Pellets för nybörjare
-
- Späd planta
Pellets för nybörjare
Eftersom många på det här forumet verkar kunniga kring detta ämne vill jag höra mig för ang följande. Vi har en CTC panna 265 från 1975 som är en kombipanna för ved/olja. Pannan har enbart används genom oljeförbrukning och den tidigare ägaren har gjort service på brännaren regelbundet. Pannan verkar gå klockrent och vi vill nu installera en pelletsbrännare på den eftersom oljepriserna har blivit outhärdliga.
Men frågan är hur länge den här pannan kan tänkas hålla??
Tror ni att det verkar förnuftigt med att installera en pelletsbrännare på en så pass gammal panna?? Någon som har liknande? Tips?
Men frågan är hur länge den här pannan kan tänkas hålla??
Tror ni att det verkar förnuftigt med att installera en pelletsbrännare på en så pass gammal panna?? Någon som har liknande? Tips?
Jag har en 265B från 1980 och jag tänker inte byta ut den så länge den fungerar, om pannan har gått hela tiden och inte är vandalanvänd så håller den säkert många år till, det finns massor med gamla 265:or ute i buskarna som kör med pellets så du blir inte ensam, jag ska själv slänga in en pelletsbrännare i min 265B till sommaren och jag kör tills den rasar, när den väl ger upp så är det ju bara att byta panna och då kan man flytta över brännaren så du kastar ju inte pengarna i sjön.
Det finns folk som kör pellets i gamla pannaor från 50-talet utan några problem, givetvis får man vara medveten om att pannan kan ge upp, oftast är detta något man inte kan se eftersom dom rostar från insidan.
Men jag tänker i alla fall köra pellets i min så länge den håller.
Micke
Det finns folk som kör pellets i gamla pannaor från 50-talet utan några problem, givetvis får man vara medveten om att pannan kan ge upp, oftast är detta något man inte kan se eftersom dom rostar från insidan.
Men jag tänker i alla fall köra pellets i min så länge den håller.
Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Späd planta
Precis så tänkte vi också, att vi kör tills dess att pannan lägger av och som du säger då har man ändå en ny brännare så att pengarna är inte bortkastade.
Vår panna är nästintill pedantskött. Självklart är det ju svårt att se om den har rostat inuti men den har i alla fall varit igång kontinuerligt.
Vi får hoppas att den håller ett bra tag till.
Ska bara förbuka den svarta sörjan klart och sen kör vi.
Vår panna är nästintill pedantskött. Självklart är det ju svårt att se om den har rostat inuti men den har i alla fall varit igång kontinuerligt.
Vi får hoppas att den håller ett bra tag till.
Ska bara förbuka den svarta sörjan klart och sen kör vi.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag hade egentligen tänkt att behålla min CTC222k -66 tills den gick sönder men konverteringsbidraget (och latmasken i mig) gjorde att jag byter hela pannan. Eftersom jag installerar själv kommer jag upp i 50-55´ och då är det endast en mindre summa 3-8´ som jag inte får 30% på.
Skälet till att behålla den är att flera ÅF jag pratat med säger att den kan hålla lika länge till, som en ny panna byggd idag har som normal livslängd.
Skälet till att behålla den är att flera ÅF jag pratat med säger att den kan hålla lika länge till, som en ny panna byggd idag har som normal livslängd.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Kolla upp så att brännaren riktar sin låga på antingen det stället där oljelågan kom eller på ställen där du kan byta ut delar typ bafflar.
Min far pratade med CTC och det var nog det som gjorde att pannorna gick sönder. Att fel del i pannan blev uppbränd.
Har nu kört 7ton mot en baffelplåt som nog är nog dags att byta ut.
Vilket material skall man satsa på.
Eldfast; bäst men går det att bocka?
Min far pratade med CTC och det var nog det som gjorde att pannorna gick sönder. Att fel del i pannan blev uppbränd.
Har nu kört 7ton mot en baffelplåt som nog är nog dags att byta ut.
Vilket material skall man satsa på.
Eldfast; bäst men går det att bocka?
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Hej
Våran panna CTC 265b är från -69 och fungerar fortfarande.
Använder en Eco Tec A3 brännare från -99 och har kört i 2 säsonger med den nu.
Skall installera nytt när den inte hänger med längre.
/Roger
Använder en Eco Tec A3 brännare från -99 och har kört i 2 säsonger med den nu.
Skall installera nytt när den inte hänger med längre.
/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Du ser i min profil vad jag har och det kör klockrent. Jag askar ut lite väl sällan men det beror på min lathet. Vad jag har märkt är att dragluckan var en mycket bra grej och det är ju egentligen oberoende av pannan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!