Håll in båda pilknapparna (några sek) sen blädrar du till effekt o väljer (5) vänta tills den slutar blinka då är du rätt, bara gå in med höger pil..
Där ändrar du först tankdiff (som ligger sist i menyn ) backa till underhållsglöd 60 min som du blädrar med minus knappen till det står off då är de klart..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jo, jag listade ut detta via en annan tråd. Och hamnade då också på samma problem som i ytterligare en annan tråd. Dvs elen går in samtidigt med pelletsen trots att jag satt stödvärme på 25 grader. Verkar ju vara en rätt allvarlig bug. Ska man helt behöva stänga av elpatron bara för man vill höja hysteresen lite? Absurt!
Går det att komma runt denna fadäs på annat vis än att gå på Thermia för en bugrättning?
Barsk skrev:
Går det att komma runt denna fadäs på annat vis än att gå på Thermia för en bugrättning?
Tyvär går det nog inte komma runt detta problem utan uppdatering av prog.varan.. Men nu behövs inte pellets/el så stäng elen tillsvidare..
Det är även bara hög läget den går på då den körs med tempdiff..
Jag har stängt elen och noterat att den bara kör högläge, men det blir ju kallt på kvällarna nu + att man vill ha säkerheten med en elbackup om nåt falerar. Det vore klart önskvärt med en något bättre hystereshantering. Den verkar inte genomtänkt. Iofs är väl "difftank" tänkt för nåt annat än sommaräge, men man borde kunna kombinera den med de övriga parametrarna utan att det buggar ur. Får gå på Thermia i frågan.
Barsk skrev:
Det vore klart önskvärt med en något bättre hystereshantering. Den verkar inte genomtänkt. Iofs är väl "difftank" tänkt för nåt annat än sommaräge.
Helt klart men jag undrar om de inte iförsta hand är tänkt för eldning mot acktank.. Men att elpatron inte går att ändra så den inte går in är en riktigt stor miss i prog.varan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk skrev:
Det vore klart önskvärt med en något bättre hystereshantering. Den verkar inte genomtänkt. Iofs är väl "difftank" tänkt för nåt annat än sommaräge.
Helt klart men jag undrar om de inte iförsta hand är tänkt för eldning mot acktank.. Men att elpatron inte går att ändra så den inte går in är en riktigt stor miss i prog.varan..
För mig ser det ut att fungera som det ska, elpatronen går in senare om man har tempdiff högre än acktank. Men jag stängde ändå av elen helt efter tipsen här, för temperaturen dalar ju en del innan pannan hinner igång när den är helt avstängd.
Dessutom är det bra med tonårsdöttrar i huset om vattnet kallnar lite om man duschar (för) länge.....
Asterix skrev:
För mig ser det ut att fungera som det ska, elpatronen går in senare om man har tempdiff högre än acktank.
Verkligen? Vilken version av programvaran har du? 0518 har jag...
Jag har också 0518.
Jag ska kolla lite närmare nån dag, så jag inte inbillat mig bara.
Det är väl bara att invänta en tonårings dusch, så tömmer vi pannan....
Asterix skrev:
För mig ser det ut att fungera som det ska, elpatronen går in senare om man har tempdiff högre än acktank.
Verkligen? Vilken version av programvaran har du? 0518 har jag...
Jag har också 0518.
Jag ska kolla lite närmare nån dag, så jag inte inbillat mig bara.
Det är väl bara att invänta en tonårings dusch, så tömmer vi pannan....
För mig så blir det alltid hög + el om jag har "pellets + el", oberoende av stödvärme- och tankdiff-inställning (tankdiff > nej förstås).
Jag anser det vara en bugg i on/off styrningen att elpatronen går in och stödvärmer vid tankdiff även fast man ställer stödvärmen till 25 grader. Detta medför att jag alltid kör enbart "pellets" vid tankdiff. Nackdelen med det är att jag måste gå över till glödhållning om jag vill köra "pellets +el", och det vill man ju om man ska resa bort (åtminstone om det är kallt ute).
Hmm... allt detta mixtrande med inställningar :-/ Hur sköts det på mer automatiserade pannor som man inte skall fingra på (UNO etc)? Sköter de sig själva tillfredställande eller får man acceptera att verkningsgrad etc är lite sämre på dessa då man kör på ungefär samma inställningar över årstiderna/semestrarna/nätterna?
mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Igentligen behöver du inte pilla alls. Din installatör sköter inställningarna och du kan utan problem köra oavbrutet med de inställningarna han har gjort. Vi som tycker om att pilla gör det för att
1. Det är kul.
2. Vi tror vi sparar en massa pellets (mkt små mängder dock)
3. Vi vill lära oss pannans alla funktioner..
Köper du en Biomatic och låter installatören ställa in pannan så är det bara att tuta och köra.
xabre skrev:Hmm... allt detta mixtrande med inställningar :-/ Hur sköts det på mer automatiserade pannor som man inte skall fingra på (UNO etc)? Sköter de sig själva tillfredställande eller får man acceptera att verkningsgrad etc är lite sämre på dessa då man kör på ungefär samma inställningar över årstiderna/semestrarna/nätterna?
mvh
H
Jag kör min Biomatic med de inställningar som installatören gjort en gång. De som pillar på inställningarna själv tror jag hör till en oerhört liten skara. Mängden pellets som sparas om man fingrar på inställningarna tror jag precis som Älghår är minimal.
Då: 30 000:-/år med olja
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Nu gällde tråden iof ställa hysteres o on/off styrningen o det gör inte installatören om det är på vintern iaf för då får man gå in o pilla själv..
Men om installatören gjort sitt jobb o justerat pannan rätt så behöver man inte röra nått.. Men är den fel justarad kan lätt verkningsgraden va 10-15% lägre o då märks det på förbrukningen kan jag lova..