Alarm pellets saknas
Alarm pellets saknas
Efter 6 mån felfri gång har jag sista veckan fått "Alarm pellets saknas" som felmeddelande. Förrådet är fullt och när matarskruven går så faller det ner pellets till brännaren. Min fundering är om matarskruven flivit igendegad med sågspån så att det blir plats till mindre pellets. Någon som har annan fundering?
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Nu: 15 000:-/år med pellets

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Fick detta meddelande också titt som tätt: Installatören tipsade om att peta in de "indikatorer" som finns på sidan (kommer inte ihåg vad de nu hette: längesedan jag var inne på forumet.
..), de hade typ halkat ur sina svarta gummihållare. Och mycket riktigt sedan dess har jag inte haft ett enda stopp och detta skedde i januari! Värt att pröva?

Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn
Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kompisens biomatic fick detta larm idag efter 2 månaders drift..
Skruv motorn stod bara o morrade så ja trodde först att vi monterat skruven för brant el att de varit för mycket spån som packat sej..
Men efter att kollat lite så såg jag att stosen upp i skruven lossnat (satt bara i 1 skruv) så den hade åkt ner o blockerat utloppet så pelletsen kom bara in men inte ut.. Det va ordentligt packat i skruven så de va bara att ta ut den o skaka ur pellets/spånet för det va helt pall..
Tur att han bara har en 2,8 meters skruv som sitter i en låda under 13 m3 säcken annars hade de blivit ett h-vete att få igång den igen..
Skruv motorn stod bara o morrade så ja trodde först att vi monterat skruven för brant el att de varit för mycket spån som packat sej..
Men efter att kollat lite så såg jag att stosen upp i skruven lossnat (satt bara i 1 skruv) så den hade åkt ner o blockerat utloppet så pelletsen kom bara in men inte ut.. Det va ordentligt packat i skruven så de va bara att ta ut den o skaka ur pellets/spånet för det va helt pall..
Tur att han bara har en 2,8 meters skruv som sitter i en låda under 13 m3 säcken annars hade de blivit ett h-vete att få igång den igen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd