Nibe city VX 13
Nibe city VX 13
Har följt detta forum ett tag man lär sig hur mycket som helst.
Håller på att bygga om min direktverkande el uppvärmining till Pellets och har skaffat en Nibe City VX 13 panna från 1999 (snikbygge) och en Viking B16 GL brännare.
Min fråga i detta ärende är:
Läser man i användarhandboken för brännaren så står det att pannans
termostat skall vara av dubbeltermostattyp, vilket innebär att en säkerhetstermostat sitter i serie med driftstermostaten. Matning av strömmen skall ske via pannans dubbeltermostat.
Hittar inte information om det i Pannas dokumentation. Är så fallet? eller hur skall man bygga om pannan för att få till en dubbeltermostat?
Jag hoppas att jag fattat rätt att brännaren skall kopplas in på samma strömmatning som oljebrännaren samt att oljebrännarens termostat skall stå på max. Detta innebär att jag gjort en skarvkoppling av oljebrännarens kabel.
Tacksam för lite expertutlåtande tell en helt okunnig pelletsnybyggare
Håller på att bygga om min direktverkande el uppvärmining till Pellets och har skaffat en Nibe City VX 13 panna från 1999 (snikbygge) och en Viking B16 GL brännare.
Min fråga i detta ärende är:
Läser man i användarhandboken för brännaren så står det att pannans
termostat skall vara av dubbeltermostattyp, vilket innebär att en säkerhetstermostat sitter i serie med driftstermostaten. Matning av strömmen skall ske via pannans dubbeltermostat.
Hittar inte information om det i Pannas dokumentation. Är så fallet? eller hur skall man bygga om pannan för att få till en dubbeltermostat?
Jag hoppas att jag fattat rätt att brännaren skall kopplas in på samma strömmatning som oljebrännaren samt att oljebrännarens termostat skall stå på max. Detta innebär att jag gjort en skarvkoppling av oljebrännarens kabel.
Tacksam för lite expertutlåtande tell en helt okunnig pelletsnybyggare
Skall konvertera om huset till vattenburen ved med acktank m.m
Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd
Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd
Jag vet inte hur termostaten sitter på en Nibe City men jag misstänkar att den dubbelfunktion redan är inbyggd från starten, jag menar att den är det på alla oljapannor.
Du kan se på termostaten om det finns en manuell återställningsknapp, antingen utanpå (på min är den grön o sitter bredvid temperaturvredet, ca: 5 cm mellan) eller kanske inuti (osannolikt).
Är det fallet har du dubbelfunktionen (överhettningsskydd).
Sen när man kopplar ska man koppla lite annolunda jämförd med olja:
Driftspänningen till oljan stängs (oftast) helt av när termostaten (eller överhettningsskyddet) släpper, på pelletsbrännare ska det vara så att driftspänningen stängs av av överhettningsskyddet och att termostatutgången sitter till en ingång på pelletsbrännaren.
I mitt fall tog inkopplingen av pelletsledningen ca: 10 min varav 5 min gick till att hitta rätt skruvmejsel (barnen hade lekt med mitt verktyg
) inkl. omkoppling (flyttade 1 ledning).
Hoppas att du får ihop det smidigt och enkelt.
Skulle det vara så att du inte har denna överhettningsfunktion på ditt termostat lär den finnas ändå på ett annat ställe på pannan men om allt är piss kan man byta termostaten till den rätta typen.
Du kan se på termostaten om det finns en manuell återställningsknapp, antingen utanpå (på min är den grön o sitter bredvid temperaturvredet, ca: 5 cm mellan) eller kanske inuti (osannolikt).
Är det fallet har du dubbelfunktionen (överhettningsskydd).
Sen när man kopplar ska man koppla lite annolunda jämförd med olja:
Driftspänningen till oljan stängs (oftast) helt av när termostaten (eller överhettningsskyddet) släpper, på pelletsbrännare ska det vara så att driftspänningen stängs av av överhettningsskyddet och att termostatutgången sitter till en ingång på pelletsbrännaren.
I mitt fall tog inkopplingen av pelletsledningen ca: 10 min varav 5 min gick till att hitta rätt skruvmejsel (barnen hade lekt med mitt verktyg

Hoppas att du får ihop det smidigt och enkelt.
Skulle det vara så att du inte har denna överhettningsfunktion på ditt termostat lär den finnas ändå på ett annat ställe på pannan men om allt är piss kan man byta termostaten till den rätta typen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Om den är separerat från det "vanliga" temperaturvred är svaret: JA.
Den kallas "överhettningsskydd".
Från den dras strömmen till brännaren och till termostaten, utgången på termostaten dras sedan till termostatingången på brännaren om den använder sånt, vissa brännare har ju egen temperaturavkännare har jag för mig.
Den kallas "överhettningsskydd".
Från den dras strömmen till brännaren och till termostaten, utgången på termostaten dras sedan till termostatingången på brännaren om den använder sånt, vissa brännare har ju egen temperaturavkännare har jag för mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Kabel som kabel men det kan kanske bli problem med antal ledare...
Du behöver 4 ledare från "pannan" till brännaren:
1: skyddsjord (gul-grön)
2: Nollan
3: Fas från överhettningsskyddet.
4: Fas från termostaten.
I detta måste du veta att jag inte _vet_ hur en Viking B16GL känner av panntemperaturen men jag _antar_ att den använder termostaten precis som den gamla oljebrännaren.
Använder brännaren egen temperatursensor kan man koppla sladden till oljebrännaren direkt till pelletsbrännaren och sedan skruva upp termostaten till ett högre värde än pelletsbrännaren ställs till men använder brännaren den gamla termostat måste du koppla om lite och ha (minst) 4 ledare.
Du behöver 4 ledare från "pannan" till brännaren:
1: skyddsjord (gul-grön)
2: Nollan
3: Fas från överhettningsskyddet.
4: Fas från termostaten.
I detta måste du veta att jag inte _vet_ hur en Viking B16GL känner av panntemperaturen men jag _antar_ att den använder termostaten precis som den gamla oljebrännaren.
Använder brännaren egen temperatursensor kan man koppla sladden till oljebrännaren direkt till pelletsbrännaren och sedan skruva upp termostaten till ett högre värde än pelletsbrännaren ställs till men använder brännaren den gamla termostat måste du koppla om lite och ha (minst) 4 ledare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är kanske ute och seglar nu men är det inte så att termostaten och överhettningsskyddet i "vanliga" oljepannor ligger i serie. Blir det inte onödigt komplicerat med att ha en fas från varje enligt ovanstående?Icecap skrev:Kabel som kabel men det kan kanske bli problem med antal ledare...
Du behöver 4 ledare från "pannan" till brännaren:
1: skyddsjord (gul-grön)
2: Nollan
3: Fas från överhettningsskyddet.
4: Fas från termostaten.
I detta måste du veta att jag inte _vet_ hur en Viking B16GL känner av panntemperaturen men jag _antar_ att den använder termostaten precis som den gamla oljebrännaren.
Använder brännaren egen temperatursensor kan man koppla sladden till oljebrännaren direkt till pelletsbrännaren och sedan skruva upp termostaten till ett högre värde än pelletsbrännaren ställs till men använder brännaren den gamla termostat måste du koppla om lite och ha (minst) 4 ledare.
Skepp ohoj! Jo, du seglar! 
Brännaren ska (oftast, kanske inte alla?) kunna stänga av bränningen kontrollerat, Janfire NH'n t.ex. utför en efterbläsning för att avsluta och hålla sotalstrandet ner.
Det har även varit en tråd om termostater, dygnstimer osv. där detta klart framgick, alltså att man inte ska bryta drivspänningen men däremot termostatsignalen.
Så överhettningsskydded ska klippa all matningsspänning till brännaren satm termostaten och termostaten ska sitta till termostatingången, alltså blir det seriekoppling på termostatspänningen men matningsspänningen bryts enbart av överhettningsskyddet.
Så det är inte en fas från varje, det är en drivspänning och ett signal, att de sadan bör bara kopplat till fas är av säkerhetsmässiga skäl.
Ska du släcka lampan i taket på rummet stängar du väl knappast på huvudbrytarn till huset heller eller hur?

Brännaren ska (oftast, kanske inte alla?) kunna stänga av bränningen kontrollerat, Janfire NH'n t.ex. utför en efterbläsning för att avsluta och hålla sotalstrandet ner.
Det har även varit en tråd om termostater, dygnstimer osv. där detta klart framgick, alltså att man inte ska bryta drivspänningen men däremot termostatsignalen.
Så överhettningsskydded ska klippa all matningsspänning till brännaren satm termostaten och termostaten ska sitta till termostatingången, alltså blir det seriekoppling på termostatspänningen men matningsspänningen bryts enbart av överhettningsskyddet.
Så det är inte en fas från varje, det är en drivspänning och ett signal, att de sadan bör bara kopplat till fas är av säkerhetsmässiga skäl.
Ska du släcka lampan i taket på rummet stängar du väl knappast på huvudbrytarn till huset heller eller hur?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Oj då.... man kanske får skylla på värmen..... 
Jovisst ligger de i serie (specialfall undantagit), helt rätt. Jag kanske ska ta mig ett sväng i kajaken
På min var det kopplat så "smart" att termostaten satt först, därifrån till överhettningsskyddet och sedan ner till oljebrännaren, därav omkopplingen.

Jovisst ligger de i serie (specialfall undantagit), helt rätt. Jag kanske ska ta mig ett sväng i kajaken

På min var det kopplat så "smart" att termostaten satt först, därifrån till överhettningsskyddet och sedan ner till oljebrännaren, därav omkopplingen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!