Remote styrning av brännare/panna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kurreburre
Prima virke

Remote styrning av brännare/panna

Inlägg av kurreburre »

Tjena allihopa. Har precis införskaffat en NH brännare med Janfire panna och funderar på hur bekvämt det skulle vara om man kunde styra grejerna remote från PC eller Internet. Skulle vara bra om man kunde dra ner temperaturen om man skall åka utomlands och sedan värma på innan man kommer hem. Läste att Icecap hade något program plus adapter för att koppla in detta. Skulle det inte vara en bra idee att fixa ett API så att man kan styra brännar/pannfunktionerna från .net java eller likannde så kan bygga vilken frontend man vill?? Läste att biotherm (tror jag att det) var hade en liknande funktion där man kunde ansluta via internet..

hälsningar

Pär
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är sant att jag kan styra min brännare på ett sätt som ingen annan kan, inte ens Janfire ;-)

Denna styrning hänger ihop med den omfattande utväxling av olika interna värden i styrprogrammet som jag måste ha för att kunna "ställa till det" (framprovocera fel) och kolla hur brännaren handskas med dessa anormaliteter.

Av samma anledning kommer kunderna såklart inte att få tillgång till dessa funktioner, även Janfires version är "stympat" i förhållande till min av naturliga anledningar.

Men jag förstår ditt önskemål men det är frågan för hur bra det är?

Jag skulle aldrig tillåta att min brännare kunne styras från nätet, hur vet jag att ingen går in och ställer till "roligheter" under tiden jag är borta?

Att övervaka är en annan sak men även där anser jag att ingen annan har med det att göra.

De funktioner jag har tillagd kan i sinom tid bli aktuella så att alla versioner kan utrustas med olika "tilläggsmoduler", det kan på sin höjd betyda att man måste lägga in nyaste mjukvaran vilket är relativt lätt om man har rätt interface och program.

Edit: och såklart kan det till vissa funktioner bli tal om extra hårdvara ju! Det kan ju vara funktioner som kräver hårdvara som inte finns i brännarens elektronik och/eller mekanik. (och mer säger jag INTE om det!)

Jag har t.ex. testat ordentligt att mäta tiden som internskruven går och sammanhålla det med pelletsåtgång och jag kan konstantera att det finns ett samband (såklart) men att detta samband varierar med olika pellets! Alltså kan man inte mäta pelletsåtgång på ett tillförlitligt sätt på det vis, jag funderar därför ganska mycket på hur "de andra" kan mäta pelletsåtgång...... och om det är tillförlitliga tal.

Jag antar att avvikelsen beror på olika "halkiga"(/släta) pellets men jag har inte haft tid att kolla mer än det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kurreburre
Prima virke

Coolt ang styrning

Inlägg av kurreburre »

Du har rätt angående styrning via internet, naturligtvis måste en sån funktion givetvis vara omgärdad av en hög säkerhet, och ett scenario som man skulle kunna sia om är att janfire kan sätta upp en Internet server, tex apache, med ssl och ha en inloggning via vpn och certifikat (ala handelsbanken) eller via dosa som Föreningssparbanken och sedan ta betalt för tjänsten.

Men ideen med ett riktigt API är att man kan göra backenden själv med .NET tex, och sedan använda VNC via SSH för kryptering och styra pannan. Sedan kan man ju diskutera vilka API anrop som skall vara publika. Övervaknings funktioner, och ändra temperatur (man kan ju alltid ställa in elpatronen om allt skulle skita sig); Ja. funktioner för att mata skruv stänga av osv; Nej.

En annan idee man kan spinna vidare på är ju att koppla en mobil till PC'n och sedan styra den med SMS med koder vilket inte är några jätte problem.

Summa summasumarum är att jag är sugen på att styra grejjerna remote och just nu vet jag inte hur man skall göra det, om man inte vill börja om från början och hacka processorn som sitter i styrningen (och idag vet jag inte ens vad det är för processor).

Hälsningar

Pär
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Processorn är (för tillfället) en Fujitsu MB90F583C och du ska vara välkommen att hacka den, det rör sig om ca: 40Kb kod så det lär ta ett par dagar ;-)

Men vad ska du styra i nuläget?

Termostaten styrs av pannan och den har jag inget med att göra, du kan ju styra pelletsvärden (g/L & Wh/g), effektläget och ...... hmmmmm..... *kollar på mitt program* ..... tjaaaa..... inte så mycket mer som är vettigt.

Pelletsvärden ställer man vid pelletsbyte och jag ser inte värdet av att kunna fjärrstyra dessa värden (fastän jag såklart kan det från min dator)

SMS osv: ingen kommentarer :!:

Har du fått teknikfrossa? :wink:

Jo, jag vet: mer vill ha mer.....
Är inte PK!
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

jag funderar därför ganska mycket på hur "de andra" kan mäta pelletsåtgång...... och om det är tillförlitliga tal.
Jag kan svara för min Biomatic och där diffade det 100 kg nu när jag var nere i lätträknat antal säckar, det tycker jag är hyfsat på ca 5700 kg. Jag vet inte heller om det kanske är så att så länge den anser att det finns 1 kg kvar i lager så visar den närmast hundratal kg över, minsta enhet är ju 100 kg. Den borde visa 0 i lager då men ja som sagt en diff på 100 kg på 5700 kg duger för mig. jag har haft två olika leveranser av pellets dock från Såbi bägge två det kan kanske förklara att det fungerat så bra med uträkningen.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
kurreburre
Prima virke

SMS ohhhhh

Inlägg av kurreburre »

Yepp teknik frossa är min grej lixom :lol: kan man göra nåt så skall man göra det (tyvärr kan det ju kosta en del när man har en dyr panna och brännare). Skämt åsido. Jag har precis installerat min panna och nya fina brännare och har inte kört den, för pelletsen har inte kommit än:( så jag har inte riktigt häng på hur den fungerar. Men som gammal process tekniker (många år sen och jag hackede inte styrsystemen utan konstruktionssystemen) så har jag en svaghet för teknik och styrningar, och blev varm ikroppen när provkörningen skedde med alla matningar och grejjer och eftersom jag reser väldigt mycket i jobbet i 2 veckoer intervaller skulle det vara trevligt att kunna sruva upp tempen innan man kom hem.

Hälsningar

Pär
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Hmmmm.... vi kanske skulle slå oss ihop och göra en husstyrning med fjärrstyrmöjlighet? ;-)

Jag håller på att designa rumsstyrningar, dessa ska styra varje rum så att termostaten står rätt till varje rums temperatur, de kommunicerar i sin tur med en centralenhet som även kommunicerar/styr shunten så att slutresultatet blir att det mest öppna element styr shunttemperaturen.

Detta ska såklart kombineras med veckoprogram/dygnsstyrning av temperatur och allmän övervakning, semester kontroll och fjärrkontroll/rapportering.

Jag ämnar såklart att se till att min brännare kan kommunicera med detta anlägg osv.

För att undvika att dra en massa ledningar blir kommunikationen mellan de olika enheter trådlös, jag har inte riktigt bestämt mig än exakt vilken frekvens osv men det kommer.

Jag har hittat motorerna till att ersätta vax-kroppen i termostaterna och har tänkt mig att det ska vara en dosa på väggen i rummen som sitter till 230V samt ett kabel till termostatventilen på elementet, that's it.

Detta projekt ligger dock lite fram i tiden, jag har 1,5 fulltidsjobb, knott på gång och 2 andra barn så jag saknar inte saker att göra....
Är inte PK!
kurreburre
Prima virke

Coolt ang styrning

Inlägg av kurreburre »

Tja varför inte... Teknik är kul. Jag går på semester nu, men efter sommaren kanske man få sig en liten genomgång hur saker funkar. Har jobbat en del med säkerhet för treasury system och det finns en del intressanta lösningar beroende på hur användarvänligt det skall vara och vilken säkerhet man vill lägga sig på (tyvärr går ju dessa sällan hand i hand men ändå). Det skulle dock vara intressant att veta hur utvecklingsmiljön ser ut med hårdvara kompilatorer utvecklings verktyg mm.

Trevlig sommar
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Man kan gör det enkelt för sig oxå! :).

Vad gäller säkerheten, så kan man tillgodose den själv via sin egen Webserver. (Orkade inte läsa allt så ni kanske har behandlat detta redan.)

Man kan faktiskt manipulera driften utan att mecka med brännaren och termostater.
I mitt ännu ofärdiga system använder jag mig av ett digitalt motstånd som kopplas in till shuntstyrningens utegivare. Detta motsånd styrs av ett program som läser sin indata i en databas. Då kan fritt välja hur jag skall manipulera värdet i databases.

Jag har tänkt mig 2 användningsområden.
Semestersänkning av temperaturen. Wappa upp mot webservern och höj temperaturen dagen innan hemkomst.

Snabbstart. Samt att se till att förlänga brännarens brinntid.
(Brännaren behöver vara igång brunnit ett tag innan jag kan fylla ett helt badkar)

Räcker den funktionaliteten, eller måste brännarens effektläge etc oxå gå att styra?
Skriv svar