När jag läser något test om Biomatic 20+, står det:
"Undermatning i kombination med att brännaren har ett rengöringsprogram gör att vi bedömmer att konstruktionen har automatisk rengöring av brännarhuvudet".
Vad innebär rengöringsprogram? Och stämmer det att man kan säga att den har automatisk rengöring av brännarhuvudet?
Läste något inlägg någonstans om att den nya Thermian skulle vara väldigt lättskött i och med att man kunde utföra viss sotning via någon spak utvändigt, eller hur det nu stod. Är detta rätt?
Funderar på en Biomatic 20+
Re: Funderar på en Biomatic 20+
Spaksotning finns inte än. Finns tydligen som prototyp. Kommer eventuellt. Jag ser det som en bonus om det kommer... Det är inte svårt att sota även utan denna. Även gamla pannor ska kunna utrustas med detta enligt ryktena.di5majo skrev: Vad innebär rengöringsprogram? Och stämmer det att man kan säga att den har automatisk rengöring av brännarhuvudet?
Läste något inlägg någonstans om att den nya Thermian skulle vara väldigt lättskött i och med att man kunde utföra viss sotning via någon spak utvändigt, eller hur det nu stod. Är detta rätt?
Rengöringsprogrammet tror jag är den funktion som med vissa intervall drar på fläkten för fullt under ca 1 minut. Det blåser rent brännkoppen på lös aska o.dyl. Däremot tar det inte bort sintring (fastbrända obrännbara rester av föroreningar i pellets t.ex sand o grus). Det får man rensa nån gång per år med en sked eller dylikt verktyg.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Funderar på en Biomatic 20+
Jag tror dom menar att man får larm när det är dags för asktömmning, sotning/rengöring mm som rengöringsprogramet men jag kanske fattat fel..Barsk skrev:Rengöringsprogrammet tror jag är den funktion som med vissa intervall drar på fläkten för fullt under ca 1 minut. Det blåser rent brännkoppen på lös aska o.dyl. Däremot tar det inte bort sintring (fastbrända obrännbara rester av föroreningar i pellets t.ex sand o grus). Det får man rensa nån gång per år med en sked eller dylikt verktyg.di5majo skrev: Vad innebär rengöringsprogram? Och stämmer det att man kan säga att den har automatisk rengöring av brännarhuvudet?

Som jag förståt det med urblåsningen är att det både blåser ur aska o att om ev oförbränd pellets finns i koppen brinner den upp då..
Enligt thermia ska man bara behöva rengöra brännaren efter ca 6 ton pellets/ 1 gång/år med bra pellets kvalitet (normal villan) vilket jag inte tror någon gör (tycker det låter länge)
Dom flesta rengör väl brännaren då man sotar pannan efter ca 2 ton pellets vilket gör 3 sotningar/år varav sotaren tar 1-2/år beroende vart i landet man bor o pelletsförbrukning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd