Ecoflexen äntligen igång med pellets - nu med bilder!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Ecoflexen äntligen igång med pellets - nu med bilder!

Inlägg av Stugsittaren »

Satte in pannan lite provisoriskt och körde igång på el i går. Fungerar bra :). En 8 meters MAFAskruv sitter halvfärdig, den skall anslutas till ett mellanförråd i garaget eftersom mitt pannrum endast är 1*2m och ligger 20 meter från kommande bulkförrådet :(. Skall bygga ett mellanförrådet i dagarna, det stora förrådet får vänta lite till. Idag beställde jag även en ny rostfri skorsten. Rev den gamla (för korta) gjutjärnsskorstenen när jag rev ut gamla pannan. Upptäckte att den hade en skarv på mitten (ser ungefär ut som en gammal avloppsledning). Vägde bly (när man skall hålla emot på 2 meters höjd), ca 75 kg.

Återkommer med fler rapporter.
Senast redigerad av Stugsittaren den lör 21 okt, 2006 18:15, redigerad totalt 2 gång.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
schrunken
Prima virke

Inlägg av schrunken »

Grattis!
Om du kör den som elpanna rekomenderar jag att du täpper till rökröret så att den inte släpper ut onödig värme.
Min har gått sedan slutet av aprill och jag har nästan glömt bort den, funkar klockrent än så länge.
Har inte "uppdaterat" optovakten till 5% eller vad det nu var för allt verkar vara som det ska ändå!
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jo jag har tryckt ner en handduk i rökröret så länge. Eftersom jag inte har någon skorsten får eldningen vänta. Kör du schrunken med pellets på sommarn åxå?

Nu sitter Mafaskruven och mellanförrådet på plats. Det räckte dock inte med den enda säck pellets som jag hade hemma för att fylla 8m röret :(
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
schrunken
Prima virke

Inlägg av schrunken »

Nej, jag körde bara med el de första två-tre veckorna, innan förrådet blev klart. Jag höjde börvärdet på elen till 70 grader (fabriksvärde 60) för att få lite bättre varmvattenkapacitet.
Nu kör jag bara pellets och har spärrat elpatronen helt men till vintern kommer jag nog att återställa alla värden ifall det blir något driftstopp på pelletsen så att inget fryser sönder.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Min panna stod på 50 grader för el som förinställt värde och det räckte för att duscha men inte för att fylla badkaret (vilket inte är så konstigt) :? Skall höja till 60 grader innan nästa bad.

Jag är helnöjd med effektstyrninen av elen. Det fanns redan strömkännare vid inkommande spänning och kabel framdragen till pannrummet. Det har suttit en CTC elkasset tidigare och efter koll med CTC är det samma strömtrafo.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Grattis till nya pannan!

För min del blev det en Thermia efter allt rabalder runt sotningsproblem och allt annat. Såhär i efterhand ångrar jag inget i mitt val. Funkar finfint - men det gör helt säkert CTC'n oxo. Hoppas du blir lika nöjd som jag är med min.

Har kört 100% pellets för VV hela sommarn med medelförbrukning på ca 3.4 Kg/dygn.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag hade också siktet inställt på en Biomatic men prisskillnaden blev så stor att det inte var något problem att välja Ecoflexen när den dök upp som alternativ. Det skall bli kul att se hur den fungerar när skorsten väl kommer på plats.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:Jag hade också siktet inställt på en Biomatic men prisskillnaden blev så stor att det inte var något problem att välja Ecoflexen när den dök upp som alternativ. Det skall bli kul att se hur den fungerar när skorsten väl kommer på plats.
Innan skorstenen är där lär du inte ha några problem med att den sotar igen i vart fall. :D :D
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Nu när den värsta höstrushen lagt sig på jobbet skall jag göra färdigt i pannrummet. Börjar bli dax här i södern :) Skorstenen är i stort sätt klar, skall bara såga till en 1 meter hög trappa till plattform som man kan stå på vid sotning och fixa lite småsaker (glidskydd för stege mm). Hela skorstensschaktet var ruttet så det blev till att byta ut från pannrum till 2,25m över taket (=lite drygt 1 m över nock).

Det gamla schaktet var byggt av spånskiva :shock: (läs: upplöst av fukt i hörnen) med plåtinklädnad utvändigt. Den har dock hållt i 40 år så man får väl inte klaga alltför mycket.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:Nu när den värsta höstrushen lagt sig på jobbet skall jag göra färdigt i pannrummet. Börjar bli dax här i södern :) Skorstenen är i stort sätt klar, skall bara såga till en 1 meter hög trappa till plattform som man kan stå på vid sotning och fixa lite småsaker (glidskydd för stege mm). Hela skorstensschaktet var ruttet så det blev till att byta ut från pannrum till 2,25m över taket (=lite drygt 1 m över nock).

Det gamla schaktet var byggt av spånskiva :shock: (läs: upplöst av fukt i hörnen) med plåtinklädnad utvändigt. Den har dock hållt i 40 år så man får väl inte klaga alltför mycket.
Lycka du som har ett schakt. Mitt stålrör går oisolerat genom ett gipstak som är ett extra innertak i pannrummet med sisådär 2 decimeter till övre innertaket, sen går det vidare upp genom krypvinden, utan schakt, men isolerat med mineralull. Närmast mineralullen är det masonit med direktkontakt där röret så att söga delvis skär genom krypvindens innervägg. Sen går det upp genom ytttertaket till en stålkåpa som är den yttre delen av skorstenen.

Märklig konstruktion och sotarn som var och inspekterade tyckte det var märkligt och rådde mig att bygga ett schakt. Det får det bli när vi renoverar badrummet som ligger innanför krypvinden. Konstruktionen har ju ändå hållit i ca 30 år utan problem, och med effektiv pelletseldning blir det ju lägre rökgastemperaturer än jag hade innan. Ska dock isolera rökrörets nedre del ordentligt...

Skriv och berätta när du fått fjutt på pannan om det fungerar som du hoppats. Min har brunnit hela sommaren med ca 3.1 Kg/dygn för varmvatten. Nu stiger förbrukningen i takt med att shunten skruvar på om nätterna när det blir kallare. Just nu ligger jg på ca 5 Kg/dygn.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Kopplade in radiatorkretsen i helgen! Inte den minsta läcka :) Allt verkar fungera bra men den riktiga testen på shuntautomatiken kommer först när det blir lite kallare. Sotarn skall titta på måndag så nu närmar sig hembränningen.

Hm undrar om jag slår nåon form av rekord i långsam installation?? :? :oops:
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:Kopplade in radiatorkretsen i helgen! Inte den minsta läcka :) Allt verkar fungera bra men den riktiga testen på shuntautomatiken kommer först när det blir lite kallare. Sotarn skall titta på måndag så nu närmar sig hembränningen.

Hm undrar om jag slår nåon form av rekord i långsam installation?? :? :oops:
Mycket ord och liten verkstad... :wink:
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Så sant Barsk! Men tiden räcker bara till så mycket. :wink: Pelletsförrådet av oljetankarna tog mycket tid i somras. Skorstensbytet tog också mer tid än tänkt. (Hade inte tänkt att byta alls.) :(

Till mitt försvar kan sägas att jag nu installerat både vv och kallvatten också. Bara exp.kärlet kvar att installera permanent.

Idag har jag också roat mig med att bgga en 1 meter hög trappa att klämma upp vid skorstenen så att det blir lagom arbetshöjd. Skorsten sticker upp ca 2,25 från taket. Material = gammal oljetank förståss.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:Så sant Barsk! Men tiden räcker bara till så mycket. :wink:
Ingen fara. Själv skulle jag ha renoverat alla fönster i somras. Bidde inget av det, däremot installerat pelletspanna (med hjälp ;-)), lagat läckande garagetak och bytt delar av innertaket och då passat på och montera halogenspottar, bytt och målat delar av yttre väggpanelen, felsökt och lagat elfel, satt nya tätningslister i fönster o dörrar, dragit om tele, tagit bort en garderob och byggt ny vägg där den satt, byggt en tvättstapel, bytt packningar, rensat dagvattenavlopp och stuprör som hade meterlånga stopp, grävt 60 meter för häck och satt densamma (240 plantor). M.m M.m.

Som sagt, det jag egentligen skulle gjort blev det inget av. Men en massa annat :P

Livet som husägare... :D

Ändå tycker sambon att det är skit att sovrummet inte blivit klart än...
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Så nu har sotarn varit här på brandskyddskontroll (eftersom jag skall sota själv). Det var inga problem. Körde igång direkt efter han åkt. Stängde av varmhållningen genom att sätta värmehållningen på 0 minuter (displayen visar då "nej".)
Skriv svar