffeln.
Planerar dock ett byte,Thermia Biomatic eller CTC pelletspanna ligger
bra till,men hittar jag en riktig vedpanna som funkar bra med min brännare är det självklart bäst,jag tror Effecta Woody är ett bra
alternativ.
Lycka till!
Jag har också en CTC265 -69.Jag har kört pellets i den i 5 år och det
fungerar mycket bra men jag måste aska ur 1 gång i veckan under
vintern,har satt en Bequem15 i oljehålet och använder olje baffeln.
Planerar dock ett byte,Thermia Biomatic eller CTC pelletspanna ligger
bra till,men hittar jag en riktig vedpanna som funkar bra med min brännare är det självklart bäst,jag tror Effecta Woody är ett bra
alternativ.
Lycka till!
ctc 265 än så länge och Bequem 15
Jag har en 72'a med en Janfire NH i oljehålet och det fungerar riktigt bra. Jag installerade den 22 dec 2005 och körte 1200Kg pellets igenom innan jag fick för mig att sota/aska ur, det tog ca 1 månad. Det fanns en del aska men inget problem med det.
Jag har en 90º flamriktare monterat vilket jag tror är standart.
Jag har en 90º flamriktare monterat vilket jag tror är standart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hej . Har varit utan internet ett tag men nu funkar det igen. Intressant med era inlägg ( PerMartin o. Icecap).Jag var inte säker på att det skulle funka att köra en pelletsbrännare i en så här gammal panna. När det gäller uraskning får man väl ta det jobbet tills man hittar en modernare panna som passar ens behov.
Har tittat på Mafas Succe förråd men inte hittat pris.troratt man borde kunna bygga på deras underdel för att få matning i gaveln vilket skulle passa för för mitt förråd. Någon som har erfarenhet av detta ?
Räknar med att avståndet från förrådsgaveln in till pannrummet blir ca. 5 m. Röret kan dras vågrätt genom ytterväg genom tvättstuga,under taket in i pannrummet så pelletsen kan ramla ner i brännaren. Markplanet där förrådet skall stå är ca. 50 Cm under taket i källaren. Har sett denna lösning hos en kamrat men noterade inte vilken typ av brännare han hade.
Har tittat på Mafas Succe förråd men inte hittat pris.troratt man borde kunna bygga på deras underdel för att få matning i gaveln vilket skulle passa för för mitt förråd. Någon som har erfarenhet av detta ?
Räknar med att avståndet från förrådsgaveln in till pannrummet blir ca. 5 m. Röret kan dras vågrätt genom ytterväg genom tvättstuga,under taket in i pannrummet så pelletsen kan ramla ner i brännaren. Markplanet där förrådet skall stå är ca. 50 Cm under taket i källaren. Har sett denna lösning hos en kamrat men noterade inte vilken typ av brännare han hade.
Sluttningshus/tegel-70,236 m2. Tid.olja/ved ctc 265B, ca 3,4 m3/år. 05-05 nu 3glas/argon,tot 18 m2.Tid. 2-glas isol. Vind, isolering nu 45-50 Cm.Tid.15 Cm.2006-2007 ny dränering + grundmursmatta och 20 Cm Isodrän.071120 Janf.NH+1,5 skruv + startförråd
Re: Kommer att byta från olja till pellets + ev. sol + ackta
[quote="Hambo"]Hej. Har en CTC 265B utan elpatron som gått sedan -69 u.a.
Hej
Har en likadan årsmodell. Askar och sotar ur den varannan/var tredje vecka under eldningssäsongn, sept-maj. Tycker detta är väldigt jobbigt och skitigt arbete. Skall byta inom en snar framtid. Då till en panna med spak eller/och automat sotning + solvärme
Under sommarn kopplar jag från pannan och kör en 110 liters elberedare för att slippa värmeförluster genom att man bara värmer tappvarmvatten då.
Roger
Hej
Har en likadan årsmodell. Askar och sotar ur den varannan/var tredje vecka under eldningssäsongn, sept-maj. Tycker detta är väldigt jobbigt och skitigt arbete. Skall byta inom en snar framtid. Då till en panna med spak eller/och automat sotning + solvärme
Under sommarn kopplar jag från pannan och kör en 110 liters elberedare för att slippa värmeförluster genom att man bara värmer tappvarmvatten då.
Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3