Turbulator modell maximum

Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Turbulator modell maximum

Inlägg av Icecap »

Jag har ju en gammal häck till panna (CTC 265B '72) och den fungerar väl skapligt men rökgasen klivar en del uppåt (240°C+) när den är nysotat och inte blir det bättre med lite skit i pannan.

Kollade på det idag under rensningen och rökgasen går ju i det närmsta raka vägen ut. This will not do!

Jag kommer alltså att bygga en plåtmojäng som ledar gasen ner för sidan (i förlängning av den redan monterade) och sedan upp på baksidan och jag kommer att göra den med kanaler fram o tillbaka så att rökgasen får maximal väg att gå.

I toppen kommer jag nog att göra en plåtbit som stängar av för rökgas som inte har varit i kontakt med hela toppen av vedeldningsutrymmet, på det vis borde jag få en del högre effektivitet.

Kruxet är att jag måste bygga den i biter så att jag kan krångla in den i delar då jag enbart har vedeldnings- och askningsluckan att komma åt via.

Till en början gör jag den i vanlig bilplåt som en test, fungerar det till min belåtenhet blir det syrafast stål (AISI 316) som jag har liggande.

Jag siktar på rökgastemp om ca: 120°C, jag har draglucka och stålrör i pipan alla 2 våningar + källare och det är bra drag i skiten.

När jag har hunnit med och har lite resultater återkommer jag.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar