Behöver råd!
Behöver råd!
Hallå på er.
Har idag en CTC265B från 78 som jag vill behålla, har även en ved panna på 50liters vedinkast med underförbränning sprillans ny (polsk modell).
Nu tänker jag installera pelletsbrännare men vill fortfarande kunna elda med ved. Tanken var att sätta brännaren i CTC´n och köra veden paralellt i vedpannan men har nu läst att rökgaserna bara sticker rakt ut ur en CTC. Är det inte bättre då att köra pelletsen i vedpannan där jag på ett bättre sätt kan styra rökgastempen. samtidgt gör jag en vinning i att bara behöva fixa en skorsten (den gamla måste rivas pga placering). allt detta kommer att jobba emot ack tankar och solvärme. Tanke´n med att ha kvar CTC´n är att det sitter en el patron som tillsammans med sol från acken kan ta hand om sommarmånaderna.
Summa: Hur mycket förluster blir det att köra i CTC´n jämfört mot en ved panna + går det?
Har idag en CTC265B från 78 som jag vill behålla, har även en ved panna på 50liters vedinkast med underförbränning sprillans ny (polsk modell).
Nu tänker jag installera pelletsbrännare men vill fortfarande kunna elda med ved. Tanken var att sätta brännaren i CTC´n och köra veden paralellt i vedpannan men har nu läst att rökgaserna bara sticker rakt ut ur en CTC. Är det inte bättre då att köra pelletsen i vedpannan där jag på ett bättre sätt kan styra rökgastempen. samtidgt gör jag en vinning i att bara behöva fixa en skorsten (den gamla måste rivas pga placering). allt detta kommer att jobba emot ack tankar och solvärme. Tanke´n med att ha kvar CTC´n är att det sitter en el patron som tillsammans med sol från acken kan ta hand om sommarmånaderna.
Summa: Hur mycket förluster blir det att köra i CTC´n jämfört mot en ved panna + går det?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Det finns bättre pannor än CTC'n men också sämre! Jag har ganska bra funktion och den är nog inte det mest effektiva som finns men definitivt inte den sämste heller.
Min är en kombipanna och jag har monterat brännaren i det gamla oljehålet. På rökgasvägen till vedkammern passerar den en baffel som leder den neråt, jag har inte hunnit mäta min rökgastemperatur i brist på termometer men jag gissar på 120 - 220 beroende på utvecklat effekt.
Vad jag kan rekommendera är draglucka, jag har bara haft i sedan i förrgår men jag märkar direkt att starten, som alltid har varit bra, numera har blivit alldeles övertygande. Alltså har elden tidigare "blåsts ur" och kört med luftöverskott = sämre effektivitet.
Min är en kombipanna och jag har monterat brännaren i det gamla oljehålet. På rökgasvägen till vedkammern passerar den en baffel som leder den neråt, jag har inte hunnit mäta min rökgastemperatur i brist på termometer men jag gissar på 120 - 220 beroende på utvecklat effekt.
Vad jag kan rekommendera är draglucka, jag har bara haft i sedan i förrgår men jag märkar direkt att starten, som alltid har varit bra, numera har blivit alldeles övertygande. Alltså har elden tidigare "blåsts ur" och kört med luftöverskott = sämre effektivitet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hejsan!
Kör i dagsläget med 265b och rosslagsbrännaren, får säga att det fungerar förträffligt, satte brännaren i oljedelen och ligger på ca 150grader
och då är brännaren inte "proffs" injusterad utan bara på känn av färg på lågan osv.
Killen jag köpte brännaren av tyckte inte att man skulle köra brännaren i ved-delen då sticker rökgaserna rätt ut till kråkorna men däremot får man välldigt bra med askutrymme,(kan dok inte klaga på askutrymme i oljedelen, är litet men askar varje torsdag på vintertid)
Varför sätter du inte in en el-patron i ack-tanken? måste väl bli bra mycket efektivare sedan räcker det väl att du kör med en av pannorna?
ska du huvudsakligen elda med ved så är väl vedpannan bästa alternativet tror jag, aldrig provat med 265 men den ska väl inte vara någon hitt att vedelda, fast det kanske blir bättre med ack-tank.
hade iallafall satt en el-patron i ack-tanken(ifall den handhar varmvattnet)
sedan valt en av pannorna eller letat upp en begagnad/ny som tillser mitt behov
Kör i dagsläget med 265b och rosslagsbrännaren, får säga att det fungerar förträffligt, satte brännaren i oljedelen och ligger på ca 150grader
och då är brännaren inte "proffs" injusterad utan bara på känn av färg på lågan osv.
Killen jag köpte brännaren av tyckte inte att man skulle köra brännaren i ved-delen då sticker rökgaserna rätt ut till kråkorna men däremot får man välldigt bra med askutrymme,(kan dok inte klaga på askutrymme i oljedelen, är litet men askar varje torsdag på vintertid)
Varför sätter du inte in en el-patron i ack-tanken? måste väl bli bra mycket efektivare sedan räcker det väl att du kör med en av pannorna?
ska du huvudsakligen elda med ved så är väl vedpannan bästa alternativet tror jag, aldrig provat med 265 men den ska väl inte vara någon hitt att vedelda, fast det kanske blir bättre med ack-tank.
hade iallafall satt en el-patron i ack-tanken(ifall den handhar varmvattnet)
sedan valt en av pannorna eller letat upp en begagnad/ny som tillser mitt behov
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
-
- Stor entusiast!
Re: Behöver råd!
Vad är det för panna (Polska modellen)??Wodda skrev:Hallå på er.
Det enda jag kan tänka mig är att det är Teco vimar Orlanpannan.
Pulawy / S.KRZACZEK står det på pannan. 2000:- oanvänd. hoppas det var ett bra köp.
Om inkastet är 50 liter hur många kw kan man räkna med att den är på?
.........................
Svar till tidigare inlägg:
Har haft tanken att köra mot acktanken men pannan innehåller ju 270lit som kan vara bra att ha. utöver dessa två pannor som jag beskrivit har jag en teknik tank på 750l (dubbla sol)+ ytterligare 1300l ack är planerat. Bara dom 250 översta litrarna (i teknik tanken)kommer att värmas av pannorna för att sedan gå över till stortanken vilket ger solslingan kallt vatten att jobba med hela tiden. som grädde på moset har jag lagt in en förvärmningsslinga för tappvarmvatten mitt emot solslingan för att sedan gå vidare till CTC´ns kambatteri.
Om inkastet är 50 liter hur många kw kan man räkna med att den är på?
.........................
Svar till tidigare inlägg:
Har haft tanken att köra mot acktanken men pannan innehåller ju 270lit som kan vara bra att ha. utöver dessa två pannor som jag beskrivit har jag en teknik tank på 750l (dubbla sol)+ ytterligare 1300l ack är planerat. Bara dom 250 översta litrarna (i teknik tanken)kommer att värmas av pannorna för att sedan gå över till stortanken vilket ger solslingan kallt vatten att jobba med hela tiden. som grädde på moset har jag lagt in en förvärmningsslinga för tappvarmvatten mitt emot solslingan för att sedan gå vidare till CTC´ns kambatteri.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
-
- Stor entusiast!
Jag tror inte att det finns någon som kan hjälpa dig på detta forum,med dina funderingar.
Ditt system är alldeles för till krånglat.
Man måste se hela kopplingarna hos dig,går ej att fantisera via nätet.
Beträffande pannorna kan du i alla fall strunta i den ena,förmodligen CTCn.Det räcker med att man åtminstone kopplar en panna riktigt till acktanken/tankarna.Där skall man nog börja..
Elvärmen skall i vilket fall som hälst flyttas till en av acktankarna.Vet ej vilken.
Bättre beskrivning kanske vore önskvärt.
Det löser sig säkert!!
P.s Kan du få fram mera uppgifter på den polska pannan.
Låter som ett hemmabygge??
Ditt system är alldeles för till krånglat.
Man måste se hela kopplingarna hos dig,går ej att fantisera via nätet.
Beträffande pannorna kan du i alla fall strunta i den ena,förmodligen CTCn.Det räcker med att man åtminstone kopplar en panna riktigt till acktanken/tankarna.Där skall man nog börja..
Elvärmen skall i vilket fall som hälst flyttas till en av acktankarna.Vet ej vilken.
Bättre beskrivning kanske vore önskvärt.
Det löser sig säkert!!
P.s Kan du få fram mera uppgifter på den polska pannan.
Låter som ett hemmabygge??
-
- Pannrumstomte!
Enklast är väl att ta bort ctc:n. Montera elpatron i polska pannan eller acktanken, beroende på var du har varmvattenberedningen.
Finns mycket superbilliga pannor i Polen som är helt ok.
Behöver inte vara dålig för att den är billig.
kolla på ex www.kotly.com
Finns mycket superbilliga pannor i Polen som är helt ok.
Behöver inte vara dålig för att den är billig.
kolla på ex www.kotly.com
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Stor entusiast!
Tack för länken.
Det är som du säger. En panna behöver inte vara dålig för att den är billig.
Den behöver inte vara bra heller, för att den är tillverkad i Polen.Dessa pannor håller säkert måttet med råge...
Jag har inga förutsatta meningar om detta.Men!! Dom bästa pannor som tillverkas är faktiskt inte från Sverige,utan dessa pannor kommer från öst staterna.
Ex. En av dom bästa vedpannorna tillverkas i Italien.
Pelletstekniken lutar mot Österike.
Obs! Nu talar vi verkningsgrad inte Hållbarhet..
Sverige kanske leder när det gäller hållbarhet???
Det är som du säger. En panna behöver inte vara dålig för att den är billig.
Den behöver inte vara bra heller, för att den är tillverkad i Polen.Dessa pannor håller säkert måttet med råge...
Jag har inga förutsatta meningar om detta.Men!! Dom bästa pannor som tillverkas är faktiskt inte från Sverige,utan dessa pannor kommer från öst staterna.
Ex. En av dom bästa vedpannorna tillverkas i Italien.
Pelletstekniken lutar mot Österike.
Obs! Nu talar vi verkningsgrad inte Hållbarhet..
Sverige kanske leder när det gäller hållbarhet???
Senast redigerad av logaritmen den fre 14 apr, 2006 22:49, redigerad totalt 1 gånger.
Hahahahaha.........
Jo min fru säger att det verkar krångligt hon undrar vart knappen sitter som hon ska trycka på när hon vill ha varmt.
En PLC från TA (UVR1611) ska styra hela kalaset.
PS. tack för svaren, vad jag förstår så är det när man sätter P-brännaren i ved facket på CTC´n som man eldar för kråkorna.
Jo min fru säger att det verkar krångligt hon undrar vart knappen sitter som hon ska trycka på när hon vill ha varmt.
PS. tack för svaren, vad jag förstår så är det när man sätter P-brännaren i ved facket på CTC´n som man eldar för kråkorna.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Styra frun eller pannan?Wodda skrev:Jo min fru säger att det verkar krångligt hon undrar vart knappen sitter som hon ska trycka på när hon vill ha varmt.

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator