Motdragsluckan på sommaren

Skriv svar
CTC Total -83
Prima virke

Motdragsluckan på sommaren

Inlägg av CTC Total -83 »

Ska göra sommaruppehåll med pelletsen och stänga till rökgasspjället. Nån som vet om motdragsluckan ska vara stängd, vidöppen eller i det vanliga läget som när man eldar? Personligen tycker jag att det vore bäst att ha den öppen så att luften kan passera fritt genom hela skorstenen och på så sätt ventilera bort fukt, men det kanske är fel?
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Låter väl helt OK från min sida, den kommer ju att funka som en vanlig ventilationskanal då och ventilation brukar ju inte vara fel (speciellt inte i källaren om pannan står där).

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Om pannan körs med elpatron till varmvattnet så bör alla luckor och spjäll vara stängda då luft som som passerar pannan kyler vattnet.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Thomas_P skrev:Om pannan körs med elpatron till varmvattnet så bör alla luckor och spjäll vara stängda då luft som som passerar pannan kyler vattnet.
Luft genom motdragsluckan kyler ju inte pannan...
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Precis, kör du med el i pannan så se till att luckan är helt öppen! Jag skruvar loss den helt och lägger en tillpassad gipsskiva mot rökröret från pannan så jag är säker att det inte drar (kyler) den vägen...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

lp75 skrev:
Thomas_P skrev:Om pannan körs med elpatron till varmvattnet så bör alla luckor och spjäll vara stängda då luft som som passerar pannan kyler vattnet.
Luft genom motdragsluckan kyler ju inte pannan...
Absolut, fel av mig som inte tänkte till innan jag skrev. Jag kör ju själv med samma metod som Abbe, fast jag har en plåtbit i stället för gips. Fast när jag går över till pelletseldning så blir det pellets även på sommaren.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Skriv svar