Pelletsförråd med vibrator
Pelletsförråd med vibrator
Jag har en idé...
Varför inte bygga ett förråd med en vibratorfunktion kopplad till ett tidrelä/timer, som "skakar" ner pelletsen, i viss intervaller?
Jag har kommit över en vibrator från min arbetsplats och funderar på att bygga ett förråd med inbyggd vibrator och som står på vibrationsdämpande gummibussningar (typ motorfästen).
Har förstått att man har problem med att pelletsen inte "rinner" ner som den ska om inte man har rätt lutning i botten.
Är det någon som byggt ett förråd med inbyggd vibrator?
Hur funkar det i sånt fall?
Varför inte bygga ett förråd med en vibratorfunktion kopplad till ett tidrelä/timer, som "skakar" ner pelletsen, i viss intervaller?
Jag har kommit över en vibrator från min arbetsplats och funderar på att bygga ett förråd med inbyggd vibrator och som står på vibrationsdämpande gummibussningar (typ motorfästen).
Har förstått att man har problem med att pelletsen inte "rinner" ner som den ska om inte man har rätt lutning i botten.
-
- Energiprofet!
Re: Pelletsförråd med vibrator
Jag har plan botten i mitt förråd och har då inte haft några problem med att pelletsen inte "rinner" ned till skruven. Däremot så får jag skotta lite när det nästan är slut för att tömma förrådet helt. Men den pelletsen som jag skottar hade inte funnits i förrådet överhuvudtaget om jag hade haft lutande botten. Man kan säga att den mängd jag skottar är min reservtank...sjoluan skrev: Har förstått att man har problem med att pelletsen inte "rinner" ner som den ska om inte man har rätt lutning i botten.
Hur hade du tänkt dig att vibratorn skulle jobba? Skaka ur pelletsen ur förrådet eller skaka ner den till bottenskruven??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Det är en bra idé men tyvärr kan det bli besvärligt att utföra den.
* Förrådet väger en hel del även när det är nästan tomt, vibratorn måste alltså vara STOR för att åstakomma vibrationer nog.
* Att ha 6(?) ton stående på gummikuddar är inte så stabilt, att skaffa gummikuddar som pallar det + som är flexibla nog att vibrera blir dyrt och sannolikt svårt att hitta till att börja med.
* Det kommer att låta en del men det är ju en fråga om bekvämlighet.
Ush vad jag låtar negativ.....
* Förrådet väger en hel del även när det är nästan tomt, vibratorn måste alltså vara STOR för att åstakomma vibrationer nog.
* Att ha 6(?) ton stående på gummikuddar är inte så stabilt, att skaffa gummikuddar som pallar det + som är flexibla nog att vibrera blir dyrt och sannolikt svårt att hitta till att börja med.
* Det kommer att låta en del men det är ju en fråga om bekvämlighet.
Ush vad jag låtar negativ.....

Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Vibratorn är en tryckluftsdriven sak. som säkert kan räcka till ett veckoförråd (ingen sexleksak alltså
).
Förrådet skall naturligtvis inte vara ett bulkförråd utan ett veckoförråd.
Kanske att man sätter vibben vid skruven i botten på bulkförrådet, så att den skakar ner pelletsen mot botten....
Då kanske den inte behöver vara så kraftig.
Är medveten om problem med ljud osv. men tänker ialla fall prova nån gång.
Vibratorn är defekt men jag skall försöka att reparera den.

Kanske att man sätter vibben vid skruven i botten på bulkförrådet, så att den skakar ner pelletsen mot botten....
Problemet med att pelletsen inte ramlar ner förekommer väl inte i veckoförråd??
Med andra ord om du köper ett Mafa veckoförråd t.ex. så slipper du mecka med vibratorn.
För min del känns en vibrator klart överflödig, jag har aldrig haft problem med att pelletsen inte kommer ner till skruven.
Med andra ord om du köper ett Mafa veckoförråd t.ex. så slipper du mecka med vibratorn.
För min del känns en vibrator klart överflödig, jag har aldrig haft problem med att pelletsen inte kommer ner till skruven.
Senast redigerad av wertok den mån 01 maj, 2006 16:40, redigerad totalt 1 gånger.
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Nu: 15 000:-/år med pellets

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Jag har en K-Silo och att börja skaka den vore ren idioti, det har inte fallerat en enda gång. Alla de tillfällen jag känner till som kunne behöva skakas om är bulkförråden.
Visst går det att skaka x ton pellets+förråd men det är ingen bra idé om man inte har rejäla infästningar osv.
Men skaka veckoförråd??? behövs inte!
Visst går det att skaka x ton pellets+förråd men det är ingen bra idé om man inte har rejäla infästningar osv.
Men skaka veckoförråd??? behövs inte!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Vibbrator.
En vibbrator kan röra upp damm och utlösa en dammexplosion, särskilt om det börjar bli låg nivå i förrådet. Dessutom skapar den mer smulor/damm när den jobbar. För 30 år sedan hade vi en dammexlosion på mitt arbete när en vibbrator startades i en tom behållare, väggarna i lokalen blåstes ut och det var ren tur att en person i närheten undkom med brännskador. Detta var vissirligen inte pellets men.
Jag är en av de få?? som har fått stopp i veckoförrådet...
Jag har thermias 300L förråd och byggde det enligt medföljande beskrivning, men efter att jag fick ett driftstopp så har jag gjort hålet i plywodden bredare, lika brett som den plåtrännan/hållaren som skruven ligger i och efter det har jag inte haft några problem med stopp. Tror inte att detta är något stort problem.
Om man vill vara på den säkra sidan så kan man väl ge förrådet en spark när man passerar!

Jag har thermias 300L förråd och byggde det enligt medföljande beskrivning, men efter att jag fick ett driftstopp så har jag gjort hålet i plywodden bredare, lika brett som den plåtrännan/hållaren som skruven ligger i och efter det har jag inte haft några problem med stopp. Tror inte att detta är något stort problem.

Om man vill vara på den säkra sidan så kan man väl ge förrådet en spark när man passerar!

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
JAJA Bra idéBecker skrev:Jag är en av de få?? som har fått stopp i veckoförrådet...![]()
Jag har thermias 300L förråd och byggde det enligt medföljande beskrivning, men efter att jag fick ett driftstopp så har jag gjort hålet i plywodden bredare, lika brett som den plåtrännan/hållaren som skruven ligger i och efter det har jag inte haft några problem med stopp. Tror inte att detta är något stort problem.![]()

Jag hade tidigare en bekant som eldade med flis, där inmatningsförrådet var ungefär som ett MAFA veckoförråd. Han hade 2 st vibratorer monterade i storlek som en knytnäve. Eldrivna. Fungerade perfekt. Inte så väldigt högt ljud.sjoluan skrev:Vibratorn är en tryckluftsdriven sak. som säkert kan räcka till ett veckoförråd (ingen sexleksak alltså).
Jag tror att det är en mycket bra och säker lösning om man accepterar ljudet.
Nja, nu tror jag att du inte har analyserat funktionen i skruven på förrådet. Alltså hur väl/jämn mängd pellets som skruvas vid olika fyllnadsgrader i förrådet.wertok skrev:Problemet med att pelletsen inte ramlar ner förekommer väl inte i veckoförråd??
Jag har skrivit om detta i en annan tråd om hur mitt MAFA veckoförråd matar när det är fullt och nästan tomt (när jag såg överdelen av skruvspiralen). Skillnaden i matningsmängd per tidsenhet i mitt förråd var att det matade ungefär 30% när man såg spiralen av vad som matades vid fullt förråd.
Så jag tror att man bör göra en sådan analys på sin egen anläggning för att veta vid vilken nivå man bör fylla på för att få en säker funktion.
Min uppskattning är att när man ser överdelen av spiralen så finns det 1 till två säckar pellet kvar i veckoförrådet innan det blir helt tömt.
Senast redigerad av MP den tor 04 maj, 2006 14:33, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vibbrator.
Har väldigt svårt att tro att detta skulle kunna hända i ett veckoförråd.Håkan S skrev:En vibbrator kan röra upp damm och utlösa en dammexplosion, särskilt om det börjar bli låg nivå i förrådet. Dessutom skapar den mer smulor/damm när den jobbar. För 30 år sedan hade vi en dammexlosion på mitt arbete när en vibbrator startades i en tom behållare, väggarna i lokalen blåstes ut och det var ren tur att en person i närheten undkom med brännskador. Detta var vissirligen inte pellets men.
Vibratorerna skall ju sättas på utsidan av förrådet på den plåtyta som är störst och sedan ungefär i mitten på denna. Vilket ger ytterst små rörelser som förmodligen utesluter gnistbildning.