Nån som har/har haft Erylpanna?
Nån som har/har haft Erylpanna?
Funderar på att installera en pelletsbrännare i en Eryl dubbelpanna från mitten av 80-talet.
Är det nån som har erfarenhet av hur den är beträffande sotning och askutrymme vid pelletseldning?
Andra synpunkter?
Är det nån som har erfarenhet av hur den är beträffande sotning och askutrymme vid pelletseldning?
Andra synpunkter?
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
-
- Stor entusiast!
Det ser ju bra ut så här långt då!
Vill ha en A3 eller A4 brännare men jag hittar bara en Eryl med sån, är det kanske olämpligt med uppåtbrinnande i Erylen?
Vill ha en A3 eller A4 brännare men jag hittar bara en Eryl med sån, är det kanske olämpligt med uppåtbrinnande i Erylen?
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
-
- Gallringsobjekt
Eryl DP är nog en av dom bästa gamla pannorna för pelletskonvertering.
Förutom att den har ett askutrymme i klass med nya renodlade pelletspannor så är den okänslig för sotbeläggningar i eldstaden. Rökgastempen är densamma vare sig jag gör ren pannan eller inte.
Uppåtbrinnande funkar bra, jag har en Thermia 15D i nedre luckan i oljedelen.
Din Eryl från 80-talet är ju nästan ny! Den håller nog 20 eller 40 år till.
/Danne
Förutom att den har ett askutrymme i klass med nya renodlade pelletspannor så är den okänslig för sotbeläggningar i eldstaden. Rökgastempen är densamma vare sig jag gör ren pannan eller inte.
Uppåtbrinnande funkar bra, jag har en Thermia 15D i nedre luckan i oljedelen.
Din Eryl från 80-talet är ju nästan ny! Den håller nog 20 eller 40 år till.
/Danne
Thermia Bequem 15D, ERYL DP -64, Bulkförråd
Eryl
Har en Eryl från -80, den är ju hyfsat enkel att sota, stora släta ytor.
Man skall dock inte bara aska ur utan oxå göra rent väggarna i pannan tämligen noga för att få bästa effekt. med min pellx och en förbrukning på ca. 11-12 ton per år kan jag se att jag borde göra rent pannväggarna minst varannan vecka på iallafall på vintern.
Men pannan, va ska man säga, det är ju bara en hög järnskrot utan finesser så det funkar utmärkt med pelletsbrännare.
Man skall dock inte bara aska ur utan oxå göra rent väggarna i pannan tämligen noga för att få bästa effekt. med min pellx och en förbrukning på ca. 11-12 ton per år kan jag se att jag borde göra rent pannväggarna minst varannan vecka på iallafall på vintern.
Men pannan, va ska man säga, det är ju bara en hög järnskrot utan finesser så det funkar utmärkt med pelletsbrännare.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Utanför Borås
Eryl
Har en Eryl från -80, den är ju hyfsat enkel att sota, stora släta ytor.
Viking Bio 120211 -
Utanför Borås
Utanför Borås