Tätare startintervall med lägre effekt.
-
- Lärjunge!
Tätare startintervall med lägre effekt.
Sänkte effekten på min Janfire Flex-a från 12 kw (steg 2) till 9 kw (Steg 1).
Drifttiden ökade med 30-40 % vilket borde vara normalt, men vad jag märkte var att den startar var 4:e timme nu jämfört med var 6 timme på 12 Kw. Eftersom jag loggar temperaturen så startar den och stoppar på exakt samma grader. (72 och 80).
Dock tycker jag det går mindre pellets nu, fast jag har lite för lite data för att veta än.
Ngn som har en bra förklaring?
Drifttiden ökade med 30-40 % vilket borde vara normalt, men vad jag märkte var att den startar var 4:e timme nu jämfört med var 6 timme på 12 Kw. Eftersom jag loggar temperaturen så startar den och stoppar på exakt samma grader. (72 och 80).
Dock tycker jag det går mindre pellets nu, fast jag har lite för lite data för att veta än.
-
- Lärjunge!
Jo, så skall det ju vara, om inte Andre har rätt (tror jag det var), han hade mätt att han gjorde åt mindre pellets på hög effekt. Om jag inte minns fel så var det optimala att köra brännaren så att max effekt på pannan uppnås.micke_932 skrev:Längre drifttid skall ju öka verkningsgraden så det borde stämma.
Dock är jag förundrad över att den startar oftare, Eftersom den värmer vattnet till samma grad på både lägena, så borde den stå stilla lika länge???
/E
Det kan kanske vara så att med 12 kW så har du en hetare "brännkammare" när brännaren slår ifrån. Denna värme överförs till pannans vatten vars temperatur fortsätter att stiga en bit förbi den av dig inställda maxtemperaturen.
Vid 9 kW så får du ju en lägre temperatur på de värmeöverförande ytorna.
NH-combifire-veckoförråd
hus ifrån 1878 på 150 kvadrat
hus ifrån 1878 på 150 kvadrat
-
- Lärjunge!
Jo, den teorin har väl slått mig. Fast min mätare av vattnet visar att den "vänder" på exakt samma temperatur. Iofs så sitter den utanför ganska högt upp i tanken, och kanske inte kan mäta förloppet på rätt sätt.kowalski skrev:Det kan kanske vara så att med 12 kW så har du en hetare "brännkammare" när brännaren slår ifrån. Denna värme överförs till pannans vatten vars temperatur fortsätter att stiga en bit förbi den av dig inställda maxtemperaturen.
/Eric
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har du kollat förbrukningen vid resp. effektläge??Eric Hjalmarsson skrev:Jo, så skall det ju vara, om inte Andre har rätt (tror jag det var), han hade mätt att han gjorde åt mindre pellets på hög effekt. Om jag inte minns fel så var det optimala att köra brännaren så att max effekt på pannan uppnås.micke_932 skrev:Längre drifttid skall ju öka verkningsgraden så det borde stämma.
Dock är jag förundrad över att den startar oftare, Eftersom den värmer vattnet till samma grad på både lägena, så borde den stå stilla lika länge???
/E
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
Japp!André skrev:
Har du kollat förbrukningen vid resp. effektläge??
Fast det handlar om ett halv kilo per dag i skillnad (mera på effektläge 2), och jag har bara mätt 2 par dagar med effektläge 2 och allt annat avstängt. så det känns för osäkert för att dra en slutsats.
Dock så har jag en 20Kw oljepanna. man säger väl att man skall ha halvera kw för pellets väl?, och då blir ju 2*9=18 närmare 20 än 2*12 = 24

Så det drar mindre pellets på effektläge 1 trots fler starter. (Dock handlar detta mest om nattstarterna. På dagen så tas varmvatten ut tillräckligt ofta för att ståtiden knappt blir över 2-3 timmar oavsett effektläge) Så på ett dygn kanske det handlar om 1 extra start.
Re: Tätare startintervall med lägre effekt.
Detta tycker jag är helt ologiskt. Kan draget genom pannan vara annorlundare vid de olika inställningarna. Alltså att du får mera kyleffekt genom pannan vid den lägre effektinställningen.Eric Hjalmarsson skrev:Sänkte effekten på min Janfire Flex-a från 12 kw (steg 2) till 9 kw (Steg 1).
-
- Lärjunge!
Re: Tätare startintervall med lägre effekt.
Njae, Brännaren står ju helt stilla, så det borde det ju inte vara.MP skrev: Detta tycker jag är helt ologiskt. Kan draget genom pannan vara annorlundare vid de olika inställningarna. Alltså att du får mera kyleffekt genom pannan vid den lägre effektinställningen.
Kanske är det att plåten värms upp mer på det högre effektläget och bidrar till att hålla värmen längre.
Kanske är det att den Högre effekten skapar mer rotation på vattnet, vilket resulterar i att skiktningen störs och större del av vattenvolymen blir "termostat" varm. (Kanske är det tvärt om?

har bara en natt med läge 2 att jämföra med, så jag får väl sätta den upp den några nätter för att se, Just nu har jag fått sätta på värmen i huset igen så jag får vänta tills sommaren kommer åter.
/E