Skall shunten stänga helt?

Skriv svar
Magnus Olofsson
Fröträd

Skall shunten stänga helt?

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hej.

Har nyss bytt ut min gamla oljeanläggning mot en ny Janfire Integral, alltså en Janfire NH brännare med Combifire-panna.

Har märkt att om jag har cirkulationspumpen på och stänger shunten så kommer det ändå lite värme till elementen.

Har jämfört temperaturen på framledningsröret en bit (50 cm) efter shunten med temperaturen på röret som släpper ut vattnet från expansionskärlet vid övertryck. Nu mätte jag inte med termometer utan endast genom att hålla om röret med handen, men skillnaden är högst märkbar. Det kan alltså inte vara att rören går genom det ganska varma pannrummet som är orsaken.

Kan det verkligen vara så att det är metallen i shunten som läcker över värme eller stänger min shunt helt enkelt inte flödet via pannan helt

/Magnus?
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Sök på forumet. Jag har för mig att jag läst om läckande shuntar tidigare någonstans.

Men vad du skall göra är att stänga av cirkulationspumpen under sommaren. Även om shunten är stängd så försvinner mängder med värme den vägen ändå.
Min panna gick från en stilleståndstid på ca 2 timmar till 6-7 timmar bara genom att stänga av cirkulationspumpen. Det blir många starter det på en dag i skillnad.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Själva shunten (metallen i sig) blir ju varm! Är pumpen på kyler det friskt, är pumpen av och shunten stängd så värmer shunten upp vattnet i röret närmast efter, vattnet rör sig inte så mycket...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Det skilde cirka 15% i cykeltid då jag stängde av pumpen.
från 7=>8 timmar.

Det jag oxo troligen behöver är en motdraglucka...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Magnus Olofsson
Fröträd

Inlägg av Magnus Olofsson »

Abbe skrev:Själva shunten (metallen i sig) blir ju varm! Är pumpen på kyler det friskt, är pumpen av och shunten stängd så värmer shunten upp vattnet i röret närmast efter, vattnet rör sig inte så mycket...
Intressant tanke. I mitt fall är det dock det omvända som gäller.
Magnus Olofsson skrev:Har jämfört temperaturen på framledningsröret en bit (50 cm) efter shunten med temperaturen på röret som släpper ut vattnet från expansionskärlet vid övertryck.
Stängde av cirk.pumpen. Nu är röret betydligt kallare, även mycket nära (3 cm ifrån) shunten. Jag tycker att det tyder på att åtminstone en del av vattnet i vanliga fall tar vägen igenom pannan.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Skriv svar