Min NH går som en Rolex.
Min NH går som en Rolex.
Tänkte bara berätta det.
Fantastiskt nöjd med brännare och panna. Kör Laxå á 1600/pallen.
Billig värme med precision.
Fantastiskt nöjd med brännare och panna. Kör Laxå á 1600/pallen.
Billig värme med precision.
NH-combifire-veckoförråd
hus ifrån 1878 på 150 kvadrat
hus ifrån 1878 på 150 kvadrat
-
- Prima virke
Kul att höra
Har precis köt en NH integral själv med bulkförråd, men väntar på pellets nu, så jag har inte kört den mer än med det som kom med installationen. Det kostade en jäkla massa pengar men jag hoppas att det kommer att fungera bra
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
-
- Lärjunge!
Mitt eget system har gott klockrent sedan installationen, och är väldigt nöjd med det hela. Ska bli intressant att se till vintern då den får gå hårdare än nu under sommaren.
Förhoppningsvis ska jag hinna bygga bulkförrådet innan mina säckar tar slut ..
Förhoppningsvis ska jag hinna bygga bulkförrådet innan mina säckar tar slut ..

Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
-
- Ungskog
Min NH spotar fortfarande pellets i pannan
Hej!
Det glädjer mig att det finns NH användare som inte har problem med deras NH brännare...
Jag har skickat in till Janfire min NH brännare i mars och fått den efter 3 månader. Har haft problem med pellets som brännaren spotade i pannnan och pga det blev pannan mycket sotigt + andra problem...
I förgår fick jag brännaren. Man har ändrat på den och bytt elektroniken...
MEN efter en dags drift kunde jag hitta 12 st. öförbränt pellets i NH pannan...
Har Ni samma problem eller....
Har ver. Janfire 1.17. Vilken version har du?
Det glädjer mig att det finns NH användare som inte har problem med deras NH brännare...
Jag har skickat in till Janfire min NH brännare i mars och fått den efter 3 månader. Har haft problem med pellets som brännaren spotade i pannnan och pga det blev pannan mycket sotigt + andra problem...
I förgår fick jag brännaren. Man har ändrat på den och bytt elektroniken...
MEN efter en dags drift kunde jag hitta 12 st. öförbränt pellets i NH pannan...
Har Ni samma problem eller....
Har ver. Janfire 1.17. Vilken version har du?

Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
-
- Lärjunge!
att den kastar ut lite oförbrända pellets är ett känt problem. Har att göra med att dom studsar på en kant i koppen och ut i pannan. något som Janfire säger att dom arbetar på. Problemet är väl att hitta en lösning som inte innebär att dom måste byta ut alla brännarna utan, kan modda de befintliga (gissningsvis). Även jag har oförbränd sådan pellets i pannan. dock inte större mängder och sådant man får leva med tills lösningen kommer (om man inte är duktig å fixar själv på nått vis. Undrar om det tex skulle gå att fästa en plåt i roosterplåten nära koppkanten som får pelletsen att stanna kvar tex.).
Så oförbränd pellets har ingen med elektroniken att göra iallafall. De lär heller inte ha något att göra med att pannan sotar mkt. Det beror snarare på inställningarna i brännaren, så frågan är kanske vem som justerat in den och om personen gjort ett bra jobb eller inte?
//Peter
Så oförbränd pellets har ingen med elektroniken att göra iallafall. De lär heller inte ha något att göra med att pannan sotar mkt. Det beror snarare på inställningarna i brännaren, så frågan är kanske vem som justerat in den och om personen gjort ett bra jobb eller inte?
//Peter
Senast redigerad av Grimreaper den tor 22 jun, 2006 13:24, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Panna Combifire
CBJ autoshunt
-
- Lärjunge!
finns det nån logg nånstans där man kan se vad som är ändrat mellan versionerna? Skulle vara bra att veta om man har en äldre version, vad en uppdatering skulle fixa tex...Icecap skrev:Version 1,17 är senaste versionen.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Panna Combifire
CBJ autoshunt
-
- Lärjunge!
Skulle inte sagt för mkt... Flamvakt utlöst stod den o blinkade idag när vi steg upp. tur att manualen är så grundlig och tar upp det felmeddelandet.. not. (hytter med näven åt icecap
)
Vad innebär flamvakts problemet egentligen?

Vad innebär flamvakts problemet egentligen?
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Manualer = Janfire, skyll INTE på mig, You're barking up the wrong tree! 
Flamvakt utlöst..... vilken version mjukvara har du?
"Flamvakt utlöst" betyder att elden har slocknad under normal eldning och att temperaturen i brännkoppne har sjunkit för långt.
Dock finns det en version där ett fel har smygit in sig och den kan larma för det fel när den stoppar en vanlig eldning, dock är larmet beroende av en del andra faktorer som jag inte har blivit klok på. Av den anledning skrev jag om programdelen som kollar flamvakten från grunden varpå det kör som en klocka.

Flamvakt utlöst..... vilken version mjukvara har du?
"Flamvakt utlöst" betyder att elden har slocknad under normal eldning och att temperaturen i brännkoppne har sjunkit för långt.
Dock finns det en version där ett fel har smygit in sig och den kan larma för det fel när den stoppar en vanlig eldning, dock är larmet beroende av en del andra faktorer som jag inte har blivit klok på. Av den anledning skrev jag om programdelen som kollar flamvakten från grunden varpå det kör som en klocka.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
Vet inte min mjukvaruversion..ska kika när jag kommer hem.
Dock så körde den efter flamvakt utlöst även *nedkylning av brännare* eller dylikt. Det brann nämligen för fullt ur koppen även om flamvakt löst ut.
Sen en annan fråga: hur pass mkt sot ska de va inne i pannan innan de e onormalt? som ett tunt svart sottäcke överallt (även i rökröret). Sot ska väl finnas...frågan e hur mkt.
Sen var askan relativt svart i sig dessutom. ska den inte vara mer grå?
Funderar på om inställingarna inte är riktigt som dom ska. Litar inte 100% på installatörens jobb nämligen.
Dock så körde den efter flamvakt utlöst även *nedkylning av brännare* eller dylikt. Det brann nämligen för fullt ur koppen även om flamvakt löst ut.
Sen en annan fråga: hur pass mkt sot ska de va inne i pannan innan de e onormalt? som ett tunt svart sottäcke överallt (även i rökröret). Sot ska väl finnas...frågan e hur mkt.
Sen var askan relativt svart i sig dessutom. ska den inte vara mer grå?
Funderar på om inställingarna inte är riktigt som dom ska. Litar inte 100% på installatörens jobb nämligen.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Jag har en del sot här, jag antar att det har med kallstarterna att göra men sotar den mycket kan du ändra pelletsvärdet (g/L) till ett högre värde. Om du kör med Vestmarka ska du ställa det till 739 g/L, jag har 750 för att se om soten avtar men det verkar inte vara fallet.
I vintras då brännaren körte "kontinuerligt" är det knappast något problem alls men nu är det mer besvärligt.
Min aska är mörk antrazit-grå och jag har fått veta att det är den rätta färgen. Den har även blivit lite mörkare med sommarens start-stop.
Skickar i övrigt en PM.
I vintras då brännaren körte "kontinuerligt" är det knappast något problem alls men nu är det mer besvärligt.
Min aska är mörk antrazit-grå och jag har fått veta att det är den rätta färgen. Den har även blivit lite mörkare med sommarens start-stop.
Skickar i övrigt en PM.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
Min NH fungerar som en sot tillverkare!
Hej igen!
Min NH panna och brännare är helt nedsotade efter BARA 4 dagar i drift och ett tiotal oförbrända pellets bitar som spotas ut i pannan...
Janfire har modifierat brännaren men det hjäpte inte...
Jag skulle ha bifogat några bilder så att ni kan se hur den ser ut men undrar om det går att göra detta...
Kan det vara för lite luft till brännarkamaren?
Några förslag?
Min NH panna och brännare är helt nedsotade efter BARA 4 dagar i drift och ett tiotal oförbrända pellets bitar som spotas ut i pannan...
Jag skulle ha bifogat några bilder så att ni kan se hur den ser ut men undrar om det går att göra detta...
Några förslag?
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
-
- Lärjunge!
Re: Min NH fungerar som en sot tillverkare!
Gör ett enkelt dragtest .. öppna luckan under drift lite (dvs skruva ut skruven till lyckan så den bara sitter på några enstaka gängor,) å sätt dit en tänd tändsticka (eller tändare). Lågan ska dras in men inte slockna.Tronci skrev:Hej igen!
Några förslag?
Dåligt drag kan ju ställa till dålig förbränning...har jag hört

Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Panna Combifire
CBJ autoshunt