Utblås på pelletförråd

Skriv svar
Grimreaper
Lärjunge!

Utblås på pelletförråd

Inlägg av Grimreaper »

Såg på Mafas sida att dom rekommenderade 2! avluftningsventiler ut.
Räcker det inte med 1? Ett avluftningsrör ut, men inkopplad filterstrumpa eller vad man nu nyttjar för att inte få spån över hela gatan :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Räcker med ett på minst. 200mm :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
JesperS
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av JesperS »

För mig blev det två 160 rör eftersom bygghandeln inte hade 200 rör hemma.... och det visade sig vara smart, eftersom jag då kunde hänga mitt påslakarn som dammsäck mellan dom utan att det hängde i golvet!!
2 vån hus fr.-27, 150 m2 uppvärmt
Focus 114B (-91) El 6 Kw
EcoTec BioLine20
Thermomatic CBJ
4 tons bulkförråd, SBE pellets
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Utblås på pelletförråd

Inlägg av Roli »

Grimreaper skrev:Såg på Mafas sida att dom rekommenderade 2! avluftningsventiler ut.
Räcker det inte med 1? Ett avluftningsrör ut, men inkopplad filterstrumpa eller vad man nu nyttjar för att inte få spån över hela gatan :)
När jag byggde mitt förråd -98 var rekommendationen 1 styck 160 mm i diameter på avluftningsröret och det har ännu så länge fungerat perfekt.

Varför det har ökat rekommendationen vet jag inte säkert men det kanske beror på att någon/några fått problem med 160 storleken. Men när man väl bygger nytt är det lätt att ta till, det är alltid svårare att komplettera i efterhand.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar