Kalkavlagringar i plattvärmeväxlare
Kalkavlagringar i plattvärmeväxlare
Efter att kört min panna i ett halvår, har plattvärmeväxlaren beckat igen fullständigt pga att vi har mycket kalk och järn i vattnet.
Det verkar lite drygt att kalka av pannan en gång i halvåret, så jag funderara på att skaffa ett avhärdningsfilter.
Är det någon som har tips om avhärdningsfilter som fungerar bra?
Eller finns det någon som har löst problemet på annat sätt?
Det verkar lite drygt att kalka av pannan en gång i halvåret, så jag funderara på att skaffa ett avhärdningsfilter.
Är det någon som har tips om avhärdningsfilter som fungerar bra?
Eller finns det någon som har löst problemet på annat sätt?
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Hej.
Hade samma problem med min panna.Fick köpa en ny plattvärmeväxlare till
pannan,gick lös på 2000:-
.Men sen fick jag ett tips att installera Aqua 2000 från en rörkrökare.Kostar 1800:- men det var det värt.Lätt att installera.Här är en länk om den http://www.trebema.se/filer/TBM_aqua2000.pdf
Jag har inga problem nu.Verka funka bra till ett vettigt pris
pannan,gick lös på 2000:-

Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
Hur länge har du haft kalklösaren och hur lång tid tog det innan du såg resultat?evonaj skrev:Hej.
pannan,gick lös på 2000:-.Men sen fick jag ett tips att installera Aqua 2000 från en rörkrökare.Kostar 1800:- men det var det värt.Lätt att installera.Här är en länk om den http://www.trebema.se/filer/TBM_aqua2000.pdf
Jag är själv intresserad av en elektrisk kalklösare men det råder delade meningar om deras förträfflighet, eller avsaknad av sådan... Jag ställde en fråga och fick en del svar, här är länk till tråden: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4015 Ingen blir gladare än jag om det blir liv i tråden igen med erfarenheter från fler ägare av dessa manicker

VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Jag installera den i September förra året.Tog kanske 2 månader innan jag märkte nåt.T.ex silararna till vattenkranarna börja det bli stopp i p.g.a att kalken börja släppa i rören.Men nu är det sällan jag behöver göra det.Här är en annan liknande modell http://www.angelfire.com/la/caprioli/avkalk.html
Även i Conrad finns det liknande kalklösare.
http://www.conrad.se/
Även i Conrad finns det liknande kalklösare.
http://www.conrad.se/
Fjärrvärme anläggning..
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Att den gamla kalken släpper är ju bara ett tecken på att det fungerar som de säger. Har du installerat den till allt inkommande vatten eller bara till varmvatten? Annars låter som du är nöjd med funktionen.evonaj skrev:Jag installera den i September förra året.Tog kanske 2 månader innan jag märkte nåt.T.ex silararna till vattenkranarna börja det bli stopp i p.g.a att kalken börja släppa i rören.Men nu är det sällan jag behöver göra det.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Tack för tipsen.
Callidus hade inget kombifilter, men det hade:
* AquaExpert (CrystalRight)
* Accuro (MultiCab)
* AquaInvent (DFX)
* Dometic (Confidence RO400)
* Göinge (DFX - misstänkt lik AquaInvent)
* HVR (Max 4)
* JMS (WaterMax)
* MNV (Mach)
* Waterboss (Modell 700/900)
Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa?
Callidus hade inget kombifilter, men det hade:
* AquaExpert (CrystalRight)
* Accuro (MultiCab)
* AquaInvent (DFX)
* Dometic (Confidence RO400)
* Göinge (DFX - misstänkt lik AquaInvent)
* HVR (Max 4)
* JMS (WaterMax)
* MNV (Mach)
* Waterboss (Modell 700/900)
Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa?
Har läst info-bladet (fick i brevlåda) för en tid sedan att den bör va bra och är godkänd.
http://www.accurovatten.se/dosaphos.html
Men runt 3000 kr inkl 8 dosor. Sen kostar det ca 650 kr för 8 dosar. Normal husfamilj byter 6 dosar per år. Det känns lite kostar pengar.
Själv har inte sådan.
http://www.accurovatten.se/dosaphos.html
Men runt 3000 kr inkl 8 dosor. Sen kostar det ca 650 kr för 8 dosar. Normal husfamilj byter 6 dosar per år. Det känns lite kostar pengar.
Själv har inte sådan.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Jag montera den efter vattenmätaren.Inkommande vatten.Stugsittaren skrev:Att den gamla kalken släpper är ju bara ett tecken på att det fungerar som de säger. Har du installerat den till allt inkommande vatten eller bara till varmvatten? Annars låter som du är nöjd med funktionen.evonaj skrev:Jag installera den i September förra året.Tog kanske 2 månader innan jag märkte nåt.T.ex silararna till vattenkranarna börja det bli stopp i p.g.a att kalken börja släppa i rören.Men nu är det sällan jag behöver göra det.
Fjärrvärme anläggning..
-
- Energiprofet!
Hej!
Någon som har sett någon effekt på varmvattenproduktionen. Jag har en liten plattvärmeväxlare och denna har en begränsad produktion av varmvatten som kan vara i minsta laget om man vill fylla badkaret. Om beredaren hade varit helt kalkfri så hade ju produktionen varit bättre.
MVH
Ulf
Någon som har sett någon effekt på varmvattenproduktionen. Jag har en liten plattvärmeväxlare och denna har en begränsad produktion av varmvatten som kan vara i minsta laget om man vill fylla badkaret. Om beredaren hade varit helt kalkfri så hade ju produktionen varit bättre.
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Jo, jag har numera inget varmvattenflöde alls... Jag väntar *smutsig*Ulf Rasmusson skrev:Hej!
MVH
Ulf

För övrigt har jag nu lärt mig lite om vattenrening. Helst ska de vara volymsstyrda, och tydligen ska de helst ha säkerhetsbackspolning. (Något EU-direktiv)
Det lämnar mig med alternativen MNV Mach eller Waterboss, för att kunna rena både järn och kalk samtidigt. Det är ju dock inte gratis. Dessa ligger på mellan 18 och 25 tusenlappar.

Lite konstigt att den som säljer pannor inte har någon information om hur illa det kan bli med plattvärmeväxlare och hårt vatten...
Jag har ett avhärdningsfilter som heter Laurel inköpt 1974 och har fungerat klanderfritt sedan dess. Jag har endast bytt programverkets drivmotor en gång. ”Samma” filter säljs under namnet Prinsess m fl. Typ jonbytare med saltförråd och regenerering nattetid. Förbrukar salt för några hundralappar per år. (Åtgång beroende på vattnets hårdhet). Enkel konstruktion och lätt att ”förstå sig på”. Rekommenderas.
Jag har även erfarenhet från Culliganfilter som fungerar på samma sätt men krångligare konstruktion.
Jag har även erfarenhet från Culliganfilter som fungerar på samma sätt men krångligare konstruktion.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.