Jag har Thermias shuntstyrning och när den når värmestopp, dvs utetemp över 17 grader så stänger cirkulationspumpen. Då stiger värmen uppe i framledningsröret till ca 54 grader. Dock utan cirkulation så det värmer inte i elementen, men varför blir det så varmt vid shunten? Håller den inte tätt? Eller är shuntstyrningen felaktigt monterad så att dess avstängningsläge inte motsvarar rätt position på skalan?
Låter man cirkpumpen gå så ser man att framledningstempen är 23 grader, fast den strävar till ett börvärde om 10 eller 0 grader. Inomhustemperaturen var ca 20,5 grader när jag kollade detta, så det kan ju inte vara returvattnet som värmts upp från solvärmda element heller?
Jag fattar inte riktigt.
Shunten läcker värme!?
Shunten läcker värme!?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Koppar är bland de bättre värmeledare du kan hitta. Det är nog så att eftersom du inte har något flöde så kyls inte röret av det passerande vattnet vilket gör att det blir lika varmt som pannan minus strålniningsförluster.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Jodå, och jag har testat det. Det blir ingen skillnad på av-läge manuellt och av-läge automatiskt. Så automatiken i sig fungerar. Drar man upp shunten så flödar det rejält varmt vatten. Frågan är bara om stoppläget på ratten motsvarar shuntens stoppläge, eller om shunten läcker lite. Läcker den så går det ju ut värmeeffekt till elementen under tiden man ligger i området utanför värmestopp (dvs cirkpump går), men före egentligt värmebehov.micke_932 skrev:Finns där ingen frikoppling så att du kan kolla manuellt att shunten verkligen är stängd ?
Funderar på att montera av ESBE-ventilen och sätta på orginalratten igen för att verifiera om det är felmonterat eventuellt.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.